Ο πληθωρισμός αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων
Ο πληθωρισμός αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων

Ο πληθωρισμός αλλάζει τις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων

RE+D magazine
16.11.2022

Απέναντι στον πληθωρισμό που πλήττει την Ευρώπη εδώ και πολλούς μήνες, οι καταναλωτές προσπαθούν να προσαρμόσουν τις συνήθειές τους για να διατηρήσουν όσο το δυνατόν περισσότερη από την αγοραστική τους δύναμη.

Εκπτωτικά καταστήματα στον χορό


Στο Ηνωμένο Βασίλειο όπου ο πληθωρισμός αγγίζει το 10%, η γερμανική Aldi έγινε στην αρχή της σχολικής χρονιάς η 4η μεγαλύτερη αλυσίδα σούπερ μάρκετ στη χώρα, πίσω από την Tesco, την Sainsbury's και την Asda, ξεπερνώντας τη Morrisons.

Για να είναι ανταγωνιστική, η Carrefour, που θεωρείται πιο ακριβή από τους ειδικούς του κλάδου, επέμεινε στις αρχές Νοεμβρίου στην ‘εκπτωτική’ της προσφορά κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του δικού σχεδιασμού για τα επόμενα χρόνια.

Στην Ισπανία, όπου τα προϊόντα τροφίμων αυξήθηκαν πάνω από 15% σε ένα έτος, η Mercadona, που βρίσκεται κάπου στο μέσον μεταξύ μιας εκπτωτικής εταιρίας και ενός σούπερ μάρκετ (με μεγάλη επιφάνεια χώρων αλλά με αρκετά μειωμένη ποικιλία) διατηρεί πάνω από το ένα τέταρτο της αγοράς, πολύ μπροστά από την Carrefour (9,6%) και τη Lidl (5,8%). Αλλά ο ανταγωνισμός με αυτή την τελευταία και την Aldi έχει ενταθεί αυτούς τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με την Kantar.

Αλλάζουν οι προτεραιότητες 


Άλλο ένα αντανακλαστικό των καταναλωτών αποτελεί η ιεράρχηση των εξόδων, συνειδητή ή ασυνείδητη. «Όλα αυτά που είναι μη απαραίτητα προϊόντα, για παράδειγμα το κρασί ή η σαμπάνια, το μέλι, τα προϊόντα ομορφιάς» είναι αρκετά μειωμένα, σημείωσε ο Στεφάν Ροζέ της εταιρίας Kantar.

Ωστόσο, δεν έχουν όλοι οι καταναλωτές τις ίδιες προτεραιότητες. Στην Κίνα ή τη Νότια Κορέα για παράδειγμα, το κομμάτι των προϊόντων ομορφιάς θεωρείται «πιο σημαντικό» απ’ ό,τι στην Ευρώπη. 

Όπως αυτό που είναι λιγότερο σημαντικό και μετατίθεται για αργότερα, όπως τα ενδύματα ενηλίκων. Το ενδιαφέρον για μαστορέματα και εργασίες ανακαίνισης, που βρέθηκαν στο επίκεντρο κατά την επιδημία της Covid-19, όταν όλοι λόγω της καραντίνας ασχολούνταν με το σπίτι τους, έχει περιοριστεί. 

Οι λογαριασμοί της καθημερινότητας από ψιλό κόσκινο

Πολλοί καταναλωτές αντί να μειώσουν τα ψώνια τους, βάζουν σε τάξη τα επαναλαμβανόμενα έξοδά τους όπως λογαριασμοί τηλεφώνου, ασφάλιση αυτοκίνητου, συνδρομή στο γυμναστήριο. Επαναδιαπραγμάτευση του στεγαστικού δανείου, της ασφάλισης κατοικίας. Σύμφωνα με γαλλικό περιοδικό ‘60 millions de consommateurs’, το όφελος μπορεί να φθάσει σε εκατοντάδες ευρώ τον μήνα για τα νοικοκυριά.