Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η 29η έκδοση του «Πανοράματος των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ» της Boussias Media, η οποία βασίζεται στους δημοσιευμένους ισολογισμούς των 43 μεγαλύτερων επιχειρήσεων του κλάδου, εξαιρουμένης της Lidl Ελλάς το 2024 αποτέλεσε θετική χρονιά για τον κλάδο σε χρηματοοικονομικό επίπεδο.
Παρά τις προκλήσεις από τα αυξημένα λειτουργικά και μισθολογικά κόστη, καθώς και τις πληθωριστικές πιέσεις, η οργανική ανάπτυξη και η προσεκτική διαχείριση δαπανών διατήρησαν ικανοποιητική κερδοφορία. Για τα επόμενα χρόνια, οι επιχειρήσεις του κλάδου αναμένεται να συνεχίσουν να εστιάζουν στη βελτίωση της αποδοτικότητας σε τομείς όπως το λειτουργικό κόστος, το κόστος δανεισμού και η διαχείριση αποθεμάτων.
Ειδικότερα, οι δέκα κορυφαίες εταιρείες σε τζίρο κατέγραψαν άνοδο πωλήσεων της τάξης του 4,38% – ίδια με το συνολικό δείγμα – συγκεντρώνοντας 11,99 δισ. ευρώ, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 91,81% της συνολικής αγοράς. Πρωταγωνίστρια του κλάδου για ακόμη μια χρονιά ήταν η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, με πωλήσεις 4,65 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 336,21 εκατ. ευρώ ή 7,79%.
Ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία παρουσίασε πτώση 1,75% στα 1,94 δισ. ευρώ. Στην τρίτη θέση κατετάγη η Μετρό, με αύξηση πωλήσεων 2% και τζίρο 1,62 δισ. ευρώ.
Στις επόμενες θέσεις βρίσκονται οι: Δ. Μασούτης: άνοδος 5,94%, πωλήσεις 1,14 δισ. ευρώ, ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: άνοδος 10,78%, επιπλέον 75,7 εκατ. ευρώ, Πέντε: μείωση 3,99%, τζίρος 514,29 εκατ. ευρώ, Market In: 418,61 εκατ. ευρώ, Bazaar: 248,39 εκατ. ευρώ και Χαλκιαδάκης: 239,8 εκατ. ευρώ.
Αύξηση μικτού κέρδους
Οπως δείχνουν τα στοιχεία τα μικτά αποτελέσματα εκμετάλλευσης αυξήθηκαν κατά 161,26 εκατ. ευρώ (+5,39%), φθάνοντας τα 3,15 δισ. ευρώ, εξέλιξη που αντανακλά την άνοδο των πωλήσεων. Ωστόσο, ο δείκτης EBIT υποχώρησε στο 3,21% από 3,70% το 2023, καθώς τα λειτουργικά κέρδη μειώθηκαν στα 421,31 εκατ. ευρώ από 463,41 εκατ. ευρώ. Η πτώση οφείλεται κυρίως στη μεγαλύτερη αύξηση των λειτουργικών δαπανών (+6,84%) έναντι της αύξησης του κόστους πωληθέντων (+4,07%). Αντίστοιχη εικόνα παρουσιάζουν και οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες.
Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων για το σύνολο των 43 εταιρειών μειώθηκαν κατά 6,66%, στα 215,20 εκατ. ευρώ, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους διαμορφώθηκε στο 1,51%, από 1,68% το 2023 και σημαντικά χαμηλότερα από το 2,22% του 2021. Τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 164,98 εκατ. ευρώ. Από τις δέκα μεγαλύτερες εταιρείες, οι εννέα εμφάνισαν καθαρά κέρδη, αλλά μόνο δύο κατάφεραν να τα αυξήσουν σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
Το συνολικό λειτουργικό κόστος των 43 αλυσίδων ανήλθε σε 3,08 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 6,84%. Το ποσό αντιστοιχεί στο 23,61% των πωλήσεων, από 23,07% το 2023, επίπεδο υψηλό αλλά σύνηθες για τον κλάδο τα τελευταία χρόνια. Από τις εταιρείες του δείγματος, οι 36 κατέγραψαν άνοδο λειτουργικών εξόδων και μόνο επτά μείωση, ενώ σε 30 εξ αυτών ο σχετικός δείκτης κατέγραψε αύξηση.