Η διάταξη ως είναι διατυπωμένη περιορίζεται σε κατοικίες έως 120 τετραγωνικά που ανήκουν σε φυσικά και μόνον πρόσωπα, και θα εκμισθωθούν έως 31.12.2025 και για μια συνεχή τριετία, αποκλείοντας ωστόσο χωρίς αποχρώντα λόγο όλα τα νομικά πρόσωπα, και ιδιαίτερα τα μη κερδοσκοπικά, και περιορίζει περαιτέρω ανεξήγητα το πεδίο εφαρμογής της απαιτώντας οι κατοικίες αυτές:
Να είχαν «ξενοικιαστεί» το αργότερο έως την 31.12.2021 και από τότε να δηλώνονται ως ΚΕΝΕΣ, χωρίς έκτοτε να έχουν χρησιμοποιηθεί με οποιονδήποτε τρόπο, με ή χωρίς αντάλλαγμα, αποκλείοντας εξ ορισμού αδικαιολόγητα μεγάλο αριθμό κενών κατοικιών, ή
Να είχαν αποκτήσει Α.Μ.Α. βραχυχρόνιας μίσθωσης το αργότερο έως την 31.12.2021, αποκλείοντας και πολλές χιλιάδες πλήρως ανακαινισμένων κατοικιών που διατέθηκαν για βραχυχρόνια μίσθωση κατά τα έτη 2023 και 2024, κάτι που βρίσκεται σε πλήρες «διαζύγιο» με τη λογική, αφού αυτές μπορούν να διατεθούν άμεσα στην αγορά, αποκαθιστώντας την ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης!
Είναι εξάλλου προφανές ότι όποιος διαθέτει την κατοικία του για βραχυχρόνια μίσθωση επί τρία συναπτά έτη, είναι ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα και προφανώς δεν προτίθεται να διαθέσει την κατοικία αυτή για μακροχρόνια μίσθωση. Αντίθετα, οι ιδιοκτήτες που θα σκεφτόντουσαν να αξιοποιήσουν το μέτρο αυτό, είναι προφανώς όσοι επιχείρησαν σχετικά πρόσφατα να ασχοληθούν με την βραχυχρόνια μίσθωση, και γρήγορα διαπίστωσαν ότι δεν υπήρχαν τα αναμενόμενα αποτελέσματα!
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία κύριοι ωφελούμενοι θα είναι στην πραγματικότητα οι νέοι ενοικιαστές και γιαυτό προτείνει οτι θα πρέπει το χρονικό διάστημα για την ιδιότητα του ΚΕΝΟΥ να οριστεί στο ένα έτος ενώ για τις κατοικίες της βραχυχρόνιας μίσθωσης να αρκεί η απόκτηση Α.Μ.Α. να έχει γίνει ακόμη και την προτεραία της ανακοίνωσης του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ (7.9.2024).
Επιπλέον η ΠΟΜΙΔΑ επισημαίνει ότι με την υποχρεωτική σύναψη αποκλειστικά τριετών μισθώσεων και την απώλεια της φοροαπαλλαγής σε περίπτωση διακοπής τους, από την ευεργετική ισχύ του μέτρου αποκλείονται εξ ορισμού οι μισθώσεις προς μεγάλες κατηγορίες εργαζομένων του ιδιωτικού και ιδιαίτερα του δημόσιου τομέα, (αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, στρατιωτικούς, αγροτικούς ιατρούς κλπ.) οι οποίοι ενδιαφέρονται για τη σύναψη ετήσιων μισθώσεων, κυρίως στην περιφέρεια, στα νησιά κλπ., καθόσον οι ιδιοκτήτες θα αναζητούν αποκλειστικά ενοικιαστές τριετούς παραμονής και εύρωστης οικονομικής επιφάνειας, ώστε να μην κενωθεί η κατοικία και χαθεί η φορολογική απαλλαγή από πρόωρη αποχώρηση των ενοικιαστών ή από αποβολή τους λόγω μη πληρωμής των μισθωμάτων.
Επιπλέον προτείνεται η 36μηνη φοροαπαλλαγή να αφορά το ακίνητο και όχι τον αρχικό συγκεκριμένο ενοικιαστή, να παραμένει δηλαδή σε ισχύ ακόμη και αν υπάρξει αλλαγή ενοικιαστή για οποιοδήποτε λόγο εντός της τριετίας καθώς η ρύθμιση αυτή παρουσιάζει τεράστια ανασφάλεια για τους ιδιοκτήτες που θα δαπανήσουν για να εκσυγχρονίσουν τις κατοικίες τους και να τις εκμισθώσουν με το κίνητρο αυτό, δεδομένου ότι οι ενοικιαστές τους θα μπορούν να τους απειλούν με μη πληρωμή ενοικίου ή οικειοθελή αποχώρηση αν δεν δεχτούν να μειώσουν το συμφωνημένο μίσθωμα.
