Οι νέες προκλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου
Οι νέες προκλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου

Οι νέες προκλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου

Χαμηλή και φθίνουσα η καθαρή κερδοφορία των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ.
Share Copy Link
RE+D magazine
22.11.2024

Την ανάγκη για άμεσες παρεμβάσεις αναδεικνύουν oι οικονομικές καταστάσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με όσα επισημάνθηκαν σε ενημερωτική εκδήλωση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο γενικός διευθυντής της ΕΣΕ, Απόστολος Πεταλάς, η καθαρή κερδοφορία των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ είναι εξαιρετικά χαμηλή και φθίνουσα. Τα λειτουργικά κόστη αυξάνονται σταθερά λόγω αύξησης στα κόστη απασχόλησης, ενέργειας και logistic, ενώ η ρευστότητα του κλάδου είναι οριακή και ο δανεισμός αυξανόμενος.

Εστιάζοντας στις προκλήσεις της επόμενης χρονιάς ο κ. Πεταλάς τόνισε ότι η ΕΣΕ, μετρώντας μόλις 1,5 χρόνο ζωής, παραμένει αφοσιωμένη στην αποστολή της και προωθεί δράσεις που ενισχύουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου. «Οι προτεραιότητες για το 2025 αποσκοπούν όχι μόνο στην επίλυση των υφιστάμενων προκλήσεων, αλλά και στη δημιουργία ενός σταθερού και αποδοτικού περιβάλλοντος για τις αλυσίδες οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων», ανέφερε.

Περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ προέβλεψε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης πρόεδρος της ΕΣΕ. Όπως εξήγησε, τα οριακά περιθώρια κέρδους και η συνεχής αύξηση του λειτουργικού κόστους ευνοεί έναν νέο γύρο συγκεντρώσεων. Την ίδια ώρα, η καθαρή κερδοφορία του κλάδου παραμένει χαμηλή (περίπου 1,8% το 2023 από 1,47% το 2022) συγκριτικά με όλες τις δυτικές χώρες. Παράλληλα, τα λειτουργικά κόστη αυξάνονται, ενώ η ρευστότητα είναι οριακή. Όλοι οι παραπάνω παράγοντες, όπως είπε, οδηγούν σε περαιτέρω ανακατατάξεις. 

Ο Γιάννης Μασούτης, αντιπρόεδρος της ΕΣΕ στο πλαίσιο της εκδήλωσης εστίασε, μεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι τα περιθώρια κέρδους στον κλάδο είναι 1%-1,5% κάνοντας λόγο για εξαιρετικά χαμηλό κέρδος, αν συγκριθεί ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου με τους κλάδους των τραπεζών, της ενέργειας και των μεταφορών. 

Από την πλευρά του, ο κ. Παντελιάδης επανήλθε στην πρόταση του κλάδου για άνοιγμα της αγοράς με άρση των περιοριστικών μέτρων που εφαρμόστηκαν στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της ακρίβειας, αλλά πλέον δεν φέρνουν το επιθυμητό αποτέλεσμα. Όπως ανέφερε τα στοιχεία δείχνουν ότι έχει μηδενιστεί ο πληθωρισμός στα σούπερ μάρκετ, ενώ κάποιες φορές γίνεται αρνητικός, μετά την άνοδο των τιμών τα τελευταία χρόνια σε υψηλά επίπεδα. 

Από τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση, η χρονιά εκτιμάται ότι θα κλείσει με πληθωρισμό 0,1% με 0,2%. Μάλιστα, ο κ. Παντελιάδης ερωτηθείς σχετικά με ενδεχόμενες ανατιμήσεις το νέο έτος, ανέφερε ότι προς το παρόν δεν υπάρχει η αίσθηση ότι οι παράγοντες κόστους έχουν αυξηθεί τόσο δραματικά ώστε να προκαλέσουν νέες ανατιμήσεις, ωστόσο σημείωσε ότι οι τιμές στο σύνολό τους δεν μπορούν να γυρίσουν εκεί που ήταν μια τριετία πριν. Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, αντίδοτο στην ακρίβεια είναι η αύξηση των εισοδημάτων των καταναλωτών. Όπως είπε οι μισθοί αυξάνονται σημαντικά και είναι ένα αποτελεσματικό μέτρο για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού, ωστόσο θα πρέπει να συνοδεύεται από αύξηση της παραγωγικότητας ώστε να είναι υγιής.

Σύμφωνα με τον κ. Παντελιάδη, το περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό και ανέλυσε τους παράγοντες που οδηγούν σε αυξήσεις κόστους. Σε αυτές περιλαμβάνεται η κλιματική κρίση που απειλεί την οικονομία παγκοσμίως, καθώς και η γραφειοκρατία από την πλευρά της Κομισιόν που φορτώνει με διοικητικά βάρη και κόστος τις επιχειρήσεις. Μεγάλη πρόκληση συνεχίζει να αποτελεί η έλλειψη εργαζομένων που εντείνεται κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες και οδηγεί σε αυξήσεις του μισθολογικού κόστους.