Όπως αναφέρει ο κ. Στασινός: «Τα κτίρια που έχουν κατασκευαστεί με τους τελευταίους αντισεισμικούς κανονισμούς είναι κατά τεκμήριο ασφαλή. Κυρίως μετά το 1985, όπου προσαρμόστηκε ο αντισεισμικός κανονισμός στους μεγάλους σεισμούς που είχαν προηγηθεί. Αλλά υπάρχουν και πολλά παλιότερα κτίρια, το απόθεμα της χώρας είναι γερασμένο. Περιμένουμε ακόμη τα αποτελέσματα της απογραφής της ΕΛΣΤΑΤ για το 2021, αλλά με βάση την προηγούμενη απογραφή σχεδόν το 70% των κτιρίων της χώρας είναι κατασκευής προ του 1985. Ένα γερασμένο απόθεμα που έχει ήδη ταλαιπωρηθεί από σεισμικά γεγονότα, πέρα από τη φυσική φθορά του χρόνου. Από αυτά, τα προ του 1985, πρέπει να ξεκινήσει μια συνολική προσπάθεια ελέγχου της δομικής τρωτότητας και, ει δυνατόν, αντισεισμικής προστασίας και ανθεκτικότητας στις καταστροφές. Και να επεκταθεί σιγά – σιγά ακόμη και στα νεότερα».
"Ο έλεγχος πρέπει να ξεκινήσει ανάλογα με την παλαιότητα από τα δημόσια κτίρια, με προτεραιότητα σε νοσοκομεία και σχολεία, και τα κτίρια συνάθροισης κοινού. Το ίδιο να γίνεται υποχρεωτικά κάθε φορά που εγκρίνεται ή χρηματοδοτείται μια ριζική ανακαίνιση ή μια χρηματοδότηση για ένα κτίριο, δημόσιο ή μη. Και παράλληλα να καθιερώσουμε τρόπους που μπορεί να γίνει γρήγορα τέτοιος έλεγχος και στα ιδιωτικά κτίρια κατοικίας ή μη, επιλύοντας και το πρόβλημα της πολυιδιοκτησίας που αποτελεί τροχοπέδη".
"Ο προσεισμικός έλεγχος ή καλύτερα ένα εθνικό πρόγραμμα ανθεκτικότητας στα κτίρια και τις υποδομές, πρέπει να ξεκινήσει τώρα" επισημαίνει ο κ. Στασινός και προτείνει:
- την απαλλαγή από το ΦΠΑ των δαπανών στατικού ελέγχου.
- την πλήρη φοροαπαλλαγή από το εισόδημα των δαπανών για στατικό έλεγχο και των δαπανών εργασιών και υλικών, που ο έλεγχος τεκμηριώνει ότι απαιτούνται για στατική ενίσχυση σε κάθε κτίριο προ του 1985.
"Και να συνδυαστεί με ένα Ελληνικό Κύμα Ανακαίνισης, όπως ακριβώς αναφέρει η ΕΕ ότι θέλει να πετύχει για όλη την Ευρώπη. Έχουν γίνει ήδη προσπάθειες στη χώρα. Πρέπει να τις συνδυάσουμε σε έναν συνολικό σχεδιασμό. Για παράδειγμα, οι ευρωπαϊκές οδηγίες μας επιβάλλουν εξοικονόμηση ενέργειας στον κτιριακό τομέα και τρέχουν ήδη πολλά προγράμματα τύπου Εξοικονομώ. Όπως έχουμε πει πολλές φορές, πρέπει υποχρεωτικά τέτοια προγράμματα να συνδέονται με στατικό έλεγχο. Αυτόν τον στόχο, μεταξύ άλλων, πρέπει να υπηρετεί η δημιουργία της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου και η υποχρεωτικότητά της τόσο στις μεταβιβάσεις όσο και σε τυχόν χρηματοδοτήσεις", αναφέρει χαρακτηριστικά.
Το “συγχωροχάρτι” στα αυθαίρετα
Όσον αφορά τις κατηγορίες που ακούγονται συχνά ότι η Πολιτεία δίνει “συγχωροχάρτι” σε αυθαίρετα μέσα από τους νόμους περί τακτοποίησης, ο κ. Στασινός τονίζει ότι: "Η δήλωση και η ηλεκτρονική καταγραφή, με τεχνικά στοιχεία, όλων των αυθαιρέτων της χώρας αποτελεί το μοναδικό εργαλείο που έχει η Πολιτεία για να μπορέσει να σχεδιάσει σωστά. Και στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η ασφάλεια των κατασκευών. Και για να έχουμε και μια αίσθηση μεγέθους, από τις 2,2 εκατομμύρια δηλώσεις αυθαιρέτων στο σύστημα του ΤΕΕ περίπου το 25% αφορά ακίνητα χωρίς οικοδομική άδεια".
Όπως σημειώνει ο κ. Στασινός: «Το 75% των δηλώσεων περιλαμβάνει αυθαιρεσίες σε κτίρια που έχουν ανεγερθεί νόμιμα. Αποτελεί όπλο για την προστασία της ζωής η δυνατότητα να δηλωθούν τα παλιότερα αυθαίρετα και τα κτήριά με αυθαιρεσίες, με την προϋπόθεση να διασφαλίζουμε ότι δεν δημιουργούνται νέα αυθαίρετα".