Πιο συγκεκριμένα, κλάδοι που σχετίζονται με την αγορά εκτός του κέντρου της Αθήνας (π.χ. παντοπωλεία, είδη οικιακής χρήσης, DIY, εκπτωτικά καταστήματα και αθλητικός εξοπλισμός και εξοπλισμός εξωτερικού χώρου) έχουν σημειώσει σημαντική μέση αύξηση δαπανών τα τελευταία χρόνια σε σύγκριση με το 2019. Με βάση την ανάλυση Savills, το 2022 οι καταναλωτικές δαπάνες τόσο για βασικά όσο και για μη βασικά αγαθά αυξήθηκαν σε σύγκριση με το 2021 και αυτό το θετικό μοτίβο φαίνεται να συνεχίζεται το 2023. "Πιστεύουμε ότι η σταθεροποιημένη ελληνική οικονομία, ακολουθούμενη από τα μέτρα στήριξης του εισοδήματος από την κυβέρνηση, θα ενισχύσει περαιτέρω αυτή την ανάπτυξη και το 2024, αν και με βραδύτερο ρυθμό" αναφέρει χαρακτηριστικά η εταιρεία.
Deals €215 εκατ. στο retail το 2023
Σημειώνεται ότι κατά το 2023 έχουν πραγματοποιηθεί συναλλαγές στο real estate και στον κλάδο λιανικής της πρωτεύουσας περίπου €215 εκατ. με την πώληση του «Smart Park» (συνολικού μεγέθους 52.000 τ.μ.) για συνολικό ποσό €110 εκατ. να "πρωταγωνιστεί" δίνοντας μεγάλη ώθηση στον εγχώριο όγκο επενδύσεων λιανικής.
Συνωστισμός νέων brands στο Κέντρο
Την χαμένη τους αίγλη φαίνεται ότι κερδίζουν τόσο το κέντρο της Αθήνας όσο και δημοφιλείς δρόμοι στα Βόρεια Προάστια μετά το "πάγωμα" των προηγούμενων ετών που έφερε τόσο η οικονομική κρίση όσο και η πανδημία του Covid19. Το κέντρο της Αθήνας σημειώνει υψηλή ζήτηση από διεθνείς φίρμες του λιανεμπορίου την ώρα που εγχώριες ΑΕΕΑΠ προχωρούν σε σημαντικές συμφωνίες ακινήτων. Σύμφωνα με τη Savills οι σημαντικότεροι δρόμοι όπως η Ερμού και η Βουκουρεστίου συνεχίζουν να "μαγνητίζουν" κορυφαίες φίρμες όπως Zara, H&M, Adidas, Hermes, Prada, Christian Dior, Chanel, Louis Vuitton, Cartier και Rolex. Εκτός από αυτούς τους δυο δρόμους, το κέντρο της πόλης προσφέρει πολλούς δευτερεύοντες προορισμούς και εμπορικές "πιάτσες" που μισθώνουν κυρίως εγχώριοι λιανέμποροι, μπουτίκ καθώς και καταστήματα F&B. Υπενθυμίζεται ότι η Ερμού εξακολουθεί να βρίσκεται μέσα στους ακριβότερους εμπορικούς δρόμους της Ευρώπης με τις τιμές των ενοικίων να διαμορφώνονται σε πάνω από €280 ανά τ.μ. το μήνα.
Ανεβάζουν ρυθμούς τα Βόρεια
Η αγορά λιανικής των Βορείων Προαστίεων συγκεντρώνεται κυρίως σε Μαρούσι, Χαλάνδρι και Κηφισιά. Η πιο σημαντική από αυτές τις τοποθεσίες είναι η Κηφισιά, καθώς προσελκύει καταναλωτές μεσαίου και υψηλού εισοδήματος, με πολλά πολυτελή καταστήματα λιανικής και άλλα που στεγάζονται κατά μήκος των οδών Κολοκοτρώνη, Λεβίδου, Παναγίτσας και Αργυροπούλου. Η λιανική αγορά του Χαλανδρίου βρίσκεται κυρίως στο κέντρο της περιοχής, κατά μήκος της Λ. Πεντέλης, στην οδό Κολοκοτρώνη και οι μικροί πεζόδρομοι που ενώνουν τις δυο περιοχές. Το Χαλάνδρι προσφέρει έναν καλό συνδυασμό προσφορών λιανικής με καταστήματα καθώς και χρήσεις F&B δημιουργώντας μια ζωντανή τοποθεσία όλη την ημέρα.
Οι προσδοκίες του Νότου και του Project στο Ελληνικό
Ο Νότιος τομέας της Αθήνας συγκεντρώνει το ενδιαφέρον και διατηρεί μεγάλες προσδοκίες λόγω της Αστικής Ανάπλασης του Ελληνικού. Στην παρούσα φάση οι πιο δημοφιλείς περιοχές είναι η Γλυφάδα με την οδό Μεταξά στο κέντρο και άλλοι σημαντικοί δρόμοι όπως η Λεωφ. Βουλιαγμένης, Γρηγορίου Λαμπράκη και Βασ. Λεωφ. Παύλου στη Βούλα. "Η ανάπτυξη του έργου του Ελληνικού, το οποίο μεταξύ άλλων εμπορικών εξελίξεων θα προσφέρει νέες υπερσύγχρονες εμπορικές εγκαταστάσεις που διαρρυθμίζονται κυρίως στα δύο εμπορικά κέντρα αναμένεται να μαγνητίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών κάτι που πιθανόν να έχει αντίκτυπο στις άλλες δραστηριότητες λιανικής" λέει η Savills.
