Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα άσκησης δικαιώματος προαίρεσης για την επέκταση του έργου στο τμήμα Κίσσαμος – Χανιά, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, μόλις εκδοθούν οι σχετικοί Περιβαλλοντικοί Όροι.
Η παραχώρηση συνάπτεται μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των εταιρειών «ΔΙΚΤΑΙΟΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε.» και «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.», με συνολική διάρκεια 35 ετών, εκ των οποίων τα 5 αφορούν την περίοδο μελετών και κατασκευών.
Με την έναρξη των πρόδρομων εργασιών, δρομολογούνται και παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου, με κάποιες εξ αυτών να ξεκινούν εντός του καλοκαιριού.
Ο συνολικός στρατηγικός στόχος είναι η δημιουργία ενός ενιαίου, σύγχρονου και ασφαλούς αυτοκινητόδρομου που θα διατρέχει ολόκληρη την Κρήτη, από την Κίσσαμο μέχρι τη Σητεία. Προς αυτή την κατεύθυνση, έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την ανατολική επέκταση του έργου από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ προγραμματίζεται και η χρηματοδότηση μελετών για το επόμενο τμήμα, από την Παχιά Άμμο έως τη Σητεία.
Τριμερής Χρηματοδοτική Δομή
Η υλοποίηση του έργου εξασφαλίζεται μέσω σύνθετου χρηματοδοτικού σχήματος:
- Ιδιωτική επένδυση από τον παραχωρησιούχο ύψους 219,3 εκατ. ευρώ, που φτάνει τα 243,5 εκατ. ευρώ αν ενεργοποιηθεί η προαίρεση.
- Δημόσια χρηματοδοτική συμβολή 693 εκατ. ευρώ, η οποία αυξάνεται κατά 99 εκατ. ευρώ με την άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης.
- Δανεισμός από εμπορικές τράπεζες ύψους 971,8 εκατ. ευρώ (ή 1,079 δισ. ευρώ με την προαίρεση).
Διόδια και Σκιώδη Έσοδα
Το έργο προβλέπει ανώτατο ύψος διοδίων τελών 0,053 ευρώ ανά χιλιόμετρο (τιμές 2022, προ ΦΠΑ), ίδιο με αυτό που ισχύει στους άλλους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Τα έσοδα από τα διόδια δεν επαρκούν για την πλήρη κάλυψη του κόστους της υποδομής, και για αυτόν τον λόγο έχει προβλεφθεί καταβολή σκιωδών διοδίων από το Δημόσιο προς τον παραχωρησιούχο, με ποσοστό 64,62% επί του αντίστοιχου διοδίου τέλους. Εάν η επένδυση υπερβεί το συμφωνημένο όριο απόδοσης, τότε το ποσοστό μειώνεται σταδιακά έως και την πλήρη κατάργησή του.