Την περασμένη εβδομάδα, οι Δημοκρατικοί γερουσιαστές Ρούμπεν Γκαλέγκο, Μαρκ Γουόρνερ και Ρίτσαρντ Μπλουμένταλ εξέφρασαν ανησυχίες ότι η αεροπορική εταιρεία Delta ενδέχεται να χρησιμοποιήσει AI για να καθορίζει εξατομικευμένες τιμές, οι οποίες θα μπορούσαν να αυξάνονται έως και το ανώτατο όριο που κάθε καταναλωτής είναι πρόθυμος να πληρώσει — το λεγόμενο "σημείο πόνου" του καθενός.
Η Delta απάντησε κατηγορηματικά πως δεν χρησιμοποιεί, ούτε σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει προσωπικά δεδομένα για τον καθορισμό τιμών εισιτηρίων. Ανέφερε, ωστόσο, ότι έως το 2025 προγραμματίζει να υιοθετήσει τεχνολογίες AI για τη διαχείριση εσόδων στο 20% του εγχώριου δικτύου της, σε συνεργασία με την εταιρεία Fetcherr, η οποία εξειδικεύεται στην τιμολόγηση μέσω AI.
Σε επιστολή της προς τους γερουσιαστές, η εταιρεία υπογράμμισε ότι δεν έχει εφαρμόσει ούτε σχεδιάζει πολιτικές τιμολόγησης που βασίζονται σε προσωπικά δεδομένα των επιβατών. Όπως ανέφερε: «Η τιμολόγηση των εισιτηρίων μας δεν λαμβάνει ποτέ υπόψη προσωπικά δεδομένα.»
Ωστόσο, οι γερουσιαστές παρέπεμψαν σε προηγούμενη δήλωση του προέδρου της Delta, Γκλεν Χάουενσταϊν, σύμφωνα με την οποία η τεχνολογία AI της εταιρείας μπορεί να προβλέψει το ποσό που είναι πρόθυμος να πληρώσει ο πελάτης για αναβαθμισμένες υπηρεσίες, γεγονός που εγείρει ερωτήματα για το πώς πραγματικά λειτουργεί το σύστημα.
Ο CEO της American Airlines, Ρόμπερτ Άισομ, εξέφρασε επίσης ενστάσεις σχετικά με τη χρήση AI για τον καθορισμό τιμών, δηλώνοντας πως «αυτό δεν αφορά παραπλάνηση ή εξαπάτηση, αλλά δεν θεωρώ σωστό να χρησιμοποιείται η AI με αυτό τον τρόπο — και σίγουρα η American δεν θα ακολουθήσει αυτή την πρακτική.»
Παράλληλα, οι Δημοκρατικοί βουλευτές Γκρεγκ Κάσαρ και Ρασίντα Τλάιμπ κατέθεσαν πρόταση νόμου που στοχεύει να απαγορεύσει τη χρήση AI για καθορισμό τιμών ή μισθών βάσει προσωπικών δεδομένων. Το νομοσχέδιο εστιάζει ιδιαίτερα στον αεροπορικό τομέα και προβλέπει την απαγόρευση αύξησης τιμών μετά από εντοπισμό ευαίσθητων αναζητήσεων, όπως για παράδειγμα μια αναζήτηση για οικογενειακή απώλεια.
Η ανησυχία ενισχύεται και από σχετική έκθεση της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου (FTC), σύμφωνα με την οποία οι λιανέμποροι συχνά χρησιμοποιούν προσωπικά δεδομένα —από την τοποθεσία και τα δημογραφικά στοιχεία μέχρι τις κινήσεις του ποντικιού σε μια ιστοσελίδα— για την προσαρμογή των τιμών σε κάθε καταναλωτή.
Η Delta από την πλευρά της υποστηρίζει πως η δυναμική τιμολόγηση εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες στον κλάδο, βασισμένη σε παράγοντες όπως η ζήτηση, οι τιμές καυσίμων και ο ανταγωνισμός — όχι σε προσωπικά στοιχεία. Τονίζει ότι η αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στοχεύει στην καλύτερη ανάλυση δεδομένων και στην ταχύτερη αντίδραση στις αλλαγές της αγοράς, όχι στη στοχευμένη εκμετάλλευση των καταναλωτών.