Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση European Retail Market Outlook 2024 της JLL παρά τις πιέσεις του πληθωρισμού και τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ο τομέας λιανικής στην Ευρώπη δείχνει αντοχή. Οι πωλήσεις στο λιανεμπόριο προβλέπεται να σημειώσουν μέτρια αύξηση το 2024, λόγω της ανάκαμψης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης και της σταθεροποίησης των τιμών ενέργειας.
Η ζήτηση για «εμπειρικό λιανικό εμπόριο», που συνδυάζει αγορές, ψυχαγωγία και γαστρονομία, εξακολουθεί να αυξάνεται, δημιουργώντας ελπίδες για ιδιοκτήτες και εμπόρους.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο παραμένει ισχυρό, αν και ο ρυθμός ανάπτυξής του έχει επιβραδυνθεί σε σχέση με την πανδημία. Οι έμποροι υιοθετούν στρατηγικές πολλαπλών καναλιών, συνδυάζοντας φυσικά καταστήματα και ψηφιακές πλατφόρμες για απρόσκοπτη εμπειρία.
Τα φυσικά καταστήματα διατηρούν σημαντικό ρόλο, αλλά η χρήση τους αλλάζει. Τα flagship stores γίνονται βιτρίνες των επώνυμων brands, ενώ τα προαστιακά εμπορικά πάρκα και τα κέντρα καθημερινής εξυπηρέτησης κερδίζουν λόγω εγγύτητας στις κοινότητες.
Οι όγκοι των επενδύσεων σε ακίνητα λιανικής στην Ευρώπη παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά σταθεροποιούνται. Τα εμπορικά κέντρα και τα πάρκα λιανικής παρουσιάζουν ανανεωμένο ενδιαφέρον λόγω της ικανότητάς τους να προσαρμόζονται στις μεταβαλλόμενες ανάγκες των καταναλωτών. Οι επενδυτές είναι ολοένα και πιο επιλεκτικοί, προτιμώντας περιουσιακά στοιχεία με ισχυρή παρουσία, προνομιακές τοποθεσίες και διαπιστευτήρια βιωσιμότητας.
Οι δευτερογενείς αγορές και οι ευκαιρίες προστιθέμενης αξίας κερδίζουν έδαφος, με τους επενδυτές να στοχεύουν σε ακίνητα που προσφέρουν τη δυνατότητα ανάπλασης ή επανατοποθέτησης. Η ανάγκη εκσυγχρονισμού των απαρχαιωμένων χώρων λιανικής δημιουργεί ένα παράθυρο για δημιουργία αξίας μέσω της καινοτομίας σχεδιασμού και της τεχνολογικής ολοκλήρωσης.
Ο ρόλος της τεχνολογίας στα ακίνητα λιανικής
Οι τεχνολογικές εξελίξεις αναδιαμορφώνουν τον τρόπο λειτουργίας των ακινήτων λιανικής. Τα έξυπνα συστήματα κτιρίων που ενισχύουν την ενεργειακή απόδοση και τη διαχείριση των ενοικιαστών γίνονται πρότυπο στις σύγχρονες εξελίξεις λιανικής. Τα ψηφιακά δίδυμα και οι προηγμένες αναλύσεις δεδομένων επιτρέπουν επίσης στους ιδιοκτήτες να βελτιστοποιούν την απόδοση και να βελτιώνουν τις εμπειρίες των πελατών.
Βιωσιμότητα: Ένας Νέος Παράγοντας Αξίας
Η βιωσιμότητα δεν είναι πλέον προαιρετική αλλά κεντρική στη στρατηγική λιανικής. Τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επενδυτές δίνουν προτεραιότητα σε περιβαλλοντικά συνειδητές επιλογές, επηρεάζοντας τον τρόπο με τον οποίο οι λιανοπωλητές προσεγγίζουν τα ακίνητα. Η ώθηση για πράσινες πιστοποιήσεις όπως το BREEAM ή το LEED, οι αναβαθμίσεις ενεργειακής απόδοσης και οι αρχές της κυκλικής οικονομίας διαμορφώνουν τις επενδύσεις στον τομέα.
Οι εταιρείες εστιάζουν στη μείωση των λειτουργικών εκπομπών άνθρακα, στην επαναχρησιμοποίηση των υφιστάμενων ακινήτων και στην ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στα χαρτοφυλάκιά τους. Αυτά τα μέτρα ευθυγραμμίζονται με τους ευρύτερους στόχους ESG, καθιστώντας τα περιουσιακά στοιχεία πιο ελκυστικά για τους επενδυτές.
Τί επιφυλάσσει το μέλλον
Η ευρωπαϊκή αγορά λιανικής το 2024 απαιτεί ευελιξία, καινοτομία και συνεργασία για να παραμείνει ανταγωνιστική, καθώς συνεχίζει να εξελίσσεται και να προσαρμόζεται στις νέες ανάγκες.
Σύμφωνα με τους αναλυτές η συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων -πωλητών λιανικής, ιδιοκτητών, επενδυτών και δήμων- θα είναι κρίσιμη για τη διαμόρφωση του μέλλοντος του κλάδου. Καθώς οι προτιμήσεις των καταναλωτών και οι συνθήκες της αγοράς εξελίσσονται, πρέπει να εξελίσσονται και οι σχετικές στρατηγικές.
Πηγή: JLL