Márk Balástyai : "Retail is Detail"
 Márk Balástyai : "Retail is Detail"

Márk Balástyai : "Retail is Detail"

Συνέντευξη του Márk Balástyai, Project DIrector του Etele Plaza στο Property Forum
Share Copy Link
RE+D magazine
26.07.2022

Τα κλασικά εμπορικά κέντρα θα πρέπει να προσαρμοστούν στις τελευταίες τάσεις στο λιανικό εμπόριο για να επιβιώσουν. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία ισχυρών δεσμών μεταξύ του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου και τον ακριβέστερο καθορισμό του μείγματος ενοικιαστών. Η ψυχαγωγία είναι επίσης απαραίτητη, καθώς αυτά τα κέντρα θα πρέπει επίσης να γίνουν αγαπημένα κοινοτικά κέντρα, λέει ο Márk Balástyai, Project DIrector του Etele Plaza που άνοιξε πρόσφατα και κατασκευάστηκε από την Ουγγρική κατασκευαστική Futureal.

Επιμέλεια κειμένου: Βάλια Πολίτη

Είναι σωστό να πούμε ότι τα κλασικά εμπορικά κέντρα έχουν πεθάνει, ζήτω η ψυχαγωγία και τα κέντρα κοινωνικής συνάθροισης;


Με βάση την εμπειρία μας, οι εταιρείες δεν επιδιώκουν πρωτίστως να μειώσουν τους χώρους γραφείων, αλλά να τους μεταμορφώσουν και να προσθέσουν νέες λειτουργίες κοινότητας. Η τοποθεσία και η προσβασιμότητα εξακολουθούν να είναι οι πιο σημαντικοί παράγοντες, σε συνδυασμό με το υψηλό επίπεδο προσδοκιών των ενοικιαστών σχετικά με την ποιότητα των κτιρίων γραφείων, επειδή μόνο έτσι μπορούν να προσελκύσουν τους υπαλλήλους τους πίσω στο γραφείο.

Ο χώρος εργασίας έχει μεταμορφωθεί σε ένα δημιουργικό εργαστήριο, όπου οι συνάδελφοι πρέπει να μπορούν να εργάζονται αποτελεσματικά σε ένα ευχάριστο, εμπνευσμένο, υγιές και ασφαλές περιβάλλον. Το πρότυπο βιωσιμότητας BREEAM, η ανθρωποκεντρική πιστοποίηση WELL ή η πρωτοβουλία Futureal's Stay Safe για υγιή χώρο εργασίας ανταποκρίνονται σε αυτές τις ανάγκες. Οι μεγαλύτερες εταιρείες προσαρμόζονται επίσης στις προδιαγραφές ESG και οι τοποθεσίες των γραφείων τους είναι ευθυγραμμισμένες με αυτό. Επομένως, όταν πρόκειται για την επιλογή του ιδανικού γραφείου, λαμβάνουν υπόψη τα σχετικά χαρακτηριστικά ενός κτιρίου, συμπεριλαμβανομένου του αποτυπώματος άνθρακα ή της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Είναι επίσης σημαντικό ένα κτίριο γραφείων να υποστηρίζεται από εμπορικές υπηρεσίες, καθώς διευκολύνει τη ζωή των εργαζομένων. 

Όσον αφορά τα εμπορικά κέντρα, η ψυχαγωγία και η αναψυχή, σε συνδυασμό με την ψηφιακή εμπειρία αποκτούν ύψιστη σημασία. Ισχύει ήδη ότι τα πιο επιτυχημένα εμπορικά κέντρα λειτουργούν ως εμπορικά και ψυχαγωγικά κέντρα για τις κοινότητες και δημιουργούν ισχυρές σχέσεις και εμπειρίες μεταξύ του ψηφιακού και του φυσικού κόσμου.

 Ένα εμπορικό κέντρο πέμπτης γενιάς προσφέρει στους επισκέπτες μια άνευ προηγουμένου οπτική εμπειρία, ψηφιακές και αρχιτεκτονικές λύσεις, εξαιρετικές υπηρεσίες καθώς και ένα πράσινο και βιώσιμο περιβάλλον. 

Στο Etele Plaza που πρόσφατα εγκαινιάστηκε, έχουν κατασκευαστεί σχεδόν 4.000 τ.μ. χώρων πρασίνου, καλλωπιστικών φυτών, θάμνων και δέντρων ενώ δόθηκε ιδιαίτερη προσοχή στη διασφάλιση της εύκολης πρόσβασης, στην ελαχιστοποίηση της φωτορύπανσης καθώς και στις άμεσες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, στην ενσωμάτωση ανθεκτικών υλικών και στην προώθηση της μείωσης και επαναχρησιμοποίησης των απορριμμάτων.

