«Κάτι τρέχει» στη Θεσσαλονίκη

«Κάτι τρέχει» στη Θεσσαλονίκη

15.09.2021

Ο τίτλος του άρθρου έχει διπλή ανάγνωση. Κατ’ αρχάς, την κυριολεκτική, χωρίς εισαγωγικά. Όπως τεκμηριώνουν τα βίντεο που έχουν ήδη δει τη δημοσιότητα, εδώ και δύο μήνες, συρμοί του μετρό τρέχουν στις σήραγγες του έργου σε ένα κρεσέντο δοκιμών που θα διαρκέσει ενάμιση χρόνο περίπου.

 Τρέχουν όμως τα πράγματα και σε όλα τα υπόλοιπα μέτωπα: Όπως διαπιστώνουν καθημερινά οι Θεσσαλονικείς, δημόσιοι χώροι επαναποδίδονται στην πόλη, μετά από περισσότερο από μία δεκαετία περιορισμού τους από τις λαμαρίνες των εργοταξίων. Μέχρι τα Χριστούγεννα, με δεδομένη την πρόοδο των σταθμών, θα έχει ολοκληρωθεί ένα ταχύρρυθμο χρονοδιάγραμμα αποκαταστάσεων στους δρόμους και τις πλατείες που φιλοξενούν τις στάσεις του μετρό, από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Βούλγαρη.

Στη Νέα Ελβετία μπαίνει στα σκαριά, ταυτόχρονα με τη διάνοιξη της Μιχαήλ Ψελλού και η δημιουργία ενός σταθμού μετεπιβίβασης, που θα λειτουργήσει αποτρεπτικά προς την είσοδο των αυτοκινήτων προσφέροντας ανάσες στο κέντρο της πόλης, που ασφυκτιά από την κίνηση.

 Στον εμβληματικό σταθμό της Αγίας Σοφίας επέστρεψε ήδη το πρώτο από τα αρχαιολογικά ευρήματα που είχαν μετακινηθεί προσωρινά ώστε η επιφάνεια της πόλης στη συμβολή της ομώνυμης οδού με την Εγνατία να αποκτήσει συντομότατα τη νέα μορφή της, ενώ δρομολογούνται φιλόδοξες παρεμβάσεις για την επέκταση και ανάδειξη του ανάντη αρχαιολογικού σκάμματος και παράλληλα την αρχιτεκτονική διαμόρφωση της Πλατείας Μακεδονομάχων.

 Τρέχουν όμως οι εργασίες και στον σταθμό της Βενιζέλου. Η νοτιοδυτική πρόσβαση μπροστά από το Μπεζεστένι έχει ήδη μορφοποιηθεί και σε πολύ λίγους μήνες η οδός Βενιζέλου από την Ερμού μέχρι την Εγνατία θα δοθεί ξανά στην κυκλοφορία. Στη βορειοανατολική πρόσβαση, δίπλα στο Χαμζά Μπέη Τζαμί, γνωστότερο ως Αλκαζάρ, ξεκινάει πολύ σύντομα η ανασκαφή, με προοπτική η οδός Βενιζέλου να είναι πλήρως λειτουργική σε όλο το μήκος της το ερχόμενο καλοκαίρι.

Στο κεντρικό κέλυφος του σταθμού, οι εργασίες ολοκλήρωσής του εκτελούνται με διπλή εξαήμερη βάρδια, με θρησκευτική προσήλωση στην ακεραιότητα των αρχαιολογικών ευρημάτων υπό τον συνεχή, απαιτητικό έλεγχο πέντε διαφορετικών διευθύνσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και με διαρκή παρουσία των στελεχών του. Η δέσμευση για παράδοση του μετρό μέχρι τα τέλη του 2023 είναι πλέον εφικτή εφόσον όλες αυτές οι εργασίες, στο σύνολό τους, συγχρονιστούν απολύτως ώστε η βασική γραμμή της Θεσσαλονίκης να λειτουργήσει και με τον σταθμό Βενιζέλου και με τις αρχαιότητες στη θέση τους. Εναλλακτική επιλογή δεν υπάρχει.

Όσα ακούγονται για παράκαμψη ή εγκατάλειψη του σταθμού Βενιζέλου είναι αφελή και ατελέσφορα. Οι δοκιμές των συρμών και οι αποβάθρες του σταθμού Βενιζέλου πρέπει αρκετά πριν την ολοκλήρωση των πρώτων, να διασταυρωθούν. Το έργο δεν είναι ένα σύνολο 13 σταθμών, 19 χιλιομέτρων σηράγγων και 18 τρένων, αλλά ένα ολοκληρωμένο αυτόματο δίκτυο, η διατάραξη κάποιου στοιχείου του οποίου έχει δραματικές επιπτώσεις στο σύνολο του και κατ’ επέκταση ανεπανόρθωτες τεχνικές και οικονομικές συνέπειες για την πόλη και τους κατοίκους της. Από το σημείο αυτό και μετά, δικαιολογούνται απολύτως τα εισαγωγικά του τίτλου του άρθρου. Χωρίς αμφιβολία, «κάτι τρέχει» στη Θεσσαλονίκη, σε άλλες υπόγειες διαδρομές.