Η Ελλάδα δίνει κόκκινη κάρτα στα «αθέμιτα» διόδια
Η Ελλάδα δίνει κόκκινη κάρτα στα «αθέμιτα» διόδια

Η Ελλάδα δίνει κόκκινη κάρτα στα «αθέμιτα» διόδια

Τον Δεκέμβριο του 2020 η Ελλάδα έγινε η πρώτη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που έθεσε σε λειτουργία ένα ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, στο οποίο οι οδηγοί αυτοκινήτων στον αυτοκινητόδρομο καλούνται να πληρώσουν μόνο για χιλιόμετρα που πραγματικά έχουν διανύσει.
RE+D magazine
10.02.2021

Τον περασμένο Δεκέμβριο η χώρα μας έγινε η πρώτη στην Ε.Ε που έθεσε σε λειτουργία το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων.

 

Tο λεγόμενο «Υβριδικό σύστημα διοδίων πολλαπλών λωρίδων» της Kapsch TrafficCom συμπληρώνει το παραδοσιακό σύστημα πληρωμών που είχε προκαλέσει δυσαρέσκεια στον ελληνικό λαό για χρόνια.

«Το μέλλον ανήκει στην χρέωση βάσει χιλιομέτρων», λέει ο Michael Weber, διευθυντής στρατηγικών πωλήσεων στην Kapsch TrafficCom.«Η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί την παραδοσιακή πληρωμή τμημάτων ως ένα άδικο μοντέλο σταδιακής κατάργησης και πιέζει στο μέλλον να υπολογίζονται μόνο χιλιόμετρα που πραγματικά διανύονται.

Αυτό είναι υποχρεωτικό για νέες διαδρομές διοδίων - για τις υπάρχουσες διαδρομές διοδίων συνιστάται. Η μετάβαση στην Ε.Ο. Α8 από την Αθήνα προς την Πάτρα δεν είναι μόνο πρωτοποριακή για την Ελλάδα, αλλά πρέπει επίσης να αποτελέσει παράδειγμα σε ολόκληρη την Ε.Ε.»

Τα Ι.Χ. εξοπλίζονται τεχνικά με ενσωματωμένες μονάδες που στερεώνονται στο παρμπρίζ του οχήματος παρόμοια με μια βινιέτα. Όταν το Ι.Χ. εισέλθει με αυτό σε σημείο ελέγχου διοδίων, το σύστημα χρεώνει αυτόματα το κόστος διοδίων από τον λογαριασμό πελάτη του κατόχου και η μπάρα σηκώνεται και ανοίγει το δρόμο προς τον αυτοκινητόδρομο. Μόλις το όχημα εγκαταλείψει τη διαδρομή σε μια έξοδο, πραγματοποιείται χρέωση ακριβείας με το χιλιόμετρο - τα έξοδα που έχουν καταβληθεί για ολόκληρη την διαδρομή πιστώνονται στον λογαριασμό του οδηγού.

Λιγότερες εκπομπές και βελτιωμένη ροή κυκλοφορίας

Οι δήμαρχοι των πόλεων και των δήμων που βρίσκονται στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών-Πατρών υποστήριξαν την εισαγωγή του υβριδικού συστήματος διόδων πολλαπλών λωρίδων. Ο λόγος: Οι οδηγοί συχνά ήθελαν να αποφύγουν το κόστος ενός ολόκληρου τμήματος του αυτοκινητόδρομου 8 και ως εκ τούτου παρέμεναν στις επαρχιακές οδούς και στους δρόμους της πόλης.

Αυτό οδήγησε σε σημαντική επιβάρυνση λόγω θορύβου και εκπομπών. Η ακριβής χρέωση βάσει χιλιομέτρων της χρήσης του οδικού δικτύου με το νέο σύστημα γίνεται πλέον κατανοητή ως μια εκπτωτική λύση στην οποία η αχρεωστήτως καταβολή για τη διάνυση της διαδρομής πιστώνεται πράγματι μετά την επιλεχθείσα έξοδο. Οι οδηγοί έχουν ένα νέο κίνητρο να χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο.

«Άλλα διόδια στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες χώρες όπως η Ισπανία ή η Ιταλία, θα πρέπει να πάρουν ως παράδειγμα το νέο« υβριδικό σύστημα διόδων πολλαπλών λωρίδων», λέει ο Michael Weber. «Η τεχνολογία εκκαθάρισης όχι μόνο διασφαλίζει μια δίκαιη επιβάρυνση εξόδων υπό την έννοια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά μπορεί επίσης να επεκταθεί με πρόσθετες υπηρεσίες. Για παράδειγμα, είναι δυνατόν να οριστούν τα διόδια για οχήματα σύμφωνα με διάφορα περιβαλλοντικά πρότυπα: Τα ηλεκτρονικά οχήματα για παράδειγμα θα πληρώνουν λιγότερο από τα οχήματα με κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ».