Ανοίγει το βιβλίο προσφορών για την IPO του "Ελ. Βενιζέλος"
Ανοίγει το βιβλίο προσφορών για την IPO του "Ελ. Βενιζέλος"

Ανοίγει το βιβλίο προσφορών για την IPO του "Ελ. Βενιζέλος"

Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 55% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου που κατέχουν το 30% και το 25% των μετοχών αντίστοιχα.
RE+D magazine
25.01.2024

Το περιεχόμενο του ενημερωτικού δελτίου της εταιρείας "Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών ΑΕ" ενέκρινε το Δ.Σ της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς για τη δημόσια προσφορά υφισταμένων κοινών, ονομαστικών με δικαίωμα ψήφου μετοχών από τον πωλητή μέτοχο "ΤΑΙΠΕΔ".

Η εισαγωγή του συνόλου των μετοχών του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών («IPO») θα λάβει χώρα μέσω της διάθεσης των υφισταμένων μετοχών κυριότητας του ΤΑΙΠΕΔ (30% των μετοχών του ΔΑΑ, ήτοι 90.000.000 μετοχές) σε συνδυασμένη προσφορά στην Ελλάδα και το εξωτερικό (η «Συνδυασμένη Προσφορά»). 

Επισημαίνεται, σε σχετική ανακοίνωση ότι στο πλαίσιο της Συνδυασμένης Προσφοράς, το 10% των μετοχών του ΔΑΑ θα μεταβιβαστεί στον υφιστάμενο μέτοχο του ΔΑΑ, εταιρεία AviAlliance GmbH, η οποία ελέγχεται από το Καναδικό fund PSP Investments και είναι σήμερα ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος του ΔΑΑ με ποσοστό περίπου 40%, στην τιμή διάθεσης των μετοχών της Συνδυασμένης Προσφοράς πλέον ενός premium. Επιπλέον, 1% των μετοχών του ΔΑΑ θα μεταβιβαστεί στο πλαίσιο της Συνδυασμένης Προσφοράς  και στην τιμή διάθεσης των μετοχών στα μέλη της οικογένειας Κοπελούζου, τα οποία είναι και σήμερα μέτοχοι του  ΔΑΑ συνολικού ποσοστού περίπου 5%.   

Μεταφορικός "κόμβος"

Το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους μεταφορικούς κόμβους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη βασική πύλη εισόδου στην Ελλάδα, ενώ αντιπροσωπεύει περίπου το 35% της συνολικής αεροπορικής κίνησης της χώρας. Το 2023 η επιβατική κίνηση σημείωσε την καλύτερη επίδοση από τότε που ξεκίνησε η ΔΑΑ τη λειτουργία της, ξεπερνώντας τα 28 εκατομμύρια επιβάτες και υπερβαίνοντας τα προ Covid-19 επίπεδα. 

Το αεροδρόμιο της Αθήνας συνδέει την Ελλάδα με περισσότερες από 155 πόλεις σε 55 χώρες παγκοσμίως, κατά τη διάρκεια των περιόδων αιχμής της αεροπορικής κίνησης τα τελευταία πέντε χρόνια. Είναι ενδεικτικό ότι την τελευταία πενταετία έχει αναπτύξει 69 νέους προορισμούς και υπηρεσίες με 32 νέες αεροπορικές εταιρείες. Εξυπηρετεί περισσότερες από 65 αεροπορικές εταιρείες και αποτελεί την κύρια βάση επιχειρήσεων για την Aegean/Olympic Group, τον κορυφαίο ελληνικό αερομεταφορέα και τη Sky Express, μια ταχέως αναπτυσσόμενη ελληνική αεροπορική εταιρεία. Σύμφωνα με το ολοκληρωμένο Master Plan επέκτασης που έχει εκπονήσει ο ΔΑΑ έως το 2046, όταν ολοκληρώνεται η διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης, ο στόχος είναι η χωρητικότητα του αεροδρομίου να ανέλθει σε 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, η οποία μπορεί να εξυπηρετηθεί πλήρως από τους δύο ανεξάρτητους διαδρόμους που ήδη λειτουργούν.   

Οικονομική ανάκαμψη

Σύμφωνα με την ίδια ανακοίνωση οι οικονομικές επιδόσεις του ΔΑΑ σημείωσαν σημαντική ανάκαμψη προσεγγίζοντας το 2022 τα προ του 2019 επίπεδα. Ειδικότερα, το 2022 τα λειτουργικά έσοδα της Εταιρείας Αεροδρομίου ανήλθαν σε 476,9 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 94,6 εκατ. ευρώ ή 24,76%, σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος. Τα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν το 2022 σε 328,3 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 45,8 εκατ. ευρώ ή 16,2% σε σύγκριση με το 2021. 

Η Εταιρεία εφαρμόζει κορυφαίες πρακτικές ESG και αναμένεται έως το 2025 να έχει μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα (Net Zero), με τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 60% σε σύγκριση με το 2005 και τη διατήρηση ποσοστού ανακύκλωσης άνω του 70% σε όλο το αεροδρόμιο. Το Ελληνικό Δημόσιο κατέχει το 55% του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ και του Υπερταμείου που κατέχουν το 30% και το 25% των μετοχών αντίστοιχα. Η AviAlliance, ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος του ΔΑΑ, κατέχει σήμερα περίπου το 40% και η οικογένεια Κοπελούζου περίπου το 5%.