ΑΔΜΗΕ: Τα Mega–Projects που αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη
ΑΔΜΗΕ: Τα Mega–Projects που αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη

ΑΔΜΗΕ: Τα Mega–Projects που αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη

Share Copy Link
RE+D magazine
11.12.2025

Πτώση στα έσοδα και στα καθαρά κέρδη κατέγραψε η ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών στο εννεάμηνο του 2025, με τα οικονομικά αποτελέσματα να αποτυπώνουν ένα περιβάλλον αυξημένων λειτουργικών δαπανών και μειωμένων ρυθμιζόμενων εσόδων.

Παρά τις πιέσεις, ο Όμιλος διατηρεί υψηλά λειτουργικά περιθώρια και ισχυρή κερδοφορία. Σύμφωνα με τα δημοσιοποιημένα στοιχεία, τα ενοποιημένα συνολικά έσοδα ανήλθαν στα 344,8 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 3,3% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, ενώ για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. τα έσοδα υποχώρησαν στα 341,2 εκατ. ευρώ από 353 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, τα ενοποιημένα έξοδα του Ομίλου αυξήθηκαν κατά 4,8%, αγγίζοντας τα 191 εκατ. ευρώ, την ώρα που για την ΑΔΜΗΕ Α.Ε. μειώθηκαν κατά 6,5% στα 166,4 εκατ. ευρώ.

Τα EBITDA του Ομίλου κατέγραψαν πτώση 6,8%, διαμορφούμενα στα 242,3 εκατ. ευρώ, ενώ το συγκρίσιμο EBITDA υποχώρησε κατά 7,8% στα 244,1 εκατ. ευρώ, εξαιρουμένων των μη επαναλαμβανόμενων προβλέψεων. Αντίστοιχα, το ενοποιημένο EBIT έφτασε τα 153,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 11,7%, με αύξηση των αποσβέσεων κατά 3%.
Η κάμψη συνεχίστηκε και στο κατώτατο επίπεδο κερδοφορίας: τα κέρδη προ φόρων υποχώρησαν στα 148,7 εκατ. ευρώ από 163,6 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη της περιόδου μειώθηκαν στα 113,6 εκατ. ευρώ, έναντι 125,1 εκατ. ευρώ το 2024. Σε συγκρίσιμη βάση, τα καθαρά κέρδη ανήλθαν στα 115 εκατ. ευρώ.

Αποδυνάμωση μεγεθών και στο Γ’ Τρίμηνο


Πτωτική εικόνα κατέγραψαν και τα μεγέθη του Γ’ Τριμήνου 2025, καθώς τα συνολικά έσοδα μειώθηκαν κατά 4,7% στα 124,9 εκατ. ευρώ, με τα έσοδα από το ενοίκιο συστήματος και την αγορά εξισορρόπησης να διαμορφώνονται στα 122,3 εκατ. ευρώ, μειωμένα κατά 2,9%. Το EBITDA τριμήνου ανήλθε στα 89,5 εκατ. ευρώ από 94,9 εκατ. ευρώ (-5,7%), ενώ το συγκρίσιμο EBITDA υποχώρησε κατά 8%. Τα καθαρά κέρδη του τριμήνου διαμορφώθηκαν στα 46 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 4%.

Τα μεγάλα έργα που "τρέχει" η εταιρεία

Σε πλήρη ανάπτυξη βρίσκονται τα μεγάλα έργα του ΑΔΜΗΕ για την αναβάθμιση του εθνικού συστήματος μεταφοράς, με το 2025 να αποτελεί χρονιά-ορόσημο για την ολοκλήρωση κομβικών υποδομών και την ωρίμανση νέων διεθνών διασυνδέσεων. Από τη μεγάλη γραμμή Κρήτης–Αττικής έως τις Κυκλάδες, τα Δωδεκάνησα και το Βορειοανατολικό Αιγαίο, αλλά και τα projects με Ιταλία, Γερμανία, Αίγυπτο, Κύπρο και Ισραήλ, ο Διαχειριστής εξελίσσει έναν σχεδιασμό που μετατρέπει την Ελλάδα σε πυλώνα ενεργειακής ασφάλειας και εξαγωγέα πράσινης ενέργειας.

Η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης–Αττικής πέρασε με επιτυχία τη φάση δοκιμαστικής λειτουργίας στις 8 Νοεμβρίου 2025, ανοίγοντας τον δρόμο για την προσωρινή παραλαβή του έργου και την ένταξή του στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ. Το αντίστοιχο έσοδο θα αποδοθεί στην ΑΡΙΑΔΝΗ Interconnection, όπως προβλέπεται στη σύμβαση παραχώρησης.

Το έργο χρηματοδοτήθηκε σημαντικά από το ΕΣΠΑ, μειώνοντας το κόστος για τους καταναλωτές:

  • 300,2 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2014–2020 για το πρώτο στάδιο

  • έως 222,3 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2021–2027 για το δεύτερο στάδιο

Η τελευταία φάση του μεγάλου έργου των Κυκλάδων, που αφορά Σαντορίνη, Φολέγανδρο, Μήλο και Σέριφο, προχωρά με στόχο ολοκλήρωσης το πρώτο εξάμηνο του 2026. Ηδη έχουν ολοκληρωθεί: 

  • Η πόντιση καλωδίων Σέριφος–Λαύριο, Σέριφος–Μήλος, Μήλος–Φολέγανδρος και Φολέγανδρος–Θήρα (2024–2025).

