Αυξάνεται ο τζίρος στο λιανεμπόριο παρά την πτώση των πωλήσεων
Αυξάνεται ο τζίρος στο λιανεμπόριο παρά την πτώση των πωλήσεων

Αυξάνεται ο τζίρος στο λιανεμπόριο παρά την πτώση των πωλήσεων

Κερδισμένοι τα Hypermarkets και οι τουριστικές περιοχές της περιφέρειας
Share Copy Link
RE+D magazine
27.07.2023

Με βάση τα τελευταία στοιχεία, που έχει στη διάθεσή της η NielsenIQ, και στα οποία πλέον συμπεριλαμβάνονται και τα πραγματικά δεδομένα από το discount κανάλι, η αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων* κινήθηκε θετικά σε αξία στο +8,7% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 (στοιχεία YTD έως 02 Ιουλίου 2023), σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή χρονική περίοδο.

Η τάση αυτή οδηγείται κυρίως από τα τρόφιμα, τόσο τα φρέσκα (+9,2%) όσο και τα τυποποιημένα (+9,4%), με τα bazaar προϊόντα να εμφανίζουν την πιο μετριοπαθή ανάπτυξη, στο +2,7%, ενώ την ίδια στιγμή οι μεγάλες FMCG κατηγορίες της οικιακής χρήσης, καθώς και της προσωπικής φροντίδας παρουσιάζουν σημαντική αύξηση πωλήσεων σε αξία, στο +10,6% και +7,8% αντίστοιχα. 

Εξετάζοντας στη συνέχεια τις πωλήσεις σε όγκο για το σύνολο των FMCGs (στοιχεία YTD έως 18 Ιουνίου), αυτές παρουσιάζουν αρνητική τάση, στο -2,5% γεγονός που υποδηλώνει ότι η ανάπτυξη της αγοράς είναι καθαρά πληθωριστική, με την κατανάλωση να περιορίζεται. 

Εξετάζοντας αναλυτικότερα την αγορά και συγκεκριμένα διαφορετικές τυπολογίες καταστημάτων, καθώς και διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές, όπως τις ορίζει η NielsenIQ, προκύπτουν ορισμένα ενδιαφέροντα συμπεράσματα: 

Όσον αφορά στους διαφορετικούς τύπους καταστημάτων, την μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσιάζουν τα μεγαλύτερα σε τετραγωνικά καταστήματα (Hypermarkets, καταστήματα άνω των 2,500 τ.μ.), στο +13,4%, γεγονός που οφείλεται, ενδεχομένως στην αυξανόμενη τάση των καταναλωτών να αναζητούν περισσότερες προσφορές, καθώς και πιο χαμηλές/ανταγωνιστικές τιμές. 

Σε επίπεδο γεωγραφικών περιοχών ο τουρισμός φαίνεται ήδη να έχει τονώσει σημαντικά την αγοραστική δυναμική της περιφέρειας, με αποτέλεσμα οι περιοχές της Κρήτης, αλλά και της Πελοποννήσου να εμφανίζουν τις πιο θετικές τάσεις ανάπτυξης (+14,2% και +10,0% αντίστοιχα). 

Όσον αφορά στην ανάλυσή της εξέλιξης των τιμών, μετά από την αύξηση ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, στο +13,5%, φαίνεται σταδιακά από την αρχή του 2023 να υπάρχει μια αποκλιμάκωση στο ποσοστό αύξησης, παρόλο που συνεχίζει να διατηρείται σε διψήφια επίπεδα (+11,1%, το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου ως 18 Ιουνίου). 

Οι καταναλωτές στην προσπάθειά τους να περιορίσουν το λεγόμενο “out of pocket”, συνεχίζουν να δείχνουν αυξανόμενη προτίμηση στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία παρότι έχουν αυξήσει σημαντικά τη μέση τιμή πώλησής τους, συνεχίζουν να είναι η πιο φτηνή εναλλακτική στην πλειονότητα των κατηγοριών, έχοντας πλέον φτάσει σε ένα μερίδιο αγοράς στο 24,8%. Το μερίδιο αυτό μάλιστα, αν το εξετάσουμε για την μεγάλη κατηγορία των προϊόντων οικιακής φροντίδας, είναι αρκετά πιο υψηλό, έχοντας φτάσει στο 35,2%, σχεδόν 2 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερα απ’ ότι ήταν στο κλείσιμο του 2022. 

Την ίδια στιγμή λιανέμποροι και προμηθευτές εντείνουν ακόμη περισσότερο την προσπάθειά τους να είναι όσο το δυνατόν πιο ανταγωνιστικοί προσφέροντας στους αγοραστές όλο και περισσότερες προσφορές, με το ποσοστό προωθητικής έντασης στην αγορά να έχει φτάσει για το πρώτο εξάμηνο του έτους το εντυπωσιακό ποσοστό του 69,3% για τα επώνυμα FMCG προϊόντα.