Καλλιεργημένη μπριζόλα στα ράφια των super markets
Καλλιεργημένη μπριζόλα στα ράφια των super markets

Καλλιεργημένη μπριζόλα στα ράφια των super markets

Πόσο κοντά βρισκόμαστε σε μία μετάβαση σε νέες διατροφικές συνήθειες
Share Copy Link
RE+D magazine
29.09.2025

Καθώς η τεχνολογία προχωρά, η προοπτική του να φάμε μπριζόλα που δεν προέρχεται από ζώο φαίνεται όλο και πιο πιθανή. Το καλλιεργημένο ή εργαστηριακά παραγόμενο κρέας – που παράγεται με την καλλιέργεια ζωικών κυττάρων σε βιοαντιδραστήρες – θα μπορούσε να βρεθεί στα ράφια των σουπερ μάρκετς μέσα στα επόμενα δύο χρόνια

Οι υποστηρικτές αυτής της τεχνολογίας επισημαίνουν τα πολλαπλά της οφέλη: σημαντική μείωση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, περιορισμός της χρήσης φυσικών πόρων και εξάλειψη της ανάγκης για σφαγή ζώων. Ωστόσο, η μαζική αποδοχή της καλλιεργημένης μπριζόλας παραμένει δύσκολη υπόθεση, όχι μόνο λόγω τεχνικών και οικονομικών προκλήσεων, αλλά και λόγω πολιτισμικών και συναισθηματικών φραγμών.

Η παραγωγή ολόκληρων κομματιών κρέατος – όπως η μπριζόλα – είναι εξαιρετικά πολύπλοκη. Δεν αρκεί η καλλιέργεια μυϊκών κυττάρων· πρέπει να αναπαραχθούν η υφή, το λίπος, οι συνδετικοί ιστοί και φυσικά η γεύση. Ακόμη και αν το τελικό προϊόν είναι μοριακά πανομοιότυπο με το "παραδοσιακό", πολλοί καταναλωτές παραμένουν δύσπιστοι. Στις ΗΠΑ, μόνο το 30% δηλώνει ότι θα δοκίμαζε καλλιεργημένο κρέας, ενώ στη Βρετανία το ποσοστό πέφτει ακόμη περισσότερο.

Η σχέση μας με το φαγητό είναι βαθιά πολιτισμική και συναισθηματική. Ορισμένοι βλέπουν το καλλιεργημένο κρέας ως "αφύσικο" ή "παράξενο", ενώ πολιτικοί σε πολιτείες όπως το Τέξας και το Μισισίπι έχουν ήδη απαγορεύσει την κυκλοφορία του, επικαλούμενοι την ανάγκη προστασίας της παραδοσιακής κτηνοτροφίας. Παράλληλα, η συζήτηση για την ανάγκη περιορισμού της κατανάλωσης κρέατος συνδέεται άρρηκτα με τις κοινωνικές ανισότητες, καθώς για πολλούς το ζήτημα της διατροφής είναι πρώτα απ’ όλα οικονομικό.

Εταιρείες όπως η Mission Barns και σχεδιαστές όπως η Leyu Li προσπαθούν να δημιουργήσουν ελκυστικά, "νόστιμα" προϊόντα που γεφυρώνουν την απόσταση μεταξύ επιστήμης και παράδοσης. Προϊόντα όπως το "Broccopork" ή το "Peaf" – συνδυασμοί λαχανικών και καλλιεργημένου κρέατος – στοχεύουν να κάνουν τη μετάβαση πιο ομαλή.

Ίσως το μέλλον να βρίσκεται σε υβριδικές λύσεις: συνδυασμός μικρής ποσότητας ζωικού λίπους με φυτικές πρωτεΐνες ή "προσαρμοσμένες" συνταγές που ενσωματώνουν νέα συστατικά όπως έντομα – ήδη διαδεδομένα σε πολλές μη δυτικές κουζίνες. 

Όπως και να έχει, η μετάβαση σε νέες διατροφικές συνήθειες δεν είναι απλή υπόθεση. Δεν πρόκειται μόνο για γεύση ή τεχνολογία. Πρόκειται για κουλτούρα, οικονομία, ηθική – και τελικά, για το πώς φανταζόμαστε το φαγητό του μέλλοντος.