  • Οι συμβάσεις για καλωδιακά τμήματα και Υποσταθμούς Υψηλής Τάσης (2022–2023).

  • Η προστασία όλων των υποβρυχίων καλωδίων έως τον Ιούνιο του 2025.

Το σκέλος Σαντορίνη–Νάξος βρίσκεται σε κατασκευή, με τον Υποσταθμό της Σαντορίνης επίσης σε εξέλιξη.

Με την ολοκλήρωση του έργου, τα νησιά θα μπορούν να υποδεχθούν 332 MW νέων ΑΠΕ, ενισχύοντας τη σταθερότητα και το πράσινο ενεργειακό μείγμα. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης “Ελλάδα 2.0”.

Το τμήμα Μεγαλόπολη–Κόρινθος τέθηκε σε λειτουργία τον Δεκέμβριο του 2022. Το δεύτερο τμήμα, Κόρινθος–Κουμουνδούρου, βρίσκεται σε πλήρη κατασκευή από το 2023 και θα ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2026. Το έργο αποτελεί κρίσιμη υποδομή για την τροφοδότηση της Πελοποννήσου και της Αττικής και συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης. 

Το νέο ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας GIS, θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο υπαίθριο ΚΥΤ και θα αποτελέσει:

  • τερματικό της διασύνδεσης Κρήτης–Αττικής,

  • κόμβο τροφοδότησης της Δυτικής Αττικής,

  • σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV.

Η πλευρά των 400 kV ολοκληρώθηκε τον Φεβρουάριο του 2024 και ηλεκτρίστηκε τον Αύγουστο 2024. Η συνολική ολοκλήρωση αναμένεται στις αρχές του 2026. 

Κως, Ρόδος και Κάρπαθος θα συνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα μέσω Κορίνθου σε δύο φάσεις. Το έργο εντάσσεται στο Ταμείο Απανθρακοποίησης Νησιών. 

Θα διασυνδεθούν Λήμνος, Λέσβος, Σκύρος, Χίος και Σάμος σε τρεις φάσεις.

Έχουν ολοκληρωθεί οι θαλάσσιες έρευνες (Δεκέμβριος 2024), ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη:

  • οι διαγωνισμοί για καλωδιακά τμήματα,

  • οι περιβαλλοντικές διαδικασίες,

  • οι κτηματολογικές απαλλοτριώσεις.

Ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Κόρινθος–Κως (HVDC) θα επαναπροκηρυχθεί, καθώς η πρώτη προκήρυξη έμεινε άγονη.

Το νέο ΚΥΤ Ρουφ θα συνδεθεί με τα ΚΥΤ Κουμουνδούρου και Αχαρνών μέσω υπόγειων καλωδίων 400 kV. Με την ολοκλήρωσή του:

  • θα αποξηλωθούν οι εναέριες γραμμές Κουμουνδούρι–Ρουφ,

  • θα αναβαθμιστεί πλήρως η τροφοδότηση του λεκανοπεδίου.

Είναι σε εξέλιξη οι τεχνικές μελέτες, οι εκκενώσεις κτηρίων και οι κατεδαφίσεις. Ο διαγωνισμός θα προκηρυχθεί μέχρι το τέλος του 2025. 

Ο ΑΔΜΗΕ προωθεί ισχυρή ατζέντα διασύνδεσης με γειτονικές και τρίτες χώρες: 

Ελλάδα–Ιταλία (1 GW)

Ολοκληρώθηκαν μελέτες σκοπιμότητας και υπογράφηκε MoU με την Terna. Το έργο διεκδικεί ένταξη στην επόμενη λίστα PCI.

Green Aegean Interconnector – Ελλάδα–Γερμανία

Διάδρομος 3–9 GW για εξαγωγές καθαρής ενέργειας προς την Κεντρική Ευρώπη. Έχουν ξεκινήσει συνεννοήσεις με τους Ευρωπαίους διαχειριστές.

GREGY – Ελλάδα–Αίγυπτος

Σε εξέλιξη μελέτες κόστους–οφέλους και τεχνικές αναλύσεις. Υπογράφηκε τριμερές MoU (ΑΔΜΗΕ–EETC–ELICA) τον Σεπτέμβριο 2025.

Ελλάδα–Σαουδική Αραβία

Η κοινή εταιρεία ολοκληρώνει τις μελέτες βιωσιμότητας (2026), με budget 1,5 εκατ. ευρώ.

Great Sea Interconnector – Ελλάδα–Κύπρος–Ισραήλ

Το έργο έχει λάβει 164,5 εκατ. ευρώ προχρηματοδότηση από την Ε.Ε.
Έχουν παραχθεί ήδη 331 χλμ. καλωδίου, ενώ άλλο σημαντικό τμήμα κατασκευάζεται.

Οι ρυθμιστικές αρχές Ελλάδας και Κύπρου έχουν αποστείλει επιστολές στήριξης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.