Εξάλλου, σύμφωνα με την ΠΟΜΙΔΑ ένας από τους σημαντικότερους λόγους που οδηγούν τους ιδιοκτήτες να επιλέγουν την βραχυχρόνια μίσθωση έναντι της μακροχρόνιας, είναι τα προβλήματα που προκύπτουν από την αφερεγγυότητα των ενοικιαστών ως προς τις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Είναι λοιπόν προφανές ότι το να χάνει ο εκμισθωτής την φοροαπαλλαγή λόγω της αντισυμβατικής συμπεριφοράς του ενοικιαστή του, δεν θα αποτελέσει κίνητρο, ώστε οι ιδιοκτήτες να επιλέξουν τελικά την μακροχρόνια μίσθωση έναντι της βραχυχρόνιας!
Στο συνολο η ΠΟΜΙΔΑ κρίνει θετικές κρίνονται τις διατάξεις για την αύξηση επιδότησης επισκευής κατοικιών και την αυξημένη προκαταβολή του προγράμματος «Ανακαινίζω – Νοικιάζω», τη χορήγηση χρηματοδοτήσεων υπό τη μορφή δανείου για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών πρώτης κατοικίας και ενεργειακής αναβάθμισης ιδιοκτησιών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας την παράταση της αναστολής του φόρου υπεραξίας από μεταβίβαση ακινήτων και την απαλλαγή από το τέλος συνδρομητών σταθερής τηλεφωνίας μέσω οπτικών ινών.
Πολύ θετικό αλλά μη επαρκές θεωρείται το μέτρο που αφορά στις ασφάλιση κατοικιών από φυσικές καταστροφές για το οποίο προτείνεται ο διπλασιασμός του ποσοστού στο 40% και στο 20% για τις κατοικίες με αξία άνω των €500.000, έτσι ώστε να αποτελέσει πραγματικά δελεαστικό κίνητρο για την ασφάλισή τους, η οποία θα αποδώσει πολλαπλάσια σε βάθος χρόνου λόγω της άμεσης ανασύστασης περιοχών μετά από καταστροφικά γεγονότα και της εισροής στα κρατικά ταμεία φόρων επί των υλικών κατασκευής, εργοδοτικών εισφορών και άλλα παράπλευρα οφέλη.
Επίσης θα πρέπει η έκπτωση αυτή να ισχύσει και για κατοικίες κατασκευής προ του 1960 οι οποίες δεν είναι δυνατόν να ασφαλιστούν για σεισμό, και να οριστεί ότι αν είναι ασφαλισμένες τουλάχιστον για πυρκαγιά και πλημμύρα, θα απολαμβάνουν το 50% της κατά περίπτωση έκπτωσης στον ΕΝΦΙΑ.
Τέλος η ομοσπονδία προτείνει την μείωση των φόρων που επιβαρύνουν τον τομέα των βραχυχρόνιων μισθώσεων όπως:
Φόρος εισοδήματος 15-45%, χωρίς έκπτωση των δαπανών (λογαριασμοί κοινής ωφελείας, επισκευές, αμοιβές διαχειριστών κλπ. ή αποσβέσεων από το φορολογητέο εισόδημά τους
Τέλος διαμονής παρεπιδημούντων 0,50-0,75% επί των ακαθαρίστων εσόδων τους
Φ.Π.Α. 13% επί επαγγελματιών τριών και άνω καταλυμάτων.
Τέλος «ανθεκτικότητας» που τώρα αυξάνεται έως και 533%, σε 2-15 ευρώ ημερησίως αναλόγως της χρονικής περιόδου εκμίσθωσης της κατοικίας, αλλά ανεξαρτήτως της τιμής ενοικίασης του καταλύματος.
Επιβολή ετήσιου τέλους επιτηδεύματος 600€ (άρθρο 3 σ.ν.) στις εταιρείες διαχείρισης καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης για κάθε κατάλυμα το οποίο διαχειρίζονται, το οποίο εκ των πραγμάτων μετακυλίεται στους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων.
Ο συνδυασμός όλων αυτών μέτρων οδηγεί σε αύξηση του κόστους διαμονής σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, κάτι που θα οδηγήσει μοιραία σε μείωση και των φορολογικών εσόδων, αλλά και σε οικονομικό «στραγγαλισμό» όσων ασχολούνται με αυτήν, με αποτέλεσμα τη μείωση και των τουριστικών εσόδων της χώρας.
.