Σύμφωνα με αποτελέσματα έρευνας του ινστιτούτου CEBR εκτιμάται ότι 200 έως 500 εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαν να είχαν επιστραφεί σε αυτούς τους ταξιδιώτες με τη μορφή επιστροφής φόρου.
Μεταξύ των άλλων κύριων ευρημάτων της έρευνας, ήταν πως ο εκσυγχρονισμός του τρέχοντος συστήματος αφορολόγητων αγορών θα μπορούσε να αυξήσει σημαντικά τα έσοδα κάθε χώρας, υπερκαλύπτοντας τη διαφορά που θα πρόκυπτε από τις επιστροφές ΦΠΑ. Πιο συγκεκριμένα, τα έσοδα για την Ελλάδα θα αυξάνονταν κατά 155 έως 311 εκατ. Ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα οι διεθνείς καταναλωτές (global shoppers) μπορούν να λάβουν επιστροφή φόρου έως και 17,5% από το ποσό αγοράς, γεγονός που αποτελεί ισχυρό κίνητρο για να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα στα καταστήματα.
Η σημερινή κατάσταση των αφορολόγητων αγορών
Σήμερα, oι τουρίστες που επιθυμούν να λάβουν πίσω τους φόρους που δικαιούνται από τις αγορές τους, θα πρέπει να ακολουθήσουν μια διαδιακασία που είναι περίπλοκη και χρονοβόρα. Αυτό οδηγεί σε μεγάλες απώλειες, καθώς οι τουρίστες χάνουν χρήματα που δικαιωματικά είναι δικά τους (ΦΠΑ που έχει πληρωθεί σε ξένη χώρα), αφού δεν μπαίνουν στη διαδικασία να τα διεκδικήσουν. Επίσης, οι χώρες δεν επωφελούνται από τις επιπρόσθετες δαπάνες κάθε τουρίστα, καθώς και τη μείωση του κόστους της επίσκεψης του στη χώρα.
Το αποτέλεσμα είναι να οδηγούμαστε σε μια κατάσταση ταυτόχρονης ζημίας. Οι τουρίστες από την μια πλευρά να χάνουν χρήματα που δικαιωματικά τους ανήκουν (ΦΠΑ που καταβλήθηκε σε μια χώρα του εξωτερικού) καθώς δεν μπαίνουν στον κόπο να τα διεκδικήσουν. Από την άλλη οι χώρες καταλήγουν να χάνουν την ευκαιρία να προωθήσουν αυτό το ελκυστικό πλεονέκτημα της επιστροφής ΦΠΑ που ταυτόχρονα μειώνει το κόστος της επίσκεψης ενός τουρίστα.
Σύμφωνα με την έκθεση του CEBR, ο εκσυγχρονισμός του συστήματος επιστροφής φόρων είναι πολύ πιο εύκολος από ότι φαντάζεται κανείς, αφού το μόνο που απαιτείται είναι μερικές τροποποιήσεις στην ισχύουσα νομοθεσία και ένα ψηφιακό εργαλείο.
Η πλήρης ψηφιοποίηση των αφορολόγητων αγορών θα οδηγήσει σε μεγαλύτερες δαπάνες από τους τουρίστες, καθιστώντας την εμπειρία του shopping πιο ελκυστική, δίνοντας παράλληλα τη δυνατότητα σε όλους τους εμπόρους να συμμετάσχουν.