Οπως λέει σε σχετική ενημέρωση ο όγκος των πωλήσεων περιορίστηκε κατά 4,8%, στους 13.186 χιλιάδες μετρικούς τόνους από 13.856 χιλιάδες τόνους το προηγούμενο έτος. Η μείωση αυτή αποδίδεται τόσο στη μείωση της μέσης τιμής πώλησης όσο και στη μείωση του όγκου πωλήσεων των προϊόντων του κλάδου.
Το συνολικό κόστος πωληθέντων μειώθηκε κατά 16,7%, διαμορφώθηκε στα €14,3 δισ. από €17,2 δισ. το 2022. Από αυτό, το 73,1% αφορούσε το κόστος εισαγωγής CIF, το οποίο επηρεάζεται από τις διακυμάνσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου και αποτέλεσε τον κύριο παράγοντα μεταβολής του κόστους.
Οι δασμοί και οι φόροι κάλυψαν το 26,1% του συνολικού κόστους, ενώ το 0,9% αντιστοιχεί σε άμεσα έξοδα αγορών. Ως αποτέλεσμα, η μικτή κερδοφορία του κλάδου μειώθηκε στα €483,1 εκατ. από €527,6 εκατ. το 2022, σημειώνοντας πτώση 8,4%.
Οι συνολικές δαπάνες των επιχειρήσεων αυξήθηκαν οριακά κατά 0,2% και ανήλθαν σε €496,3 εκατ. με το μεγαλύτερο μέρος τους (71,3%) να αφορά λειτουργικά έξοδα και αμοιβές προσωπικού. Τα καθαρά κέρδη του κλάδου μετά από φόρους παρουσίασαν αισθητή μείωση, διαμορφώθηκαν στα €23,9 εκατ. το 2023, από €65,1 εκατ. το 2022. Η μείωση αυτή αποδίδεται στη μείωση της μικτής κερδοφορίας, ενώ οι συνολικές δαπάνες παρέμειναν σχεδόν σταθερές.
Όσον αφορά την περιουσιακή διάρθρωση των επιχειρήσεων, τα περισσότερα μεγέθη παρουσίασαν πτωτική τάση το 2023. Τα πάγια ενισχύθηκαν ελαφρώς κατά 3%, φτάνοντας τα €1,390 δισ. από €1,351 δισ. το 2022. Αντίθετα, το κυκλοφορούν ενεργητικό μειώθηκε κατά 19,8%, ενώ το βραχυπρόθεσμο παθητικό μειώθηκε κατά 22,9%, από €1,076 δισ. σε €829 εκατ.
Το κεφάλαιο κίνησης διαμορφώθηκε στα €496,9 εκατ. από €577,7 εκατ. το 2022. Το συνολικό απασχολούμενο κεφάλαιο του κλάδου υποχώρησε κατά 2,1%, με τη μείωση στο ενεργητικό να υπερβαίνει τη μείωση του παθητικού. Η καθαρή θέση των επιχειρήσεων μειώθηκε κατά 1,7%, φτάνοντας τα €722,9 εκατ. το 2023, έναντι €735,1 εκατ. το προηγούμενο έτος.
Οι φόροι και οι έκτακτες εισφορές αυξήθηκαν κατά 5,9% και διαμορφώθηκαν σε €9 εκατ. από €8,5 εκατ. το 2022, ενώ τα ανόργανα έσοδα μειώθηκαν από €407 χιλ. το 2022 σε ανόργανα έξοδα €827 χιλ. το 2023.
Οι φόροι εισοδήματος μειώθηκαν σημαντικά και ανήλθαν σε €9,6 εκατ. το 2023, από €17,1 εκατ. το προηγούμενο έτος.
Παράλληλα, οι συνολικές επενδύσεις στον κλάδο αυξήθηκαν κατά 10,6%, φτάνοντας τα €91,7 εκατ. το 2023, από €82,9 εκατ. το 2022. Οι επενδύσεις σε ασφάλεια και περιβάλλον αυξήθηκαν σημαντικά, φτάνοντας τα €12,088 εκατ. από €6,950 εκατ. το προηγούμενο έτος. Ο αριθμός των πρατηρίων καυσίμων μειώθηκε οριακά κατά 1,1%, φτάνοντας στα 4.898 από 4.952 το 2022, ενώ οι μέσες πωλήσεις καυσίμων ανά πρατήριο αυξήθηκαν κατά 5,6%.
Η χωρητικότητα των αποθηκευτικών χώρων των εταιριών αυξήθηκε, με σημαντική άνοδο κατά 17,3% στους ενοικιαζόμενους χώρους. Αύξηση σημειώθηκε και στον αριθμό των απασχολούμενων αυτοκινήτων, με 1.599 οχήματα το 2023, έναντι 1.391 το 2022 (+15%). Ο αριθμός των εργαζομένων μειώθηκε κατά 1,4%, με 1.720 άτομα να απασχολούνται το 2023.
Το κοινωνικό προϊόν του κλάδου, δηλαδή η συνεισφορά του στην κοινωνία μέσω πληρωμών σε εργαζομένους, μετόχους και το κράτος, αυξήθηκε στα €3,95 δισ. το 2023, από €3,92 δισ. το 2022.
Τα έσοδα από φόρους και εισφορές ανήλθαν στα €3,75 δισ. αυξημένα κατά 1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ οι πληρωμές σε εργαζόμενους αυξήθηκαν κατά 3,6%, φτάνοντας τα €99,3 εκατ. από €95,9 εκατ. το 2022. Το ποσό που κατευθύνθηκε στο χρηματοπιστωτικό σύστημα αυξήθηκε σημαντικά κατά 48,8%, φτάνοντας τα €66,7 εκατ. από €44,8 εκατ. το 2022.