Ο όγκος συναλλαγών σε όλη την Ευρώπη έφτασε τα €10,7δις., -το δεύτερο χαμηλότερο επίπεδο επενδύσεων την τελευταία δεκαετία αν και σημαντικά υψηλότερος από τον όγκο συναλλαγών τα χρόνια μετά την παγκόσμια οικονομική κρίση - με 388 ξενοδοχεία* να αλλάζουν χέρια και μια μέση τιμή ανά ξενοδοχείο κατά 9% χαμηλότερη από ό,τι το προηγούμενο έτος.
(*Ελέχθηκαν μόνο συναλλαγές άνω των 7,5 εκατ. ευρώ).
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση European Hotel Transaction Report, η οποία δημοσιεύεται για περισσότερα από 25 χρόνια, οι ΑΕΕΑΠ ήταν οι πιο ενεργοί επενδυτές το 2023, αγοράζοντας και πουλώντας ξενοδοχειακά ακίνητα συνολικής αξίας σχεδόν €6 δις., αλλά κατά 28% λιγότερα σε σχέση με την περσινή χρονιά.
Οι ιδιοκτήτες-διαχειριστές ήταν οι δεύτεροι πιο δραστήριοι, πραγματοποιώντας συναλλαγές ακινήτων ύψους €4,1 δισ.αυξημένες κατά 45% σε σχέση με τα επίπεδα του 2022, ενώ οι επενδύσεις από εταιρείες ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων μειώθηκαν σημαντικά καθώς οι περισσότεροι βρέθηκαν από την πλευρά των πωλητών, δημιουργώντας ένα καθαρό αρνητικό ισοζύγιο ύψους €628 εκατ.
Οι περισσότερες συναλλαγές έγιναν σε Ισπανία και Γαλλία, αντιπροσωπεύοντας το 44% του συνολικού όγκου επενδύσεων και εκμεταλλευόμενες την αναζωπύρωση της τουριστικού ρεύματος προς προορισμούς της Νότιας Ευρώπης. Αξιοσημείωτη ήταν η πτώση της δραστηριότητας συναλλαγών βασικών περιουσιακών στοιχείων, καθώς το ενδιαφέρον των επενδυτών κινήθηκε περισσότερο προς την εστίαση σε περιουσιακά στοιχεία προστιθέμενης αξίας, υποσχόμενη υψηλότερες αποδόσεις.
Ο όγκος συναλλαγών μεμονωμένων περιουσιακών στοιχείων μειώθηκε κατά 17% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, συνολικού ύψους 7,3 δισεκατομμυρίων ευρώ, με τη Γαλλία να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη δραστηριότητα –αύξηση 37%– και την Ισπανία να ακολουθεί με άνοδο 26% σε σχέση με το 2022. Αυξημένες ήταν οι συναλλαγές και σε Πορτογαλία, η Δανία και Ελβετία.
Σε επίπεδο χαρτοφυλακίου οι συναλλαγές συνολικά, μειώθηκαν κατά 24% το 2023 με συνολικό όγκο €3,4 δισ.
Η έκθεση καταλήγει στο συμπέρασμα ότι τα χειρότερα του τρέχοντος κύκλου φαίνεται να έχουν τελειώσει, με τα επιτόκια φαινομενικά να έχουν κορυφωθεί ενώ οι ισχυρές επιδόσεις που ενισχύονται από την αύξηση των τιμών των δωματίων σε πολλές αγορές υπενθυμίζουν ότι τα ξενοδοχεία είναι καλύτερα όταν πωλούνται μεμονωμένα σε περιόδους υψηλού πληθωρισμού, επειδή μπορούν να ανατιμολογήσουν και να αυξήσουν τα έσοδα από τα δωμάτια.