Κατά την παρουσίαση των προσωρινών στοιχείων της ετήσιας έρευνας, η οποία αφορά στο καταναλωτικό συναίσθημα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, ο Επικεφαλής Αναλυτής Αγοράς της Phocuswright Peter O' Connor τόνισε ότι τα πράγματα είναι καλύτερα από ότι θα ανέμενε κανείς, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να θέλουν να ταξιδέψουν, παρά τις δυσκολίες που ανακύπτουν λόγω του COVID-19.
Χαρακτηριστικά, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες σε όλες τις αγορές που συμμετέχουν στην έρευνα (ΗΠΑ, ΜΒ, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία) δήλωσαν ότι τα ταξίδια αναψυχής συνεχίζουν να αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι της ζωής τους, στο οποίο ανυπομονούν να επιστρέψουν. Επιπλέον, τουλάχιστον ένας στους τέσσερεις συμμετέχοντες από όλες τις χώρες δηλώνουν έτοιμοι να ταξιδέψουν άμεσα, ενώ σε βάθος ενός χρόνου, τα ποσοστά προθυμίας κυμαίνονται γύρω στο 90%.
Παρόλα αυτά, η προστασία της υγείας αποτελεί πλέον τη νούμερο ένα προτεραιότητα για τους ταξιδιώτες, με περισσότερο από το ένα τρίτο του δείγματος (65-78%) να δηλώνει ότι ανησυχεί για το ενδεχόμενο προσβολής από τον ιό, αλλά την ανησυχία να επικεντρώνεται στον κίνδυνο κατά το ταξίδι και όχι στον προορισμό. Επιπλέον, ανησυχία εκφράζουν οι ερωτηθέντες και όσον αφορά τον κίνδυνο καραντίνας, ιδιαίτερα κατά την άφιξή τους στον προορισμό, καθώς αυτό το ενδεχόμενο επηρεάζει σημαντικά την ταξιδιωτική τους εμπειρία και, επιπλέον, μπορεί να τους υποχρεώσει να παραμείνουν στον προορισμό περισσότερο από όσο σχεδίαζαν αρχικά.
Στο επίκεντρο ο εσωτερικός και ο Ευρωπαϊκός τουρισμός
Ο εσωτερικός τουρισμός θα είναι ο πρώτος που θα ανακάμψει,
ακολουθούμενος από τα ενδοηπειρωτικά ταξίδια, σε κοντινούς προορισμούς.
Πράγματι, η προθυμία για διεθνή ταξίδια μέχρι τον Ιούλιο του 2021,
ειδικά εκτός Ευρώπης, πέφτει κάτω από το 50%. Επομένως, η συνετή επιλογή
για την τουριστική βιομηχανία, είναι να επικεντρωθεί στην προσέγγιση
αυτού του τμήματος των επισκεπτών στο άμεσο μέλλον.
Εντούτοις, επισημαίνεται πως ο εσωτερικός τουρισμός θα βοηθήσει τη συντήρηση της τουριστικής βιομηχανίας βραχυπρόθεσμα, αλλά είναι ιδιαίτερα σημαντική η προσέγγιση επισκεπτών από την Ευρώπη σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα.
Σημαντική η ενημέρωση των πελατών για τα υγειονομικά μέτρα και τις πολιτικές αποζημίωσης
Κεντρικό ρόλο κρίνεται ότι θα παίξει η σαφής, άμεση και συνεχής ενημέρωση των πελατών, αναφορικά με τις νέες πολιτικές των ξενοδοχείων, τόσο για τα μέτρα απολύμανσης όσο και για τις πολιτικές αποζημίωσης, δεδομένου ότι οι ακυρώσεις είναι πλέον πολύ πιο πιθανές και απρόβλεπτες σε σχέση με το παρελθόν.