Διατίθεται επίσης εξοπλισμός τελευταίας τεχνολογίας για την ασφάλεια και την υγεία των επισκεπτών. Σύμφωνα με την πρωτοβουλία Stay Safe της Futureal, οι εσωτερικοί χώροι είναι σχεδόν εντελώς απαλλαγμένοι από την αφή. Τα συστήματα HVAC του κτιρίου θα περιλαμβάνουν φίλτρα αποστείρωσης UV. Χρησιμοποιώντας μια φιλική προς το περιβάλλον τεχνολογία που βασίζεται στο βιολογικό φιλτράρισμα, τα συστήματα παρέχουν σχεδόν 100% αποτελεσματικότητα στη εξουδετέρωση ιών και βακτηρίων σε δευτερόλεπτα, χωρίς τη χρήση χημικών απολυμαντικών, παρέχοντας φρέσκο ​​και καθαρό αέρα στο εσωτερικό. Οι κυλιόμενες σκάλες είναι επίσης εξοπλισμένες με ενσωματωμένο σύστημα απολύμανσης κιγκλιδώματος. Η επιφάνεια όλων των επίπλων είναι κατασκευασμένη από ειδικό αντιβακτηριακό υλικό που εξαφανίζει τους ιούς και οι νεροχύτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν χωρίς να τους αγγίξει ο χρήστης.

 
Συμφωνείτε ότι το ηλεκτρονικό εμπόριο θα σκοτώσει περισσότερους παραδοσιακούς λιανοπωλητές (εκτός διαδικτύου) εάν δεν ξοδέψουν σημαντικά περισσότερα χρήματα στη δραστηριότητα διαδικτυακών πωλήσεων;


Λόγω της πανδημίας, η ψηφιοποίηση, επομένως η ανάπτυξη του τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει επιταχυνθεί τα τελευταία 2 χρόνια, αλλά δεν αποτελεί απειλή για το offline λιανικό εμπόριο, καθώς και η πίτα της αγοράς αυξάνεται. Οι αγορές εκτός σύνδεσης εξακολουθούν να είναι σημαντικές και οι επενδυτές πιστεύουν σε αυτόν τον τομέα. Το Etele Plaza είναι ένα καλό παράδειγμα καθώς το ποσοστό πληρότητας έφτασε πάνω από 90% με το άνοιγμα του εμπορικού κέντρου, παρά την κατάσταση με τον COVID-19. Είμαστε βέβαιοι ότι οι αγορές εκτός σύνδεσης και οι διαδικτυακές αγορές θα ενισχύσουν η μία την άλλη, αλλά οι παράγοντες της αγοράς πρέπει να επικεντρωθούν στην εμπειρία των πελατών και πρέπει να ευθυγραμμίσουν τις υπηρεσίες τους με τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις, για να διατηρήσουν και να αυξήσουν την ανταγωνιστικότητά τους.

 
Φαίνεται ότι ο χώρος των διαδικτυακών καταστημάτων λιανικής αυξάνεται ραγδαία σε πολλά από τα ουγγρικά εμπορικά κέντρα. Αναμένετε να συνεχιστεί αυτό τα επόμενα 1-2 χρόνια σε ολόκληρο τον κλάδο λιανικής;


Οι επιτυχημένοι διαδικτυακοί έμποροι λιανικής συνειδητοποιούν όλο και περισσότερο ότι εκτός από μια εικονική παρουσία, είναι επίσης σημαντικό να ανοίξουν ένα φυσικό κατάστημα για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους πιο κοντά στους πελάτες. Για παράδειγμα, ένας από τους μεγαλύτερους διαδικτυακούς λιανοπωλητές στην Ουγγαρία, η Emag άνοιξε το μεγαλύτερο κατάστημά της στο Etele Plaza, το οποίο λειτουργεί ως σημείο πώλησης, εκθεσιακός χώρος και κέντρο εξυπηρέτησης πελατών.

Στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου της Ουγγαρίας, τα πιο δημοφιλή είδη είναι τα ηλεκτρονικά είδη και τα τρόφιμα. Για ηλεκτρονικά προϊόντα, οι έμποροι λιανικής χρησιμοποιούν αυτές τις πρακτικές. Η πλειοψηφία των λιανοπωλητών τροφίμων λειτουργεί ήδη σε υβριδική μορφή (δηλαδή με ηλεκτρονικά και φυσικά καταστήματα ταυτόχρονα). Το διαδικτυακό λιανικό εμπόριο μόδας αυξάνεται επίσης στην Ουγγαρία και υπάρχει αυξανόμενος ανταγωνισμός για πελάτες στον διαδικτυακό χώρο.

Οι έμποροι λιανικής που υποστηρίζουν τις δραστηριότητες πωλήσεών τους με φυσική παρουσία θα έχουν ανταγωνιστικά φυσικά καταστήματα που προσθέτουν πολύτιμες υπηρεσίες στην παρουσία τους στο διαδίκτυο, όπως η δοκιμή ρούχων, αλλά και άλλα ζητήματα όπως η επιστροφή αγαθών ή η αντιμετώπιση ζητημάτων εγγύησης. Ένα διεθνές παράδειγμα είναι τα εξαιρετικά επιτυχημένα εγκαίνια καταστημάτων της Amazon, του μεγαλύτερου διαδικτυακού λιανοπωλητή. Επομένως, η τάση θα συνεχιστεί και ένας αυξανόμενος αριθμός διαδικτυακών λιανοπωλητών θα ανοίξει φυσικά καταστήματα στο μέλλον.