Οπως αναφέρει η εταιρεία σε όλες τις παραπάνω περιοχές και σημαντικές εμπορικές "πιάτσες" τα ποσοστά κενών θέσεων έχουν αρχίσει να μειώνονται σημαντικά. Οι κορυφαίοι δρόμοι όπως η Βουκουρεστίου, η Ερμού στο κέντρο, η Κολοκοτρώνη στην Κηφισιά και η Μεταξά στη Γλυφάδα έχουν μεγάλη ζήτηση από ομίλους λιανικής και τα περισσότερα από τα ακίνητα που έμειναν κλειστά λόγω της πανδημίας έχουν ήδη βρήκαν νέους ενοικιαστές. Τα επίπεδα των ενοικίων σε αστικούς δρόμους έχουν αυξηθεί στη μετά Covid εποχή, μετά την άρση των lockdown και την ενίσχυση της οικονομίας. Στο Κολωνάκι, τα μισθώματα των καταστημάτων ξεπερνούν τα €100 / τ.μ μηνιαίως, στη Βουκουρεστίου τα €320 και στην Γλυφάδα τα €110.
Η "μάχη" των μεγάλων για τα Malls
Τα επιτυχημένα εμπορικά κέντρα της Αθήνας, συνέχισαν να έχουν καλές επιδόσεις μετά τα lockdown λόγω πανδημίας με αυξημένη επισκεψιμότητα να καταγράφεται τόσο στο δεύτερο εξάμηνο του 2022 όσο και σε όλο το οικονομικό έτος 2023. Πορεία που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς συνεχίζει και το 2024. Την άνοδο στην επισκεψιμότητα αλλά και στα έσοδα καταγράφει η Lamda Development -κορυφαία εταιρεία στον κλάδο των Malls- στα οικονομικά της αποτελέσματα α' εξαμήνου 2024 όπου τα 4 Εμπορικά Κέντρα σε λειτουργία σημείωσαν νέο ρεκόρ Retail EBITDA στα €43,6 εκατ (αύξηση 8% έναντι του Α’ Εξαμήνου 2023), κυρίως λόγω της αύξησης των καθαρών εσόδων από βασικά μισθώματα (αύξηση 7% έναντι του Α’ Εξαμήνου 2023) και της αύξησης των εσόδων στάθμευσης (αύξηση 14% έναντι του Α’ Εξαμήνου 2023).
Μάλιστα όπως δήλωσε πρόσφατα ο CEO της εισηγμένης, Οδυσσέας Αθανασίου κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων σε αναλυτές είναι τόσο αυξημένο το ενδιαφέρον εγχώριων και ξένων λιανέμπορων για την ελληνική αγορά και συγκεκριμένα για το φιλόδοξο project που "τρέχει" η εταιρεία στο Ελληνικό ώστε να προχωρήσει σε αλλαγή χρήσης γης της περιοχής στην οποία θα κατασκευάζονταν οι γραφειακοί χώροι του Ellinikon Mall στη Λεωφ. Βουλιαγμένης με αποτέλεσμα οι εκμισθώσιμοι χώροι να αυξηθούν σε 100.000 τ.μ. από 90.000 τ.μ. που προέβλεπε το αρχικό σχέδιο. Η εξέλιξη αυτή θα "φέρει" 350 καταστήματα. Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον ίδιο έως σήμερα έχουν υπογραφεί συμβόλαια για το 63% των χώρων λιανικής προς εκμίσθωση, με το στόχο για το τέλος του 2024 να έχει τεθεί στο 70%.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι αντίστοιχη καλή εικόνα εμφανίζουν τα δυο εμπορικά κέντρα της Noval Property (River West και Mare West). Η εισηγμένη ΑΕΕΑΠ ολοκλήρωσε το προηγούμενο διάστημα μια από τις μεγαλύτερες αστικές αναπλάσεις της Δυτικής Αττικής, με την επέκταση του River West Open. Μια υβριδική πρόταση, που αποτελεί έναν συνδυασμό κλειστών αλλά και υπαίθριων χώρων με κυρίαρχα στοιχεία το πράσινο και το νερό, ενώ στο "πράσινο" πνεύμα για τα ακίνητά της ολοκλήρωσε την εγκατάσταση Φ/Β πάνελ στο Mare West στην Κόριθνο, το πρώτο εμπορικό πάρκο πιστοποιημένο με BREEAM In-Use.
Με νέα καταστήματα και παρεμβάσεις "εγκαινιάζει" την απόκτηση του Smart Park από την REDS του Ομίλου Ελλάκτωρ η Trade Estates του ομίλου Φουρλής. Μάλιστα όπως δήλωσε πρόσφατα ο κ. Βασίλης Φουρλής στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων σε αναλυτές "το Smart Park επιδεικνύει πολύ καλές επιδόσεις σε μια χρονιά (2024) που θα αποτελέσει χρονιά ορόσημο για την ΑΕΕΑΠ με δεδομένο ότι η εγχώρια αγορά ακινήτων είναι σε ανοδική τροχιά".
Στο β' εξάμηνο του τρέχοντος έτους η εταιρεία θα προχωρήσει στη λειτουργία του εμπορικού πάρκου "Top Parks" στην Πάτρα με μισθωτική πληρότητα 100%, ενώ για το νέο εμπορικό πάρκο στο Ηράκλειο, στην παρούσα φάση βρίσκεται στο 50% όσον αφορά στο κομμάτι της κατασκευής και εκτιμάται ότι θα ανοίξει τις πύλες του στο γ’ τρίμηνο του 2025.