Πώς οι Γερμανοί προκαλούν 3ετή καθυστέρηση σε μέγα ευρωπαϊκό έργo υποδομής
Πώς οι Γερμανοί προκαλούν 3ετή καθυστέρηση σε μέγα ευρωπαϊκό έργo υποδομής

Πώς οι Γερμανοί προκαλούν 3ετή καθυστέρηση σε μέγα ευρωπαϊκό έργo υποδομής

Καθυστερήσεις στην ευρωπαϊκό Mega-Project που επανακαθορίζει τις μεταφορές στη Βόρεια Ευρώπη
Share Copy Link
RE+D magazine
05.12.2025

Οι γερμανικές σιδηροδρομικές συνδέσεις (η σύνδεση της ενδοχώρας) ενδέχεται να μην είναι έτοιμες πριν από τα τέλη του 2032, γεγονός που θα αναμένεται να καθυστερήσει την πλήρη λειτουργία του σιδηροδρομικού τμήματος της σήραγγας Fehmarnbelt ενός από τα πιο φιλόδοξα και σημαντικά έργα υποδομών της σύγχρονης Ευρώπης

Η σήραγγα που συνδέει το νησί Fehmarn στη Γερμανία με το νησί Lolland της Δανίας, αναμενόταν να τεθεί σε λειτουργία το 2029 με την κατασκευή του κύριου τούνελ.  

Το έργο φιλοδοξεί να μειώσει δραστικά τον χρόνο μετακίνησης μεταξύ των δύο χωρών και να αποτελέσει κρίσιμο κρίκο στη σκανδιναβο-ευρωπαϊκή μεταφορική αλυσίδα. Με μήκος περίπου 18 χιλιομέτρων, η σήραγγα θα είναι η μακρύτερη βυθισμένη οδική και σιδηροδρομική σήραγγα στον κόσμο, συνδυάζοντας τεχνολογική καινοτομία, περιβαλλοντική μέριμνα και γεωπολιτική σημασία.

Η ιδέα μιας σταθερής σύνδεσης μεταξύ Δανίας και Γερμανίας δεν είναι καινούρια. Ήδη από τις αρχές του 20ού αιώνα είχαν γίνει συζητήσεις για μια γέφυρα ή μια σήραγγα που θα επέτρεπε την ευκολότερη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών στην περιοχή. Ωστόσο, μόλις τις τελευταίες δύο δεκαετίες η ιδέα άρχισε να παίρνει συγκεκριμένη μορφή, με τα δύο κράτη να καταλήγουν πως η λύση της βυθισμένης σήραγγας ήταν η πιο αποτελεσματική τεχνικά και περιβαλλοντικά.

Το έργο κατασκευάζεται με την τεχνική των προκατασκευασμένων στοιχείων (immersed tunnel elements). Γιγαντιαία τμήματα από οπλισμένο σκυρόδεμα θα κατασκευάζονται σε ειδικά διαμορφωμένες δεξαμενές, θα ρυμουλκούνται στο σημείο της διέλευσης και θα βυθίζονται με ακρίβεια στον πυθμένα της Βαλτικής Θάλασσας. Στη συνέχεια τα τμήματα θα συνδέονται μεταξύ τους σχηματίζοντας μια συνεχή, στεγανή δομή. Αυτή η μέθοδος επιτρέπει πολύ πιο γρήγορη και ασφαλή κατασκευή σε σχέση με το παραδοσιακό «τρύπημα» του εδάφους.

Η σήραγγα θα διαθέτει δύο οδικούς διαδρόμους με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (δύο ανά κατεύθυνση), καθώς και δύο σιδηροδρομικές γραμμές που θα επιτρέπουν τη διέλευση επιβατικών και εμπορευματικών τρένων υψηλής ταχύτητας. Μία επιπλέον σήραγγα υπηρεσιών θα λειτουργεί ως διάδρομος ασφαλείας. Όταν ολοκληρωθεί, ο χρόνος μετακίνησης με αυτοκίνητο θα μειωθεί από περίπου 45 λεπτά (που απαιτεί σήμερα το φέρι) σε μόλις 10 λεπτά. Αντίστοιχα, το ταξίδι με τρένο μεταξύ Αμβούργου και Κοπεγχάγης θα μειωθεί σχεδόν κατά μία ώρα.

Η οικονομική και κοινωνική σημασία της σήραγγας Fehmarnbelt είναι τεράστια. Αποτελεί κομβικό τμήμα του πανευρωπαϊκού διαδρόμου μεταφορών Σκανδιναβίας–Μεσογείου, διευκολύνοντας την κίνηση εκατομμυρίων επιβατών αλλά και τη μεταφορά εμπορευμάτων προς τις μεγάλες αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Για τη Δανία, αποτελεί ένα έργο στρατηγικής σημασίας που ενισχύει τη θέση της ως πύλη της Σκανδιναβίας. Για τη Γερμανία, ενισχύει τις βόρειες υποδομές και μειώνει την εξάρτηση από θαλάσσιες διαδρομές.