ACI: Κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη η διασυνδεσιμότητα των αεροδρομίων
ACI: Κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη η διασυνδεσιμότητα των αεροδρομίων

ACI: Κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη η διασυνδεσιμότητα των αεροδρομίων

Κάθε αύξηση 10% στην απευθείας διασυνδεσιμότητα, επιτυγχάνεται αυτόματα +0,5% αύξηση στο κατά κεφαλή AEΠ
Share Copy Link
RE+D magazine
23.06.2025

Εξακολουθεί να είναι κατά 9% χαμηλότερη σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα (2019) σύμφωνα με στοιχεία της έκθεσης που δημοσιεύθηκε πριν από την έναρξη του 35ου Ετήσιου Συνέδριου & Γενικής Συνέλευσης του ACI EUROPE που πραγματοποιήθηκε από τις 18-20 Ιουνίου στο Αεροδρόμιο της Αθήνας.

Η έκθεση που βασίζεται στους δείκτες που ανέπτυξε η SEO Amsterdam Economics – το πιο ολοκληρωμένο εργαλείο για τη μέτρηση και την κατάταξη της διασυνδεσιμότητας των αεροδρομίων, αυτό συμβαίνει παρά την αύξηση το 2025 κατά +7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, γεγονός που κατά το ACI EUROPE έρχεται σε έντονη αντίθεση με τον όγκο επιβατών, ο οποίος επανήλθε πλήρως το 2024 και συνεχίζει να αυξάνεται το 2025 με αποτέλεσμα οι καταναλωτές και οι κοινότητες να έχουν πρόσβαση σε λιγότερες επιλογές.

Όπως αναφέρει στη σχετική Έκθεση και το ACI EUROPE, με κάθε αύξηση 10% στην απευθείας διασυνδεσιμότητα επιτυγχάνεται αυτόματα +0,5% αύξηση στο AEΠ κατά κεφαλή, με σημαντικά κοινωνικά οφέλη (μείωση δείκτη της φτώχειας, αύξηση δεικτών πρόσβασης στην εκπαίδευση, γενικότερη ευημερία, κ.α.) γεγονός που αναδεικνύει τις ιδιαίτερα θετικές κοινωνικο-οικονομικές επιπτώσεις της ανάπτυξης των αερομεταφορών στις εθνικές και τοπικές οικονομίες.

Σύμφωνα με τον κ. Olivier Jankovec, Director General του ACI EUROPE η Ευρώπη χρειάζεται επειγόντως μια νέα στρατηγική κατεύθυνση που να αναγνωρίζει την αεροπορική διασυνδεσιμότητα ως βασικό πυλώνα για την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική συνοχή και τη στρατηγική αυτονομία της. Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε αύξηση 10% στην άμεση αεροπορική διασυνδεσιμότητα, έχει ως αποτέλεσμα μεταξύ άλλων 0,5% αύξηση στο κατά κεφαλήν ΑΕΠ. Όπως επεσήμανε ο κ. Jankovec «θα πρέπει να κατανοήσουμε πως η διασυνδεσιμότητα – και όλος ο κλάδος των αερομεταφορών – δεν είναι απλά μια θεωρητική προσέγγιση. Παράγει σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά οφέλη, διασφαλίζει τη διεθνή θέση της Ευρώπης και επιπλέον υποστηρίζει την ικανότητά της να ανταποκρίνεται σε κρίσεις και προκλήσεις με στιβαρότητα. Παρ’ όλα αυτά, η έλλειψη ευθυγράμμισης και συνοχής στις πολιτικές αερομεταφορών — σε συνδυασμό με άδικη φορολόγηση, γεωπολιτικές εντάσεις και δομικές αλλαγές στην αγορά — θέτουν αυτά τα οφέλη σε σοβαρό κίνδυνο. Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προστατεύσουν και να ενισχύσουν την αεροπορική διασυνδεσιμότητα, γιατί αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο του ευρωπαϊκού τρόπου ζωής και της σχέσης μας με τον υπόλοιπο κόσμο».

Κόντρα στην γενική τάση  η Ελλάδα κατέγραψε τις υψηλότερες επιδόσεις (+35% vs. 2019, +10% vs. 2024) μεταξύ των 31 κρατών μελών της ΕΕ (EU+), με την χώρα να κατατάσσεται στην πρώτη θέση της ευρωπαϊκής διασυνδεσιμότητας στο σύνολό της (άμεση & έμμεση).

Ειδικότερα ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, ξεπέρασε τις επιδόσεις των περισσότερων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (Mega Airports – κίνηση 25-40 εκ. επιβάτες),επιτυγχάνοντας σημαντικό άλμα ανάπτυξης μετά την πανδημική περίοδο, (+33% vs. 2019, +13% vs. 2024) σύμφωνα με τη Eurostat, ενώ κατέλαβε την 8η θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε κινήσεις αεροσκαφών.