Οι δυνατότητες για τον κατασκευαστικό κλάδο, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης για την «επόμενη μέρα» μετά τη λήξη του Ταμείου Ανάκαμψης (RRF) το καλοκαίρι του 2026 στο πλαίσιο του 8ου Athens Investment Forum.
Στην συζήτηση συμμετείχαν ο Χρίστος Δήμας, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, ο Αναστάσιος Αρανίτης, Γενικός Διευθυντής της AKTOR Όμιλος Εταιρειών, ο Νίκος Κουρέτας, Αρχιτέκτων Μηχανικός, Διευθύνων Σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., ο Ιωάννης Μπίτζης, Εταίρος της EY-Parthenon, Τμήμα Χρηματοοικονομικών Συμβούλων, Εταιρικής Στρατηγικής και Συναλλαγών της EY Ελλάδος, o Μανώλης Σιγάλας, Ανώτερος Αντιπρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος Ευρώπης της Hill International, ο Πέτρος Σουρέτης, Εντεταλμένος Σύμβουλος, Εκτελεστικό Μέλος Δ.Σ. της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο δημοσιογράφος Νίκος Φιλιππίδης.
Στην Ευρώπη έως το 2030 θα επενδυθούν πάνω από 1 τρισ. ευρώ σε πράσινες υποδομές ανέφερε ο κ Σουρέτης, με έμφαση στα κτίρια μέσω ενεργειακών αναβαθμίσεων που απαιτούνται για την εξοικονόμηση σημαντικών πόρων.
Η βιωσιμότητα των κατασκευών, σημείωσε, αποτελεί κεντρική ανησυχία, ενώ η τεχνολογική επανάσταση προσφέρει εργαλεία για να σχεδιάζονται έργα με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα και υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, επιτρέποντας την πρόβλεψη και διαχείριση καταστάσεων.
Την ίδια στιγμή, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας παρουσίασε το υπό διαμόρφωση ευρωπαϊκό έργο BBA Corridor (Baltic Sea – Black Sea – Aegean Sea), έναν νέο διάδρομο μεταφορών του δικτύου TEN-T, που θα συνδέει τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και το Αιγαίο μέσω ενιαίου συστήματος σιδηροδρομικών, οδικών και θαλάσσιων υποδομών.
Το έργο προβλέπει τη σύνδεση των ελληνικών λιμανιών της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Ρουμανίας, δημιουργώντας έναν κάθετο άξονα Βορρά–Νότου που θα διευκολύνει τη ροή εμπορευμάτων, ενέργειας και πρώτων υλών.
Ο διάδρομος, που καλύπτει συνολικά 13 χώρες, θεωρείται στρατηγικής σημασίας για τη συνδεσιμότητα, την ενεργειακή ασφάλεια και την εμπορική ανθεκτικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναβαθμίζοντας παράλληλα τον ρόλο της Ελλάδας ως πύλης και κόμβου logistics στην ευρύτερη περιοχή.
Στην Ευρώπη η βιωσιμότητα των υποδομών, τόσο των νέων όσο και των υφιστάμενων, θα βρίσκεται στο επίκεντρο των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων στο μέλλον ανέφερε ο Ανώτερος Αντιπρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Ευρώπης της Hill International, Μανώλης Σιγάλας. Σημείωσε, μάλιστα, ότι έργα στρατηγικής σημασίας, όπως ο Κάθετος Άξονας Ελλάδας–Ουκρανίας, θα αποτελέσουν βασικό προορισμό κεφαλαίων από το 2028 και μετά. Επιπλέον, επισήμανε ότι η ενέργεια, η τεχνητή νοημοσύνη και οι υποδομές θα είναι κεντρικοί άξονες ανάπτυξης, δημιουργώντας σημαντικές ευκαιρίες για τον κατασκευαστικό κλάδο.
Η ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, που σύμφωνα με εκτιμήσεις μπορεί να ξεπεράσει το €1 τρισ. ευρώ, αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη αναπτυξιακή πρόκληση των επόμενων δεκαετιών. Η Ρουμανία λειτουργεί ήδη ως στρατηγικός κόμβος εισόδου προς τη χώρα, με τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες — ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ, METLEN (ΜΕΤΚΑ) και ΑΒΑΞ — να αυξάνουν το αποτύπωμα τους στην χωρα αποκτώντας τεχνική εμπειρία και δίκτυα συνεργασιών που τους καθιστούν φυσικούς πρωταγωνιστές στη μελλοντική ευρωπαϊκή αποστολή ανοικοδόμησης
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Hill International υπέγραψε στην αρχή του χρόνου Mνημόνιο Συνεννόησης (ΜΟU) με την Κρατική Υπηρεσία Αποκατάστασης και ανάπτυξης Υποδομών της Ουκρανίας Σύμφωνα με τους όρους του MOU, η Hill θα συνεργαστεί με τον Οργανισμό για την υλοποίηση έργων σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, συμπεριλαμβανομένων των κατασκευών κατοικιών, δρόμων και γεφυρών, αυτοκινητοδρόμων, ενέργειαw, αεροδρoμίων, λιμανιών, διαχείρισης υδάτων. Επιπλέον η Hill θα παρέχει εκπαίδευση εργατικού δυναμικού, και υποστήριξη στις προμήθειες.