Των
Nikola Miljković, Senior Associate with the HVS London office,
Jon Critchley MRICS Director at HVS Hodges Ward Elliott.
Συμφωνα με την HVS σήμερα υπάρχουν δύο τύποι εταιρειών διαχείρισης ξενοδοχείων: επώνυμες αλυσίδες και τρίτοι φορείς εκμετάλλευσης (TPO).
Υπογράφοντας μια σύμβαση με μια επώνυμη αλυσίδα, ο επενδυτής ξενοδοχείου μπορεί να συνάπτει μια συμφωνία και για τα δύο (ένταξη τηε ξενοδοχειακής μονάδας στην ομπρέλα της φίρμας και διαχείριση) αποκομίζοντας συνολικά τα οφέλη μιας τέτοιας συνεργασίας.
Οι Hilton, Hyatt, IHG, Marriott και Accor είναι παραδείγματα εταιρειών που λειτουργούν ξενοδοχεία εκτός από την παροχή του σήματος, χωρίς αυτό να σημαίνει αποκλιστική συνεργασία με τους ιδιοκτήτες καθώς τα περισσότερα ξενοδοχεία διαχειρίζονται τρίτοι φορείς εκμετάλλευσης ή οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες.
Οι τρίτοι φορείς εκμετάλλευσης (TPO) δεν είναι συνδεδεμένοι με τον ιδιοκτήτη ή την επωνυμία franchise και συχνά αναφέρονται ως φορείς εκμετάλλευσης White Label στο ΗΒ.
Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο, που εμφανίστηκε στις ΗΠΑ, έχει κερδίσει σημαντικό έδαφος στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Στην περίπτωση ενός TPO, οι ιδιοκτήτες μπορούν να αποκτήσουν επωνυμία κάνοντας μια συμφωνία άδειας χρήσης με μια επώνυμη φίρμα ξενοδοχείου. Η χρήση TPO ήταν παραδοσιακά πιο κοινή μεταξύ των μικρών και μεσαίων ξενοδοχείων, ειδικά για ξενοδοχεία με περιορισμένη εξυπηρέτηση ή παρατεταμένη διαμονή. Ωστόσο, αυτό έχει εξελιχθεί τα τελευταία χρόνια με πολλούς ιδιοκτήτες να επιλέγουν τις υπηρεσίες των πιο έμπειρων και αξιόπιστων TPO για μεγάλα εταιρικά και πολυτελή ξενοδοχεία.
Ο αριθμός των ξενοδοχείων και των δωματίων που λειτουργούν TPO αυξήθηκε κατά περίπου 40% την τελευταία 10ετία
Σύμφωνα με στοιχεία από την πρόσφατη έρευνα της HVS "The Rise of Third-Party Hotel Operators in Europe", από το 2012 ο αριθμός των ξενοδοχείων και των δωματίων που λειτουργούν σε αυτό το στάτους αυξήθηκε κατά περίπου 40% και προβλέπεται να αυξηθεί κατά 5% επιπλέον έως το 2025.
Η ανάπτυξη των TPO τροφοδοτείται από την άνοδο του Franchising
Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι περισσότεροι επώνυμες αλυσίδες έχουν επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και διανομή της επωνυμίας.
Αυτό οδήγησε σε αύξηση της χρήσης του franchising, όπου ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης μπορεί να χρησιμοποιήσει το εμπορικό σήμα, την πνευματική ιδιοκτησία, το σύστημα κρατήσεων και τα εργαλεία επιχειρησιακής υποστήριξης του δικαιοπάροχου με αντάλλαγμα την πληρωμή ενός τέλους franchise. Το μοντέλο αυτό έχει αναμφισβήτητα τροφοδοτήσει την άνοδο των TPO.
Αυξημένη επιθυμία για ευελιξία από τους ιδιοκτήτες τα πλεονεκτήματα που προσφέρουν οι TPO
Η μεγάλη ανάπτυξη των ΤΡΟ οφείλεται στην επιθυμία για ευελιξία από τους ιδιοκτήτες και την αναγνώριση ότι μπορεί να αποφέρουν υψηλότερα κέρδη και να ευθυγραμμίζονται περισσότερο με τους στόχους των ιδιοκτητών. Επιπλεόν ο ανταγωνισμός μεταξύ των TPO για την απόκτηση πρόσβασης σε νέους ιδιοκτήτες και αγορές σημαίνει ότι πολλοί είναι πρόθυμοι να προσφέρουν ελαστικότερους όρους.
Η κατανόηση της κουλτούρας, των δυνατοτήτων, της κλίμακας των εσωτερικών πόρων και της εμπειρίας κάθε ομάδας είναι το κλειδί για τη διασφάλιση εκείνων των προτεραιοτήτων που είναι πιο κρίσιμες για την επιτυχία των ειδικών επενδυτικών αναγκών ενός ιδιοκτήτη. Μερικοί από αυτούς τους παράγοντες μπορεί να περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τη γνώση της τοπικής αγοράς, τη φάση του έργου (υπό κατασκευή, ανοιχτό, ώριμο) και τον τύπο του ενεργητικού.