Ποιες είναι οι νέες τάσεις στο παγκόσμιο retail
Ποιες είναι οι νέες τάσεις στο παγκόσμιο retail

Ποιες είναι οι νέες τάσεις στο παγκόσμιο retail

Ανοδος των pop-up stores - "Βασιλιάς" παραμένει η σχέση ποιότητας - τιμής για τους λιανέμπορους.
Ειρήνη Θεοφανίδου
28.09.2021

Ο covid-19 άλλαξε την αγορά εμπορικών ακινήτων με πρωτοφανείς ρυθμούς το 2020.


Τα μέτρα κατά της εξάπλωσης της πανδημίας «έκλεισαν» καταστήματα, εκατομμύρια εργαζόμενοι μπήκαν στον… «πάγο» ή και απολύθηκαν ενώ το κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας δέχθηκε ισχυρούς τριγμούς. Η δραματική στροφή προς το ηλεκτρονικό εμπόριο έχει αναμφίβολα αλλάξει την καταναλωτική συμπεριφορά επιταχύνοντας μια ακόμη μεγαλύτερη συστημική αλλαγή τα τελευταία δυο χρόνια. Η ευκολία του «κλίκ» και της αποστολής προϊόντων στο σπίτι με σχεδόν μηδενικό κίνδυνο για την υγεία ωθεί τους καταναλωτές να ψωνίζουν από το διαδίκτυο και να αξιοποιούν σε ορισμένες περιπτώσεις τα σημεία παραλαβής (pickup spots) των καταστημάτων. Με το πρώτο μισό του 2021 να έχει περάσει, οι καταναλωτές φαίνεται ότι συνεχίζουν να δείχνουν πρόθυμοι να ψωνίζουν μέσω διαδικτύου τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωζώνη.

Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας McKinsey, το 25% των καταναλωτών που έχουν ήδη αγοράσει διαδικτυακά τουλάχιστον περιστασιακά θέλει να αυξήσει ακόμη περισσότερο τις διαδικτυακές αγορές του. "Οσο πιο συχνά οι καταναλωτές αγοράζουν μέσω online προϊόντα τόσο πιο πιθανό είναι να τις αυξήσουν στο μέλλον", αναφέρεται στην έρευνα. Δεδομένης της κατάστασης, τονίζουν παράγοντες της αγοράς ακινήτων διεθνώς, το retail θα πρέπει να προσαρμοστεί περαιτέρω σε αυτές τις αλλαγές και τα εμπορικά σήματα να επανεκτιμήσουν τα φυσικά σημεία.  

Το 2020, ακολουθούμενο από την εφετινή χρονιά σημειώνεται ένας άνευ προηγουμένου μεγάλος αριθμός πτωχεύσεων από ισχυρούς παίκτες του παγκόσμιου λιανεμπορίου. Εταιρείες όπως η Gap Inc., η Macy's, η Victoria's Secret, είναι μόνο μερικές από αυτές που ανακοίνωσαν σχέδια για οριστικό «λουκέτο» προσθέτοντας έως και εκατοντάδες κενά καταστήματα σε μεγάλους εμπορικούς δρόμους της Ευρώπης και της Αμερικής. Παρά την ταχεία άνοδο των ηλεκτρονικών αγορών οι αναλυτές υποστηρίζουν ότι η φυσική παρουσία θα παραμείνει σημαντική αλλά και κρίσιμη για το εμπόριο.

Στο επίκεντρο τα «pop-up» καταστήματα

Υπό το φως της συνεχούς μεταβαλλόμενης δημόσιας υγείας και ανάγκης για γρήγορη προσαρμογή στους νέους κανόνες που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις κατά της εξάπλωσης του ιού, τα «pop-up» καταστήματα αναμένεται να αποτελέσουν το «κλειδί» για την δημιουργία μεγαλύτερων πωλήσεων και αφοσίωσης του καταναλωτικού κοινού σε μια φίρμα. Τα καταστήματα αυτά συνήθως λειτουργούν σε πολύ μικρό χώρο, αποτελούνται από μικρές κατασκευές σε πλατείες, πάρκα και πεζόδρομους και έχουν μικρή διάρκεια… ζωής. Τα οφέλη, επισημαίνουν οι παράγοντες της αγοράς, και για τους ιδιοκτήτες ακινήτων είναι πολλαπλά αφού οι μπορούν να μισθώσουν βραχυπρόθεσμα έναν κενό χώρο, ενώ παράλληλα να αναζητήσουν έναν πιο μακροπρόθεσμο μισθωτή.

Η Stella McCartney παρουσίασε ένα pop-up κατάστημα στο Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ η Guess πρόκειται να ανοίξει το πρώτο της pop-up κατάστημα στη Γερμανία για Activewear.
Η Camille Walala μετέτρεψε το κατάστημα του London Design Museum σε ένα pop-up σούπερ μάρκετ που πουλά τρόφιμα σχεδιασμένα από καλλιτέχνες. Άλλα αξιοσημείωτα ονόματα που ξεκίνησαν τα pop-up stores μετά τις τελευταίες αλλαγές στους κανόνες του lockdown παγκοσμίως περιλαμβάνουν τους Paul Smith, Burberry, L'Estrange, Isabel Manns και Taylor Yates.

Η ποιότητα είναι ο "βασιλιάς"

Σύμφωνα με την έρευνα της McKinsey, πάντως, οι CEO βλέπουν πτωτική πορεία ή αυξημένες εναλλαγές στις τιμές ως την πιο ισχυρή τάση στο λιανεμπόριο το επόμενο διάστημα με το 56% των CEΟ να το κατατάσσει στις τρεις πρώτες προτεραιότητές του. Η πτωτική τάση ενισχύεται από την αυξημένη προσδοκία των καταναλωτών όσον αφορά στην σχέση ποιότητας / τιμής καθώς ασκεί περαιτέρω πιέσεις στους λιανέμπορους που θέλουν να ικανοποιήσουν και τα δυο. Σε ολόκληρη την Ευρώπη, το 34% των καταναλωτών ανέφερε εφέτος σε σχέση με πέρυσι ότι θέλει να εξοικονομήσει χρήματα όταν ψωνίζει, το 27% ερευνά πιο συστηματικά για προωθητικές ενέργειες και το 17% θέλει να στραφεί σε λιγότερο ακριβά προϊόντα.