Η απόφαση αυτή αναγνωρίζει τα αιτήματα της κοινοπραξίας και επιλύει το θέμα των καθυστερήσεων, εξασφαλίζοντας την έγκαιρη παράδοση του έργου, το οποίο αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του επόμενου έτους από τις ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ και ΑΒΑΞ.
Η διεκδίκηση της αποζημίωσης είχε ξεκινήσει από το 2022, όταν η κοινοπραξία προσέφυγε στη διαιτησία ζητώντας ανακοστολόγηση του έργου, λόγω των αυξήσεων στις τιμές των υλικών και των σημαντικών ανατιμήσεων στην ενέργεια και στην εργατική δύναμη. Παράλληλα, η κοινοπραξία είχε αναδείξει και τα ζητήματα καθυστερήσεων που οφείλονταν σε υπαιτιότητα του Δημοσίου, κυρίως λόγω των προβλημάτων στις απαλλοτριώσεις.
Το 2022, η «Ολυμπία Οδός» είχε προσφύγει σε διαιτητικό δικαστήριο, ζητώντας να αναγνωριστεί ανώτερη βία λόγω της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία, που είχαν οδηγήσει σε αυξήσεις των τιμών των υλικών. Η απόφαση που εκδόθηκε το 2024 δικαίωσε την κοινοπραξία, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να υποχρεώνεται στην αποζημίωση.
Η αποζημίωση περιλαμβάνει και τις δύο παρατάσεις των συμβατικών προθεσμιών του έργου: από τις 18 Ιουλίου 2025 σε 30 Νοεμβρίου για το Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαγιά και από τις 18 Μαρτίου 2025 σε 31 Ιουλίου για το Κάτω Αχαγιά – Πύργος. Επίσης, καλύπτει και τις απώλειες εσόδων από την καθυστέρηση στην είσπραξη διοδίων.
Η αποζημίωση αναφέρεται στην πράξη «Αποζημιώσεις Παραχωρησιούχου στο τομεακό πρόγραμμα Υποδομών και Μεταφορών 2021-2025», με τη δημόσια δαπάνη που προτείνεται για εγγραφή στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να φτάνει τα 115,3 εκατ. ευρώ. Η απόφαση αυτή ενσωματώνεται στο συνολικό κόστος του έργου, που ανέρχεται σε 300 εκατ. ευρώ.
Η αποζημίωση καταμερίζεται ως εξής:
- €10.9 εκατ. για αποζημιώσεις λόγω καθυστερήσεων προς τον παραχωρησιούχο
- €45 εκατ. για αποζημιώσεις προς τον κατασκευαστή λόγω καθυστερήσεων
- €53 εκατ. για την αύξηση του κόστους του έργου, λόγω ανωτέρας βίας (ενεργειακή κρίση, πόλεμος στην Ουκρανία).
Η απόφαση αυτή αναμένεται να επιλύσει τα χρονίζοντα προβλήματα του έργου και να επιταχύνει την ολοκλήρωσή του, με στόχο την παράδοσή του στους χρήστες του οδικού δικτύου το 2025.