Οι τρεις λόγοι αύξησης του κύκλου εργασιών το Πάσχα

Οι τρεις λόγοι αύξησης του κύκλου εργασιών το Πάσχα

22.04.2025

Η πρώτη αποτίμηση της πασχαλινής αγοράς είναι ενθαρρυντική, τόσο για την έναρξη, όσο και τη συνέχεια της τουριστικής περιόδου, που αναμένεται να συνεχιστεί ανοδικά. Η εορταστική κίνηση όλης της Μ. Εβδομάδας και οι πασχαλινές αγορές δώρων για οικογενειακές και κοινωνικές υποχρεώσεις, τόνωσαν το λιανεμπόριο τροφίμων, παιχνιδιών και ρούχων, και έδωσαν την πρώτη σημαντική  ανάσα στην εγχώρια αγορά, μετά τις πρώτες 100 ημέρες του έτους. 

Η πασχαλινή αγορά είναι μικρή σε διάρκεια, που δεν ξεπερνά την εβδομάδα, αλλά μεγάλη σε ένταση, με τζίρο που όλα δείχνουν πως ξεπέρασε τα επίπεδα που συνήθως κυμαίνονται στο 1,5 δις ευρώ. Η καταβολή του δώρου Πάσχα στους 2,4 εκατ. εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, τη Μεγάλη Τέταρτη, που συνολικά ξεπέρασε το 1 δις ευρώ, έδωσε την επιπλέον ώθηση στην αγοραστική κίνηση.  

Παρότι και εφέτος μεγάλο μέρος του δώρου, να κατευθύνθηκε στο κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, οι αγορές των καταναλωτών για δώρα, παιχνίδια και λαμπάδες για παιδιά, ρούχα και παπούτσια ενίσχυσαν τον τζίρο των επιχειρήσεων λιανεμπορίου, αλλά και των υπηρεσιών της διαμονής και εστίασης, αφού οι ταξιδιωτικές κρατήσεις σε κάποιους προορισμούς έφτασαν στο απόλυτο 100%. 

Οι 5 στους 10 καταναλωτές έκαναν τις αγορές τους κατά την διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας και οι 4 στους 10, το Σάββατο του Λαζάρου και την Κυριακή των Βαΐων. Επίσης, μετά την Μ. Πέμπτη και την μεγάλη έξοδο των ταξιδιωτών για «Πάσχα στο χωριό», είχαμε μια διασπορά της κατανάλωσης από τα αστικά κέντρα στην ελληνική περιφέρεια, με πολλούς καταναλωτές να προτιμούν να κάνουν αρκετές αγορές από το χωριό ή το νησί τους. 

Οι τρεις βασικοί λόγοι

Οι τρεις βασικοί λόγοι που το φετινό Πάσχα ήταν καλύτερο, σε κύκλο εργασιών, από πέρυσι, οφείλεται πρώτον στο γεγονός ότι το Καθολικό συνέπεσε χρονικά με το ελληνικό Ορθόδοξο Πάσχα δημιουργώντας, έτσι, την προστιθέμενη «εισαγόμενη» κατανάλωση. Δεύτερον, η αύξηση 6% στους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα και όχι μόνο, εκ των οποίων το 50% αμείβεται πλέον μηνιαίως με άνω των 1.000 ευρώ, που ενίσχυσε αισθητά το δώρο του Πάσχα και τρίτον, η «μεγάλη έξοδος» με καλές καιρικές συνθήκες που ενίσχυσαν τις ταξιδιωτικές κρατήσεις στα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια, καθώς και στα ξενοδοχεία, που άγγιξαν πληρότητα 80-90%.  Τόσο, λοιπόν, η επισκεψιμότητα στις κεντρικές και περιφερειακές αγορές, όσο και η αγοραστική κίνηση στα καταστήματα λιανικής, το φετινό Πάσχα, ήταν έντονη και ενθαρρυντική για τη συνέχεια. 

Το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού, με τη βοήθεια του «καλαθιού του Πάσχα», συγκρατήθηκε, τελικά, κοντά στα περυσινά επίπεδα και, γενικότερα, οι σταθερές τιμές στα πασχαλινά δώρα δεν φαίνεται να προβλημάτισαν ιδιαίτερα τα νοικοκυριά. Περιμένουμε, ασφαλώς, να δούμε τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και τις αποκλίσεις του φετινού Απριλίου με τον αντίστοιχο περυσινό, ώστε να επιβεβαιώσουμε τις εκτιμήσεις μας. Το βέβαιο είναι πως ο πασχαλινός τζίρος μπορεί να μην «ανέστησε» την αγορά λιανικής, αλλά σίγουρα την ζωντάνεψε.