 
Οι διευθυντές θα πρέπει να αντιμετωπίζουν προβλήματα κατά τον καθορισμό της τέλειας αναλογίας κάθε κατηγορίας ενοικιαστών σε ένα εμπορικό κέντρο. Ποιες είναι οι σημαντικότερες αλλαγές από αυτή την άποψη; Ποιοι έμποροι λιανικής είναι οι νικητές και οι χαμένοι; Πιστεύουμε ότι τα Τρόφιμα & Ποτά ανήκουν στην πρώτη ομάδα;


Πράγματι, τα τελευταία χρόνια έχουμε βιώσει ότι οι ενοικιαστές Τροφίμων & Ποτών, που καταλάμβαναν το 10-15% της συνολικής εκμισθώσιμης επιφάνειας ενός εμπορικού κέντρου, τώρα καταλαμβάνουν έως και 20-25% αυτής της έκτασης. Ωστόσο, η πανδημία έχει σταματήσει την ανάπτυξη στον τομέα του F&B και, εκτός από την πανδημία, αυτός ο τομέας αντιμετωπίζει τώρα και ελλείψεις εργατικού δυναμικού και αυξανόμενο κόστος πρώτων υλών και ενέργειας.

Aπο την άλλη πλευρά υπήρξαν ξεκάθαροι νικητές της πανδημίας, καθώς τα φαρμακεία, τα DIY και τα καταστήματα διακόσμησης σπιτιού παρουσιάζουν ισχυρή ανάπτυξη. Οι έμποροι μόδας που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των εμπορικών κέντρων βρέθηκαν στην δυσκολότερη θέση, αλλά με την άρση των περιορισμών Covid-19, η ισχυρή ζήτηση αρχίζει να επιστρέφει και σχεδόν όλοι οι διεθνείς λιανοπωλητές μόδας συνδέουν τα φυσικά τους καταστήματα με την παρουσία τους στο διαδίκτυο. Ως εκ τούτου, τα καταστήματα είναι πλέον σημεία παραλαβής αλλά ακόμα και παράδοσης, ενώ μπορείτε ακόμη και να παραγγείλετε ηλεκτρονικά μέσα στο κατάστημα.

 
Τα έξυπνα κτίρια είναι απαραίτητα και για τα κέντρα λιανικής. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα ενός έξυπνου κτιρίου στην περίπτωση ενός εμπορικού κέντρου;


Ένα έξυπνο εμπορικό κέντρο μπορεί να προσφέρει μια εξατομικευμένη εμπειρία αγορών από τη στιγμή που οι πελάτες εγκαταλείπουν τα σπίτια τους, μέσω της αποκλειστικής εφαρμογής για κινητά και των υπηρεσιών που βασίζονται σε cloud. Το εμπορικό και ψυχαγωγικό κέντρο επόμενης γενιάς, όχι μόνο βοηθά τους επισκέπτες να πλοηγηθούν και να βρουν τον ιδανικό χώρο στάθμευσης, αλλά επίσης τους οδηγεί στα επιλεγμένα καταστήματα, ενώ προσφέρει εξατομικευμένες προσφορές για κάθε πελάτη.

Υπάρχουν 1.300 θέσεις στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων προσβάσιμοι από όλες τις κατευθύνσεις και σχεδόν 130 θέσεις περιλαμβάνουν σταθμούς έτοιμους να φορτίσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η τιμή των οποίων θα πληρώνεται εύκολα μέσω της εφαρμογής, που προστίθεται στο κόστος της στάθμευσης. Και στις δύο εισόδους της πλατείας έχει τοποθετηθεί ο μεγαλύτερος συνεχής διαδραστικός τοίχος LED στην πρωτεύουσα, υπάρχουν αρκετοί πάγκοι με θύρες USB και διατίθεται επίσης ένα μεγάλο ψηφιακό χαλάκι παιχνιδιού.

Στο γραφείο πληροφοριών, ένα ρομπότ Pepper που μιλάει ουγγρικά θα καθοδηγεί τους πελάτες στο δρόμο τους. Το εμπορικό κέντρο παρουσίασε επίσης την Αριάδνη στο κοινό, μια πρωτοποριακή ουγγρική εφεύρεση για να βοηθήσει τους τυφλούς και τα άτομα με προβλήματα όρασης, που αναπτύχθηκε από τους μηχανικούς του Πανεπιστημίου Óbuda. Τα εγκαίνια ήταν η παγκόσμια πρεμιέρα του ειδικού εργαλείου κινητικότητας - αφού είναι η πρώτη φορά που χρησιμοποιείται σε εμπορικό περιβάλλον μετά από επιτυχή δοκιμή από την Ουγγρική Ομοσπονδία Τυφλών και Ατόμων με Μερική Όραση.

Πηγή: Property Forum