Επαναπατρίζονται οι ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες
Επαναπατρίζονται οι ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες

Επαναπατρίζονται οι ευρωπαϊκές εφοδιαστικές αλυσίδες

Οι περιοχές που θα επωφεληθούν περισσότερο
Share Copy Link
Βάλια Πολίτη
04.10.2022

Τα τελευταία χρόνια μια σειρά από προκλήσεις – το Brexit, η πανδημία και ο πόλεμος στην Ουκρανία - έχουν προκαλέσει αλλεπάλληλα σοκ στον τομέα των logistics, διαταράσσοντας τις παγκόσμιες και τις περιφερειακές αλυσίδες εφοδιασμού. Νέοι κίνδυνοι, όπως η κλιματική αλλαγή, και οι εμπορικοί ανταγωνισμοί αναμένεται να προκαλέσουν πιο συχνές και ουσιαστικές διακοπές στην εφοδιαστική αλυσίδα. Δεδομένου ότι οι καθυστερήσεις και η συμφόρηση μπορεί να έχουν καταστροφικό αντίκτυπο στο κόστος, ένας αυξανόμενος αριθμός επιχειρήσεων εφαρμόζει σχέδια για τον περιορισμό τέτοιου είδους κινδύνων.

Σύμφωνα με τη νέα έρευνα της JLL Uncoveringpotential in a reshoring EMEA, οι λύσεις που κρίνονται αποτελεσματικές επικεντρώνονται στη διαφοροποίηση της ποσότητας και της τοποθεσίας του αποθέματος. Οι εταιρείες στοχεύουν πλέον στη δημιουργία νέων εργοστασίων και προμηθευτών πιο κοντά ή εντός της Ευρώπης, ενώ προχωρούν στο κλείσιμο μονάδων ή του τερματισμού συμβάσεων με προμηθευτές σε υπεράκτιες τοποθεσίες.

Πρόσφατη έρευνα της BCI Global διαπίστωσε ότι έως και το 60% των αμερικανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών σχεδιάζουν να φέρουν μέρος της παραγωγής τους από την Ασία πιο κοντά στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή τους. Με βάση τις τρέχουσες μελέτες στο λιανεμπόριο και την παραγωγή, η Κεντρική Ευρώπη, η Ρουμανία, η Τουρκία και το Μαρόκο είναι οι περιοχές που θα επωφεληθούν περισσότερο από τον επαναπατρισμό των ευρωπαϊκών logistics.

Ο τρόπος λειτουργίας των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού είχε τεθεί υπό αμφισβήτηση πριν από την πανδημία, λόγω της αύξησης των μισθών σε χώρες με χαμηλό κόστος παραγωγής, την αύξηση δυσμενών καιρικών φαινομένων, απεργιών και ατυχημάτων (βλ. διώρυγα του Σουέζ). Ωστόσο, τα σενάρια κινδύνου έναντι κόστους και η αποσάθρωση των υποδομών μεταποίησης στην Ευρώπη - αποτέλεσμα της μετακίνησής τους στην Ασία - συνέχισαν να ευνοούν τις ασιατικές αγορές ως βάσεις παραγωγής για μεγάλο αριθμό προϊόντων.

Δύο χρόνια παγκόσμιας πανδημίας και ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας άρχισαν να αλλάζουν την εικόνα.

Ο Παγκόσμιος Δείκτης Πίεσης της Εφοδιαστικής Αλυσίδας (GSPI) της Federal Reserve Bank Νέας Υόρκης, ο οποίος υπολογίζει τις παύσεις της διεθνούς εφοδιαστικής, δείχνει ότι η πίεση στην εφοδιαστική αλυσίδα εκτοξεύτηκε κατά την πρώτη περίοδο καραντίνας της πανδημίας Covid-19. Αν και υποχώρησε για λίγο, καθώς οι πλειοψηφία των χωρών άρχισαν να χαλαρώνουν τα μέτρα τους, εκτοξεύτηκε εκ νέου, καθώς το άνοιγμα των αγορών προκάλεσε επιτάχυνση της ζήτησης, αλλά η προσφορά δεν μπόρεσε να ανταποκριθεί.

Global Supply Chain Pressure Index.png

Η πολιτική «μηδενικής ανοχής» κορονοϊού της Κίνας συνέχισε να προκαλεί lockdown σε ολόκληρες πόλεις και το 2022, παρότι ο υπόλοιπος πλανήτης εμβολιάστηκε και άρχισε να επανακάμπτει, διατήρησε τη διαταραχή στην παγκόσμια εφοδιαστικής αλυσίδας (και τον δείκτη) σε υψηλά επίπεδα.

Η εξάρτηση μόνο από έναν μικρό αριθμό μεγάλων προμηθευτών που εδρεύουν στην Ασία είναι ένας κίνδυνος που μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο μέσω της προσέγγισης άλλων προμηθευτών, και με μονάδες παραγωγής πιο κοντά στους καταναλωτές της Ευρώπης. Με αυτό τον τρόπο οι επιχειρήσεις μπορούν να μετριάσουν τον κίνδυνο ελλείψεων εφοδιασμού, διαφοροποιώντας τον αριθμό των προμηθευτών και τις γεωγραφικές τοποθεσίες, με σκοπό να δημιουργήσουν μεγαλύτερη ευελιξία και ανθεκτικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού τους.

Οι στρατηγικές διαφοροποίησης είναι απαραίτητες για τη διατήρηση των βέλτιστων επιπέδων αποθεμάτων στην Ευρώπη. 

Λύσεις όπως ο επαναπατρισμός των μονάδων παραγωγής σημαίνει πιο περίπλοκες αλυσίδες εφοδιασμού και, επομένως, περισσότερες αποθήκες προς διαχείριση. Σύμφωνα με τη JLL, η ψηφιοποίηση καθιστά δυνατές αυτές τις λύσεις, μέσω προηγμένων συστημάτων παρακολούθησης και επικοινωνίας. 

Ως αποτέλεσμα του νέου σχεδιασμού αναμένεται να απαιτείται λιγότερος χρόνος και προσπάθεια για την επίλυση προβλημάτων που θα προκύπτουν από διακοπές στις εφοδιαστικές αλυσίδες στο μέλλον.

Σε πόσο καλή θέση θα βρεθούν οι μελλοντικοί κόμβοι της ευρωπαϊκής εφοδιαστικής αλυσίδας θα εξαρτηθεί από συγκεκριμένα πλεονεκτήματα όπως δίκτυα υποδομής, διαχείριση και σχεδιασμός γης, εργατικές δεξιότητες και κόστος, επίπεδα υπηρεσιών σε λιμάνια και αεροδρόμια και βαθμός ευκολίας επιχειρηματικής δραστηριότητας.