Αλλάζει ο "χάρτης" των εγχώριων εξαγωγών
Αλλάζει ο "χάρτης" των εγχώριων εξαγωγών
  Data Data

Αλλάζει ο "χάρτης" των εγχώριων εξαγωγών

Το 2021 αυξήθηκαν κατά €8,89 δισ. ή 29,2% φθάνοντας σε €39,3 δισ. σε ετήσια βάση.
Share Copy Link
RE+D magazine
09.03.2022

Ισχυρή χρονιά καταγράφουν οι ελληνικές εξαγωγές καταγράφοντας το 2021 νέο ρεκόρ όμως το μέλλον κρίνεται αβέβαιο εξαιτίας των γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ευρώπη.

Οπως καταγράφεται σε ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, οι εξαγωγές κατά το 2021, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, αυξήθηκαν κατά 8,89 δισ. ευρώ ή κατά 29,2% και ανήλθαν σε 39,3 δισ. ευρώ από 30,42 δισ. ευρώ το 2020. Πιο συγκεκριμένα, το 2021 ξεχωρίζει η άνοδος της Τουρκίας στην 4η θέση, των Η.Π.Α. στην 7η θέση και της Ρουμανίας στην 8η θέση της λίστας των σημαντικότερων προορισμών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό.

Η Ιταλία σημαντικότερος προορισμός

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την ανάλυση του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το 2021 (για 11η συνεχή χρονιά) να αποτελεί το σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ στη δεύτερη θέση παραμένει η Γερμανία, όπως και κατά το 2020. Ακολουθεί η Κύπρος στην ίδια θέση με πέρυσι στη σχετική κατάταξη και μετά η Τουρκία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 53,9%) το 2021 οδήγησε στο να ανέλθει από την 6η στην 4η θέση. Ακολουθούν, η Βουλγαρία στην ίδια θέση (5η) με το 2020, η Γαλλία στην 6η θέση από 4η το 2020, οι ΗΠΑ και η Ρουμανία στην 7η και 8η θέση από 9η και 10η αντίστοιχα.

Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών, συμπληρώνει το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία στην 9η και 10η θέση, υποχωρώντας και οι 2 κατά 2 θέσεις, παρά την αύξηση στις εξαγωγές προς τις χώρες αυτές.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2021, αξίζει να σημειωθεί, η άνοδος στην κατάταξη του Λιβάνου κατά 79,1% (11η θέση από 13η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, της Νότιας Κορέας κατά 175,6% (13η θέση από 24η), η Σαουδική Αραβία κατά 105,2% (19η θέση από 26η), η Τυνησία κατά 178% (22η θέση από 37η) και η Σιγκαπούρη κατά 228,2% (29η θέση από 46η). Σημειώνεται ότι στην πρώτη 30άδα των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το 2021, υπάρχουν αυξήσεις εξαγωγών προς όλες τις χώρες πλην μόνο 2 χωρών, της Κίνας κατά -16,7% (17η θέση από 11η) και της Αιγύπτου κατά -11,8% (24η θέση από 18η). Σε επίπεδο προϊοντικών κατηγοριών, θεαματικές επιδόσεις καταγράφουν τα πετρελαιοειδή με πολύ μεγάλη αύξηση εξαγωγών (+67,2%), τα προϊόντα αλουμινίου (μεγάλες αυξήσεις σε επιμέρους κατηγορίες), το βαμβάκι (+72,6%), το σιτάρι (+142,1%), το φυσικό αέριο (+92,5%), το ελαιόλαδο (+12,8%).