Έργα αποκατάστασης βιώσιμα και ανθεκτικά στο σιδηρόδρομο

Έργα αποκατάστασης βιώσιμα και ανθεκτικά στο σιδηρόδρομο

09.04.2025

Με την ολοκλήρωση των έργων αποκατάστασης των ζημιών από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, σε τμήματα σιδηροδρομικού δικτύου, θα αποδοθεί στην κυκλοφορία το σύνολο του αποκαταστημένου σιδηροδρομικού δικτύου, εξασφαλίζοντας την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών αλλά και την ομαλή μεταφορά αγαθών, από και προς τις πληγείσες περιοχές.

Η κυβέρνηση, προσπαθεί με τα μέσα που διαθέτει, και όχι μόνο, να υλοποιήσει πολύ σημαντικά έργα, απαντώντας σε κάποια ακραία καιρικά φαινόμενα που δημιούργησαν προβλήματα στη χώρα.

Ο στόχος δεν είναι απλώς η προσωρινή αποκατάσταση. Είναι η μόνιμη αποκατάσταση, με έργα υποδομών τα οποία είναι βιώσιμα, πιο ανθεκτικά και θα συμβάλλουν και αυτά στις ασφαλείς μετακινήσεις που όλοι προφανώς ανεξαιρέτως επιθυμούμε.

Για τις ανάγκες υλοποίησης των έργων θα δοθούν 233.120.000 ευρώ από το ΤΑΑ, ενώ άλλα 218.660.000 ευρώ θα δοθούν από το τομεακό πρόγραμμα ανάπτυξης του υπουργείου. 

Οι αρμόδιες υπηρεσίες παρακολουθούν την εξέλιξή τους και την υποχρέωση των αναδόχων να υλοποιήσουν έργα υψηλής ανθεκτικότητας και βιώσιμες υποδομές.

Τα έργα αφορούν:

- Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη, από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού του Δομοκού έως την είσοδο του σιδηροδρομικού σταθμού του Κραννώνα. Οι εργασίες περιλαμβάνουν την αποκατάσταση της υποδομής και επιδομής της γραμμής, σταθεροποίηση πρανών, ορυγμάτων και επιχωμάτων και την ενίσχυση της αντοχής του δικτύου έναντι μελλοντικών ακραίων καιρικών φαινομένων.

- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας σε εντοπισμένα σημεία. Οι εργασίες περιλαμβάνουν έργα αποκατάστασης και βελτίωσης, από υδραυλικής πλευράς, ώστε η γραμμή να τεθεί σε απρόσκοπτη λειτουργία και να αποκτήσει ανθεκτικότητα στα καιρικά φαινόμενα.

- Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας - Βόλου, από την έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού της Λάρισας έως τον σιδηροδρομικό σταθμό Λατομείου, με ανακατασκευή της υποδομής και της επιδομής με χρήση νέων βαρέως τύπου υλικών. Περιλαμβάνονται επίσης έργα θωράκισης της σιδηροδρομικής υποδομής και επιδομής σε τμήματα της γραμμής που εμφανίζουν αυξημένη τρωτότητα, έναντι πλημμυρικών φαινομένων. Θα γίνει παράλληλα αντικατάσταση των υφιστάμενων τεχνικών γεφύρωσης ρεμάτων, με νέα μεγαλύτερου ανοίγματος. Θα εξεταστεί η περιοσμένη ανύψωση της ερυθράς σιδηροδρομικής γραμμής και θα εφαρμοστεί εγκεκριμένη τυπική διατομή μονής σιδηροδρομικής γραμμής του ΟΣΕ, σε συμμόρφωση με τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας. Εργασίες στη σιδηροδρομική γραμμή Βόλου-Μηλεών

- Αποκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης ETCS, τηλεδιοίκησης και ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Παλαιοφάρσαλα-Κράννων.

Τα έργα υπάγονται στο καθεστώς του ν. 5049/2023 δηλαδή στις διαδικασίες κατεπείγουσας εκτέλεσης έργων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Για τον καθορισμό των θέσεων που χρήζουν αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, τον προσδιορισμό και την εξειδίκευση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης των βλαβών, προηγήθηκαν αυτοψίες από τεχνικούς συμβούλους του ΟΣΕ. 

Σημειώνεται ότι τα έργα έχουν περάσει από τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ο χρόνος για την ολοκλήρωση των εργασιών είναι 15 μήνες.