Ιδρύονται δύο Σχολές τεχνιτών πέτρας
Ιδρύονται δύο Σχολές τεχνιτών πέτρας

Ιδρύονται δύο Σχολές τεχνιτών πέτρας

Share Copy Link
RE+D magazine
20.05.2024

Τη Δημιουργία Σχολής Πέτρας στον Πεντάλοφο Κοζάνης εξήγγειλε η υπουργός Πολιτισμού κ. Μενδώνη, σε εκδήλωση στην κοινότητα όπου παρευρέθηκε.

Το Υπουργείου Πολιτισμού στο πλαίσιο Προγραμματικής Σύμβασης με τις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Πελοποννήσου, θα ιδρύσει δύο σχολές "Πέτρας και Παραδοσιακών Μορφών Δόμησης" που θα λειτουργήσουν στον Πεντάλοφο Κοζάνης και στα Λαγκάδια Αρκαδίας, προκειμένου να διατηρηθεί αυτή η μορφή της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς, αλλά και να καλυφθεί το σοβαρό έλλειμμα μαστόρων. 

Με τη δημιουργία των Σχολών διασφαλίζεται η προστασία και η συνέχεια  της τέχνης της πέτρας, ενώ προσφέρονται πιστοποιημένες σπουδές, αλλά προοπτική εργασίας στους νέους, που θέλουν να μείνουν στον τόπο τους και να κρατήσουν ζωντανές τις παραδόσεις του. Η Υπουργός επεσήμανε την ανάγκη οι διαδικασίες που έχουν ήδη ξεκινήσει με ταχείς ρυθμούς, να προχωρήσουν απρόσκοπτα, ώστε οι Σχολές να λειτουργήσουν το συντομότερο δυνατόν.

Η ζουπανιώτικη τέχνη στα μαστοροχώρια του Δήμου Βοΐου αναφέρεται  στη ζωντανή συλλογική μνήμη, στα τραγούδια, τις ιστορίες, τις αφηγήσεις και στις πολιτιστικές εκδηλώσεις των κατοίκων μιας ολόκληρης περιοχής, που αποτελούν τις εστίες της παραδοσιακής τέχνης του σμιλέματος της πέτρας και της δόμησης. 

Τα μπουλούκια των μαστόρων του Πεντάλοφου, με τις ρίζες τους να πηγαίνουν πίσω στον 17ο αιώνα, δραστηριοποιήθηκαν στην Ελλάδα, στα Βαλκάνια ως και την Αμερική. Το ίδιο ισχύει και για τους πετράδες που άνθησαν στα Λαγκάδια της Γορτυνίας, στην Πελοπόννησο. 

Οι μάστορες αυτοί σήμερα είναι οι ζωντανοί φορείς που μεταδίδουν ακόμη τη μοναδική τους τέχνη. Η μαστοριά τους διατηρείται ανέγγιχτη από τον χρόνο, στο πλούσιο και διατηρητέο κτιριακό απόθεμα της ευρύτερης περιοχής. Είναι αυτοί που μεταμόρφωσαν το βραχώδες φυσικό τοπίο του τόπου τους σε ένα μοναδικής αξίας πολιτιστικό τοπίο.

Στην ομιλία της, η Λίνα Μενδώνη εξήρε τη σημασία της παραδοσιακής τέχνης της πέτρας, που ανθούσε στις περιοχές αυτές και εξήγγειλε την ίδρυση δύο Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας διαβαθμισμένες σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο του Υπουργείου Παιδείας.