Για το συγκεκριμένο θέμα αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ.
Κώστας Καραμανλής στην Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι έχει λυθεί το πολύ σοβαρό θέμα των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων και πως το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σε διαπραγματεύσεις με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας προκειμένου να αποφασιστεί ποιοι χώροι θα αποδεσμευτούν προς αξιοποίηση.
Υπενθυμίζεται βάσει της δανειακής σύμβασης που υπέγραψε το ελληνικό
δημόσιο στις 23/1/20 με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων – ΕΤΕΠ, ύψους
€180.000.000 για να καλυφθεί η συμβολή του ελληνικού δημοσίου στο έργο
του Καστελίου ορίζεται μέσα από συγκεκριμένα ορόσημα και υποχρεώσεις της
ελληνικής πλευράς, ότι οι εκταμιεύσεις των δόσεων του δανείου έχουν ως
αναβλητική αίρεση την μελετητική ωρίμανση της «αστικής ανάπλασης» για
την περιοχή του σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου, “Νίκος Καζαντζάκης”.
Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, για την καταβολή των δύο πρώτων
δόσεων του δανείου, ύψους €70 και €30 εκατομμυρίων ευρώ αντίστοιχα, το
Δημόσιο πρέπει αφενός να δεσμευθεί ότι θα αξιοποιήσει την έκταση του
υφιστάμενου αεροδρομίου και αφετέρου να ξεκαθαρίσει το ιδιοκτησιακό
καθεστώς.
Τώρα η έκταση χρησιμοποιείται από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας
(ΥΠΕΘΑ) και την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. Το πλαίσιο για τη
λειτουργία του σημερινού αεροδρομίου προβλέπει ότι το ΥΠΕΘΑ έχει το
δικαίωμα να χρησιμοποιεί περίπου το 85% της έκτασης των 3.000
στρεμμάτων, ωστόσο η στρατιωτική δραστηριότητα στο «Νίκος Καζαντζάκης»
έχει σταματήσει από το 2015.
Σύμφωνα με τη δανειακή σύμβαση Δημοσίου – ΕΤΕπ, το ΥΠΕΘΑ θα μπορεί να
χρησιμοποιεί στο μέλλον τμήμα της έκτασης το οποίο δε θα υπερβαίνει το
15%.