Το έργο αυτό, που βρίσκεται στην αυτόνομη Βρίσκεται στα όρη Τιενσάν (Tianshan) στην Αυτόνομη Περιφέρεια Σιντζιάνγκ (Xinjiang) στη βορειοδυτική Κίνα, είναι μια τεχνική πρόκληση λόγω των δύσκολων γεωλογικών και κλιματικών συνθηκών στην περιοχή της οροσειράς Tianshan.
Το τουνέλ, μήκους 22,13 χιλιομέτρων, συνδέει την πόλη Urumqi με την πόλη Korla, στην περιοχή Bayingolin, μειώνοντας το χρόνο ταξιδιού διαμέσου αυτής της ορεινής περιοχής σε περίπου 20 λεπτά. Οι καινοτομίες που αναπτύχθηκαν κατά την κατασκευή του είναι εξαιρετικές και αναμένεται να αποτελέσουν πρότυπο για μελλοντικά έργα ανάλογης κλίμακας σε δύσκολες συνθήκες.
Κατασκευή σε μεγάλο υψόμετρο
Ένα από τα πιο δύσκολα ζητήματα κατά την κατασκευή του Τουνέλ Τσιανσαν Σενγκλί ήταν οι εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες και οι συνθήκες υψηλού υψομέτρου. Το έργο εκτελέστηκε σε μια περιοχή με υψόμετρο που φτάνει τα 3.000 μέτρα και πολύ κρύο κλίμα, που μπορεί να φτάνει τους -30°C το χειμώνα. Η κατασκευή του τυπικού υπόγειου δρόμου απαιτούσε ειδικά υλικά και τεχνικές, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανθεκτικότητα του τουνέλ και η ασφάλεια των εργαζομένων.
Για να ξεπεραστούν αυτές οι δυσκολίες, χρησιμοποιήθηκαν τεχνολογίες θερμομόνωσης και ειδικά συστήματα για την αναγνώριση και διαχείριση του κρύου, ενώ επιλέχθηκαν υλικά ανθεκτικά σε ακραίες συνθήκες, όπως ειδικά κονιάματα και επενδύσεις με θερμική αντίσταση.
Τεχνολογία πολλαπλών Συστήματων Προώθησης και Υποστήριξης
Ο Τουνέλ Σενγκλί, λόγω του μεγάλου μήκους και του ιδιαίτερα δύσκολου γεωλογικού εδάφους, απαιτούσε καινοτόμες τεχνικές εξόρυξης και υποστήριξης. Χρησιμοποιήθηκαν προηγμένα συστήματα εξόρυξης τούνελ (TBM - Tunnel Boring Machines) για την αποτελεσματική διάνοιξη της υπόγειας διαδρομής. Αυτές οι μηχανές είναι ικανές να αντιμετωπίσουν σκληρά βραχώδη στρώματα, και για πρώτη φορά στον κόσμο ενσωματώθηκαν σε συνδυασμό με αυτόματα συστήματα παρακολούθησης και ελέγχου της διαδικασίας διάνοιξης, επιτρέποντας τη συνεχή προσαρμογή στις μεταβαλλόμενες γεωλογικές συνθήκες.
Επιπλέον, χρησιμοποιήθηκαν νέες μέθοδοι υποστήριξης του τοίχου του τούνελ με υπερσύγχρονα υλικά ενίσχυσης, όπως σύνθετα υλικά από ίνες άνθρακα, για την αύξηση της αντοχής και τη μείωση του χρόνου συντήρησης.
Ελέγχος ροής νερών
Ένα άλλο σημαντικό θέμα κατά την κατασκευή του Τουνέλ Τσιανσαν Σενγκλί ήταν η ύπαρξη υπόγειων υδάτων που μπορούσαν να δημιουργήσουν επικίνδυνες καταστάσεις πλημμύρας. Οι μηχανικοί χρησιμοποίησαν προηγμένα συστήματα παρακολούθησης της υγρασίας και της ροής των υπόγειων νερών, που βασίζονται σε αισθητήρες και τεχνολογίες Big Data. Οι πληροφορίες αυτές μεταδίδονταν σε πραγματικό χρόνο στα κέντρα ελέγχου για την έγκαιρη πρόβλεψη και αποτροπή πλημμυρών ή άλλων καταστροφικών φαινομένων.
Οι τεχνικές αυτές περιλάμβαναν την ενίσχυση του τούνελ με ειδικά φράγματα για την αποτροπή διαρροών και την κατασκευή υποδομών για την αποστράγγιση των υδάτων, οι οποίες επιτρέπει στον τουνέλ να παραμείνει στεγνός και ασφαλής για τα οχήματα.
Διαχείριση κυκλοφορίας
Η κατασκευή του Τουνέλ Σενγκλί συνδυάζεται με καινοτόμα συστήματα διαχείρισης της κυκλοφορίας. Οι σύγχρονοι αισθητήρες και οι τεχνολογίες παρακολούθησης μέσω δορυφόρων επιτρέπουν την αποδοτική διαχείριση της κυκλοφορίας μέσα στο τούνελ, διασφαλίζοντας τη ροή της κυκλοφορίας και την αποφυγή συγκρούσεων. Το σύστημα παρέχει και ζωντανές αναφορές για την κατάσταση του δρόμου, ενώ εξασφαλίζει την ασφάλεια με την εφαρμογή προηγμένων συστημάτων εξαερισμού και φωτισμού.