Αισιοδοξία από πλευράς σουπερ μάρκετ τον τον «πληθωρισμό απληστίας»
Αισιοδοξία από πλευράς σουπερ μάρκετ τον τον «πληθωρισμό απληστίας»

Αισιοδοξία από πλευράς σουπερ μάρκετ τον τον «πληθωρισμό απληστίας»

Καμία αλυσίδα δεν έχει δεσπόζουσα θέση και δεν υποδεικνύει τρόπους συμπεριφοράς λέει η ΕΣΕ.
Share Copy Link
RE+D magazine
12.09.2023

Το "φαινόμενο" του πληθωρισμού και του λεγόμενου "πληθωρισμού απληστίας και δίκαιο του ανταγωνισμού" ανέλυσαν σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποίησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού οι παράγοντες της αγοράς σούπερ μάρκετ.

Οπως είπε ο Γενικός Διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) Απόστολος Πεταλάς υπάρχει αισιοδοξία από πλευράς οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων πως όλα αυτά θα αποκατασταθούν σταδιακά, όμως το μεγάλο ερώτημα παραμένει η τροφοδοσία της αγοράς λόγω των προβλημάτων που φέρνει η κλιματική αλλαγή.

Υπενθυμίζεται ότι στην σχετική ανακοίνωση της επιτροπής επισημαίνονται τα εξής: «Σε όποια χώρα της Ευρώπης κι αν ζείτε, πιθανότατα αντιμετωπίζετε επί του παρόντος ορισμένους προβληματισμούς σχετικά με το κόστος διαβίωσης, που τροφοδοτούνται από τον πληθωρισμό. Το ΔΝΤ αποκάλυψε ότι ο πληθωρισμός στην ΕΕ οφείλεται σε αύξηση των κερδών των επιχειρήσεων κατά περίπου 45%, στις τιμές των εισαγωγών κατά 40% και σε μισθολογικές αυξήσεις κατά 25%. 

Η ιδέα της εκμετάλλευσης του πληθωρισμού για τη δημιουργία υπερκέρδους είναι πλέον γνωστή ως πληθωρισμός απληστίας. Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, επισήμανε ότι είναι σημαντικό οι Αρχές Ανταγωνισμού να εξετάζουν αυτές τις πρακτικές. 'Αλλοι, όπως η Τράπεζα της Αγγλίας, αναφέρουν ότι οι εταιρείες που αυξάνουν τις τιμές για να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους δεν συμβάλλουν επί του παρόντος σημαντικά στον πληθωρισμό».

Όλοι οι ομιλητές συμφώνησαν ότι ο παρατεταμένος πληθωρισμός δεν ευνοεί κανέναν καθώς βάλλεται το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Ο κ. Πεταλάς του τόνισε επίσης την σημασία της επιχειρηματικής ηθικής, ενώ σημείωσε ότι το διεθνές οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων αντιμετώπισε, τα τελευταία χρόνια, τεράστιες προκλήσεις και επάρκειας και ποιότητας και τιμών και κυρίως την αρνητική ψυχολογία του καταναλωτή, ταυτόχρονα με εκρηκτική άνοδο στα κόστη που υπερδιπλασιάστηκαν, όπως ενοίκια, μισθολογικό κόστος παράλληλα με την έλλειψη προσωπικού. Κι όλα αυτά τα στοιχεία κλήθηκε να τα αντιμετωπίσει με ευαισθησία, όπως είπε, καθώς βρίσκεται στην άκρη της εφοδιαστικής αλυσίδας κι έχει άμεση σχέση με τον τελικό καταναλωτή.

Σε πολλούς τομείς, συνέχισε ο ίδιος, τα κατάφερε το λιανεμπόριο διεθνώς με απώλειες στα αποτελέσματά του, «αλλά έχουν δημιουργηθεί νέες αβεβαιότητες με το κόστος του χρήματος, την έλλειψη προσωπικού, την ψυχολογία της αγοράς».

Ειδικά  για το ελληνικό οργανωμένο λιανεμπόριο υπογράμμισε ότι έχουν συρρικνωθεί τα αποτελέσματά του, ότι ο ανταγωνισμός «λειτουργεί με έντονο τρόπο» και καμία αλυσίδα δεν έχει δεσπόζουσα θέση και δεν υποδεικνύει τρόπους συμπεριφοράς, ενώ η είσοδος νέων παικτών είτε με φυσικά καταστήματα είτε διαδυκτιακά είναι ελεύθερη και δεν υπάρχουν συμφωνίες που να παρακάμπτουν τον ανταγωνισμό.

«Είμαι αισιόδοξος ότι το φαινόμενο θα αποκατασταθεί σταδιακά. Μόνο η κλιματική αλλαγή είναι το μεγάλο ερωτηματικό για την τροφοδοσία της αγοράς». Σε ότι αφορά στην χαρτογράφηση των αγορών για πέντε προϊόντα: απορρυπαντικά πλυντηρίου ρούχων, γάλα φρέσκο πλήρες, βρεφικό γάλα, τυρί και γιαούρτι αγελάδος επισημάνθηκε από στελέχη της επιτροπής ότι η έρευνα τείνει προς την ολοκλήρωσης της.