Ιδιαίτερα αναφορικά με την υγιεινή και την ασφάλεια, οι ταξιδιώτες θεωρούν σημαντικό να γνωρίζουν εκ των προτέρων τι μέτρα λαμβάνει το κατάλλυμα που θα επιλέξουν , σχετικά με τις διαδικασίες καθαριότητας και απολύμανσης (79-90%), τον εξοπλισμό προσωπικής ασφάλειας του προσωπικού (71-89%) και των επισκεπτών (74-89%), τις πολιτικές κοινωνικής απόστασης στους κοινόχρηστους χώρους (78-89%), καθώς και τις διαδικασίες check-in (73-81%) με την απρόσωπη υποδοχή να κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Μάλιστα, φαίνεται πως ένα σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων προτιμά την επιλογή των ενοικιαζόμενων δωματίων έναντι των ξενοδοχείων, βασιζόμενοι στη μεγαλύτερη αίσθηση ελέγχου του χώρου και στις μικρότερες πιθανότητες συγχρωτισμού, σε σχέση με τη διαμονή σε ένα μεγάλο ξενοδοχείο με πολλούς ενοίκους.
Όσον
αφορά το φόβο απώλειας χρημάτων από μια πιθανή ακύρωση, αυτός απασχολεί
τους ερωτηθέντες σε ποσοστά που κυμαίνονται μεταξύ 35%-55%, με την ΜΒ
και την Ισπανία να πρωτοστατούν σε αυτό τον προβληματισμό. Αυτή η
αβεβαιότητα έχει στρέψει σημαντικό κομμάτι της αγοράς σε κρατήσεις της
τελευταίας στιγμής, με δυνατότητα αποζημίωσης ή αλλαγής της κράτησης
και προτίμηση στα καταλύματα με σαφείς και εμφανώς καταγεγραμμένες
σχετικές πολιτικές.
Απαιτείται καλή σχέση ποιότητας-τιμής
Ως αποτέλεσμα των μέτρων για την αποτροπή της διάδοσης του COVID-19, πολλοί άνθρωποι θα αναγκαστούν να αλλάξουν τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες και όσον αφορά τον οικονομικό παράγοντα. Η περίπτωση της Ιταλίας, όπου από τους ερωτηθέντες που δήλωσαν ότι δεν θα πραγματοποιήσουν ταξίδια μέσα στους επόμενους 12 μήνες, σχεδόν οι μισοί προβάλουν τις οικονομικές δυσκολίες ως αιτία.
Ακόμη όμως και οι πρόθυμοι να πραγματοποιήσουν ταξίδια, σε όλες τις χώρες διεξαγωγής της έρευνας, δηλώνουν σε σημαντικά ποσοστά ότι θα πραγματοποιήσουν ταξίδια με χαμηλότερο κόστος, είτε μειώνοντας τη διάρκειας είτε προτιμώντας καταλύματα χαμηλότερου κόστους, με σκοπό να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις οικονομικές απαιτήσεις των διακοπών τους. Από τη μείωση του προϋπολογισμού θα επηρεαστεί επίσης και το εισόδημα που οι ταξιδιώτες είναι διατεθειμένοι να καταναλώσουν σε φαγητό και αγορές στη χώρα προορισμού.
Η λύση είναι η προσφορά καταλυμάτων με μια
καλή σχέση ποιότητας-τιμής, η οποία θα προσφέρει στους ταξιδιώτες την
ευκαιρία να απολαύσουν τις διακοπές τους χωρίς υπερβολικές περικοπές και
θα ενισχύσει την τουριστική βιομηχανία στο σύνολό της.
Συνολικά, η έρευνα καταλήγει ότι λιγότεροι από 1 στους 5 καταναλωτές θεωρούν ότι τρέχουσες αλλαγές θα γίνουν μόνιμες για τις διακοπές τους. Βασίζονται όμως έντονα στην παροχή ενός αποτελεσματικού εμβολίου, με σκοπό να νιώσουν ασφαλείς και να επιστρέψουν στις προηγούμενες συνήθειές τους.
Ειδικά για την περίπτωση της Ελλάδας, το μήνυμα του Petter O’ Connor προς την τουριστική βιομηχανία ήταν σαφές: Επικεντρωθείτε στην Ευρώπη, καθησυχάστε τους καταναλωτές για την ασφάλειά τους, εδραιώστε την πεποίθηση ότι προσφέρετε καλή σχέση ποιότητας-τιμής και να είστε βέβαιοι ότι το 2021 θα είναι μια καλή τουριστική σεζόν.