Η πρόβλεψη για τη διενέργεια των ανοικτών αρχιτεκτονικών διαγωνισμών για το σύνολο του δημόσιου χώρου που επηρεάζεται και αναδιαμορφώνεται με αφορμή τα έργα της νέας Γραμμής 4 του Μετρό, ήταν απαίτηση του Δήμου Αθηναίων, η οποία εντάχθηκε στο Μνημόνιο Συνεργασίας που είχε υπογραφεί στις 10/03/2022, μεταξύ της ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΘΗΝΑΣ Α.Ε., της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε., του ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ και του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ.
Με στόχο τη μεγαλύτερη συμμετοχή, την καλύτερη διαγωνιστική διαδικασία, καθώς και την κατάθεση προτάσεων για κάθε σταθμό, επιλέχθηκε η προκήρυξη των διαγωνισμών σε δύο ομάδες. Στην πρώτη, περιλαμβάνονται οι τρεις νέοι σταθμοί «Εξάρχεια», «Κολωνάκι» και «Ευαγγελισμός». Η προκήρυξη του διαγωνισμού πραγματοποιείται σήμερα, Δευτέρα 29/05/23. Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται οι σταθμοί «Αλεξάνδρας», «Ακαδημία», «Δικαστήρια» και «Κυψέλη». Η προκήρυξη ακολουθεί στις 12/06/2023.
Oι διαγωνισμοί
1. Περιοχή νέου σταθμού μετρό ΚΟΛΩΝΑΚΙ
Διοργανώτρια Αρχή, Κύριος του Έργου και Αναθέτουσα Αρχή του Διαγωνισμού είναι η Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε..
Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η ανάπλαση και τελική διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων και της ευρύτερης περιοχής που θα εγκατασταθεί ο σταθμός του Μετρό σε συσχετισμό με ενδεχόμενες διαπλατύνσεις πεζοδρομίων , πεζοδρομήσεις οδών και άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ήπιας κυκλοφορίας στη ζώνη επιρροής του σταθμού.
Καταληκτική προθεσμία υποβολής των προτάσεων του Διαγωνισμού: 04-08-2023
Το χρηματικό ποσό των βραβείων καθορίζεται στις €150.000 συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ
2. Περιοχή νέου σταθμού μετρό ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ
Διοργανώτρια Αρχή, Κύριος του Έργου και Αναθέτουσα Αρχή του Διαγωνισμού είναι η Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε..
Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η ανάπλαση και τελική διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων και της ευρύτερης περιοχής που θα εγκατασταθεί ο σταθμός του Μετρό σε συσχετισμό με ενδεχόμενες διαπλατύνσεις πεζοδρομίων , πεζοδρομήσεις οδών και άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ήπιας κυκλοφορίας στη ζώνη επιρροής του σταθμού.
Καταληκτική προθεσμία υποβολής των προτάσεων του Διαγωνισμού: 04-08-2023
Το χρηματικό ποσό των βραβείων καθορίζεται στις €150.000 συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ
3. Περιοχή νέου σταθμού μετρό ΕΞΑΡΧΕΙΑ
Διοργανώτρια Αρχή, Κύριος του Έργου και Αναθέτουσα Αρχή του Διαγωνισμού είναι η Ανάπλαση Αθήνας Α.Ε..
Αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η ανάπλαση και τελική διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων και της ευρύτερης περιοχής που θα εγκατασταθεί ο σταθμός του Μετρό σε συσχετισμό με ενδεχόμενες διαπλατύνσεις πεζοδρομίων , πεζοδρομήσεις οδών και άλλες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ήπιας κυκλοφορίας στη ζώνη επιρροής του σταθμού.
Καταληκτική προθεσμία υποβολής των προτάσεων του Διαγωνισμού: 04-08-2023
Το χρηματικό ποσό των βραβείων καθορίζεται στις €150.000 συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ
«Η Γραμμή 4 του Μετρό δεν είναι μόνο ένα εμβληματικό, συγκοινωνιακό έργο με περιβαλλοντικά οφέλη, το οποίο θα αλλάξει προς το καλύτερο τη λειτουργία της πόλης και την καθημερινότητα χιλιάδων Αθηναίων. Είναι έργο ευρωπαϊκού υποδείγματος, καθώς από το ξεκίνημά του προνοούμε για το τέλος. Ως δημοτική αρχή αναλάβαμε την ευθύνη να διασφαλίσουμε από τώρα, το αισθητικό, λειτουργικό, περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα που θα έχει στην πόλη. Προσκαλώ τους εξαιρετικούς Έλληνες επιστήμονες να εμπνευστούν από το "αύριο" της Αθήνας», τόνισε ο δήμαρχος Αθηναίων Κ. Μπακογιάννης.
Το υπό κατασκευή τμήμα Α' της Γραμμής 4 έχει μήκος περίπου 13χλμ., περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς -Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή- και προβλέπεται να εξυπηρετεί τουλάχιστον 341.000 επιβάτες ημερησίως για το έτος 2030. Ο επαναπροσδιορισμός του τρόπου μετακίνησης των πολιτών, με τη διείσδυση του Μετρό ως μέσου σταθερής τροχιάς και γενικότερα με την αναδιοργάνωση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, έχει σκοπό την προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων επιβατών που σήμερα κινούνται από και προς το κέντρο με διαφορετικά μέσα μεταφοράς.
Η μείωση της κυκλοφορίας των ΙΧ, που θα οδηγήσει μακροπρόθεσμα σε ελάττωση της κυκλοφοριακής ασφυξίας της ευρύτερης περιοχής, αποσκοπεί στην καλύτερη κατανομή των κυκλοφοριακών φόρτων, τη μείωση του συνολικού χρόνου μετακίνησης και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, και στη βελτίωση του ακουστικού περιβάλλοντος, με στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του περιβάλλοντος και της ζωής των πολιτών.