Τα παραπάνω επεσήμανε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, στο πλαίσιο του πρόσφατου συνεδρίου, επιβεβαίωσε ότι ολοκληρώνονται οι μελέτες για τη σημειακή παρέμβαση στην έξοδο Μεταμόρφωσης της Αττικής Οδού – ένα από τα σημεία με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο.
Η λύση που έχει επιλεγεί, σε συνεργασία με τον νέο Παραχωρησιούχο, τη Νέα Αττική Οδό (θυγατρική του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), προβλέπει τη δημιουργία δύο διαφορετικών εξόδων σε απόσταση περίπου 150 μέτρων, με στόχο την αποσυμφόρηση και τη διευκόλυνση της κυκλοφορίας προς την ΠΑΘΕ.
Το έργο, που αναμένεται να ξεκινήσει εντός του 2025, εκτιμάται πως θα έχει διάρκεια κατασκευής περίπου τέσσερις με πέντε μήνες και θα απαιτήσει προσωρινές διακοπές κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση της Ελευσίνας.
Ένα ακόμη σημαντικό έργο που προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί εντός του επόμενου έτους είναι ο Τριπλός Κόμβος Σκαραμαγκά, προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ. Το έργο στοχεύει στη μείωση της συμφόρησης στον κόμβο Λεωφόρου Αθηνών και Σχιστού, ενισχύοντας την πρόσβαση στην περιοχή του Θριασίου Πεδίου, η οποία αποτελεί κόμβο logistics και οικονομικής δραστηριότητας. Αν και η ολοκλήρωση του έργου δεν είναι άμεση – καθώς μετά τη δημοπράτηση θα απαιτηθούν περίπου 36 μήνες για την κατασκευή – αποτελεί ουσιαστική πρώτη κίνηση για την αναβάθμιση των κυκλοφοριακών υποδομών της ευρύτερης περιοχής.
Κυκλοφοριακή επιβάρυνση στα Νότια Προάστια
Τα Νότια Προάστια, και ειδικά η περιοχή του Ελληνικού, αποτελούν πλέον βασικό πεδίο αναπτυξιακής και πολεοδομικής παρέμβασης. Η υψηλή συγκέντρωση επενδύσεων σε συνδυασμό με την ανάπλαση του πρώην αεροδρομίου δημιουργούν σοβαρές ανάγκες για νέο κυκλοφοριακό σχεδιασμό. Ο κ. Ταχιάος αποκάλυψε ότι το Υπουργείο βρίσκεται σε ενεργή συζήτηση με τη Lamda Development, Παραχωρησιούχο του έργου του Ελληνικού, για άμεσες και μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις.
Βασικό στοιχείο της στρατηγικής αποτελεί η περίφημη Σήραγγα Ηλιουπόλεως, η οποία περιλαμβάνεται στην Πρότυπη Πρόταση της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Πρόκειται για έργο με κόστος άνω του 1 δισ. ευρώ, για το οποίο η Lamda έχει ήδη χρηματοδοτήσει και παραδώσει τη σχετική μελέτη στο Υπουργείο.
Πέραν αυτού, εξετάζονται και πιο άμεσες παρεμβάσεις, όπως η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Βουλιαγμένης, στο τμήμα από τον Άλιμο έως το Ελληνικό, η οποία αποτελεί πρόταση της Lamda. Σε εξέλιξη βρίσκεται ήδη η υπογειοποίηση της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Παράλληλα, η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς Γλυφάδα, με πιθανή παράκαμψη και νέο σταθμό εντός της έκτασης του Ελληνικού, αποτελεί αντικείμενο μελέτης. Η Lamda έχει εκφράσει την πρόθεσή της να απαλλοτριώσει έκταση για τη δημιουργία σταθμού Μετρό στο κέντρο του έργου.
Σε εκκρεμότητα παραμένει το θέμα της κυκλοφορίας του Τραμ εντός του Ελληνικού. Αν και υπάρχει πρόβλεψη για χάραξη κοντά στο Ρέμα Τραχώνων, η διοίκηση της Lamda στο παρελθόν είχε εκφράσει επιφυλάξεις για την ηχητική όχληση από τους συρμούς. Μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει επίσημη επικαιροποιημένη τοποθέτηση για το μέλλον της γραμμής.
Έργα με αβέβαιο χρηματοδοτικό μέλλον
Παράλληλα, το Υπουργείο Υποδομών δεν έχει εγκαταλείψει το σχέδιο σύνδεσης της Λεωφόρου Κύμης με την ΠΑΘΕ, έργο που είχε δημοπρατηθεί ως δημόσιο και αποτέλεσε την πρώτη σχεδιαζόμενη επέκταση της Αττικής Οδού. Η σύμβαση είχε προσωρινό μειοδότη την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ, ωστόσο το έργο απεντάχθηκε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και σήμερα βρίσκεται σε αναζήτηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων. Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, ενδέχεται να υπάρξει και αναπροσαρμογή της έκτασης ή του φυσικού αντικειμένου του έργου.
Αναφορά έγινε και στην Πρότυπη Πρόταση για τον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα, που στοχεύει στην αποσυμφόρηση του Κηφισού. Αν και το Υπουργείο έχει στο παρελθόν εκφράσει επιφυλάξεις για το θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων – και μάλιστα είχε εξαγγείλει σχετική τροπολογία, η οποία καθυστερεί να κατατεθεί – ο υφυπουργός δήλωσε ότι πρόκειται για έργο «υψηλού ενδιαφέροντος», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να προχωρήσει.
Εκκρεμότητες στα έργα Μετρό
Αναφορικά με την επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον, ο κ. Ταχιάος σημείωσε πως, παρά την ύπαρξη ενδιαφερόμενων, ο διαγωνισμός παραμένει στάσιμος, κυρίως λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Με δεδομένο ότι οι πόροι της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ είναι περιορισμένοι, καθώς έχουν ήδη δεσμευτεί για τη Γραμμή 4 στην Αθήνα και τη νέα γραμμή στη Θεσσαλονίκη, καθίσταται δύσκολη η κάλυψη του κόστους. Αν τελικώς προκριθεί και η επέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα, ενδέχεται να επαναπροσδιοριστεί συνολικά η στρατηγική του Υπουργείου για τα έργα σταθερής τροχιάς στην Αττική.