Η πανδημία "στέγνωσε" την αγορά αλκοολούχων ποτών
Η πανδημία "στέγνωσε" την αγορά αλκοολούχων ποτών

Η πανδημία "στέγνωσε" την αγορά αλκοολούχων ποτών

Πρόβλημα η υψηλή φορολόγηση σύμφωνα με εκτίμηση του ΙΟΒΕ.
Share Copy Link
RE+D magazine
19.02.2024

Το πλήγμα που υπέστη την περίοδο της πανδημίας άφησε πίσω του ο κλάδος των αλκοολούχων ποτών, ο οποίος ανακάμπτει με ταχείς ρυθμούς έχοντας ως κινητήριες δυνάμεις τον τουρισμό και την εγχώρια κατανάλωση.

Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα μελέτης του ΙΟΒΕ, η κατανάλωση αλκοολούχων ποτών (χωρίς το τσίπουρο και το ούζο) διαμορφώθηκε το 2022 στα 3,7 εκατ. 9λιτρα κιβώτια, αυξημένη κατά 32,8% έναντι του 2021. Παράλληλα, το εμφιαλωμένο τσίπουρο καταγράφει αύξηση κατά 17,4% και στο ούζο κατά 16,4%, με την κατανάλωση να διαμορφώνεται σε 500 χιλ. και 799 χιλ. 9λιτρα κιβώτια αντιστοίχως. 

Σημειώνεται ότι οι καταγεγραμμένες πωλήσεις αλκοολούχων ποτών το 2022 σημείωσαν αύξηση 28,2% φτάνοντας τα 5 εκατ. 9λιτρα κιβώτια ενσωματώνοντας τις κατηγορίες ούζου, τσίπουρου και λοιπών αλκοολούχων (ουίσκι, βότκα, τζιν κ.ά.). Σύμφωνα με την ίδια μελέτη, το 2022, και έπειτα από την ανάκαμψη μετά την πανδημία, οι πωλήσεις βρίσκονται στο 63% των επιπέδων του 2009, έναντι 50%-55% την περίοδο 2013-2019.

Παράλληλα, οι τιμές των αλκοολούχων ποτών, λόγω των διαδοχικών αυξήσεων του ΕΦΚ και του συντελεστή ΦΠΑ, σημείωσαν κατακόρυφη άνοδο μετά το 2010, η οποία ήταν υψηλότερη σε σύγκριση με τις τιμές υποκατάστατων οινοπνευματωδών ποτών όπως το κρασί και η μπύρα. Ειδικότερα, οι τιμές των αλκοολούχων ποτών στη λιανική αγορά (off-trade) ήταν υψηλότερες κατά 37,5% το 2022 σε σύγκριση με το 2009, στη μπύρα κατά 31,8% και στο κρασί κατά 9,0%, ενώ το γενικό επίπεδο τιμών αυξήθηκε την ίδια περίοδο κατά 17,3%. Ενδεικτικά, η αντιπροσωπευτική τιμή μιας φιάλης αλκοολούχου ποτού από περίπου 13 ευρώ το 2009 προσεγγίζει πλέον τα 20 ευρώ. Το μερίδιο των φόρων έχει αυξηθεί σημαντικά με τη συμμετοχή τους να αντιπροσωπεύει το 55,1% της τελικής τιμής.

Ευλόγως, άμεση επιρροή στην κατανάλωση αλκοολούχων ποτών έχει ο τουρισμός. Το 2022 οι επισκέπτες στην Ελλάδα έφτασαν τα 30 εκατ. ενώ στο πρώτο εξάμηνο του 2023 έφτασαν τα 11,1 εκατ., υψηλότερα και από τα επίπεδα του 2019. Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ, οι δαπάνες των τουριστών σε εστιατόρια και μπαρ κατέγραψαν αντίστοιχη αύξηση το 2022 με τον αριθμό των τουριστών, καθώς ήταν αυξημένες κατά 130%. Η δαπάνη των τουριστών για εστιατόρια και μπαρ αντιπροσωπεύει σταθερά το 25% της συνολικής τουριστικής δαπάνης την περίοδο 2008-2022. Η μέση δαπάνη ανά ταξιδιώτη για τις κατηγορίες εστιατορίων και μπαρ ήταν 125,9 ευρώ το 2022, έναντι 80,7 ευρώ το 2019.