Σαρώνει το Ευρωπαϊκό λιανεμπόριο η Κίνα
Σαρώνει το Ευρωπαϊκό λιανεμπόριο η Κίνα

Σαρώνει το Ευρωπαϊκό λιανεμπόριο η Κίνα

4,6 δισεκατομμύρια μικροδέματα εισήλθαν στην ΕΕ από τρίτες χώρες.
Share Copy Link
RE+D magazine
19.06.2025

Το 2024, περίπου 4,6 δισεκατομμύρια μικροδέματα εισήλθαν στην ΕΕ από τρίτες χώρες, με το 91% να προέρχεται από την Κίνα, και εκτιμάται να φτάσουν τα 6 δισεκατομμύρια στο τέλος της χρονιάς. 

Την εκτίμηση αυτή ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Σταύρος Καφούνης, σε συνέντευξη Τύπου όπου παρουσιάστηκαν τα επικαιροποιημένα στοιχεία μελέτης της ΕΣΕΕ για τις πολύπλευρες επιπτώσεις του άνισου ανταγωνισμού σε βάρος των ευρωπαϊκών και ελληνικών εμπορικών επιχειρήσεων από τις ασιατικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ επανέλαβε ότι απαιτούνται επιπλέον παρεμβάσεις για την αποκατάσταση των όρων του ισότιμου ανταγωνισμού με τις μεγάλες πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου τρίτων χωρών.

Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, επισήμανε τις αρνητικές συνέπειες του άνισου ανταγωνισμού που προκαλούν οι ασιατικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες, όπως οι TEMU και SHEIN, οι οποίες πλέον ελέγχονται από την ΕΕ ως «Πολύ Μεγάλες Διαδικτυακές Πλατφόρμες» λόγω αθέμιτων πρακτικών. 

Η Ελλάδα αποτελεί σημαντική αγορά για αυτές, με τζίρο 529-627 εκατ. ευρώ και συμμετοχή 18-21% στην εγχώρια αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου. Παράλληλα, υπάρχει σημαντική δημοσιονομική απώλεια για το ελληνικό δημόσιο (~56 εκατ. ευρώ) λόγω απαλλαγής τελωνειακών δασμών. Επιπλέον, εγείρονται σοβαρές ανησυχίες για την προστασία προσωπικών δεδομένων, ιδιαίτερα σχετικά με τη μεταφορά και χρήση τους από τρίτες χώρες, θέτοντας σε κίνδυνο την ιδιωτικότητα των πολιτών της ΕΕ.

Στην έρευνα επισημαίνεται ότι εμφανώς τίθεται ζήτημα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών όπως: με ψευδείς διαφημίσεις και παραπλανητική παρουσίαση προϊόντων, με χειραγώγηση τιμών και επιθετική τιμολόγηση, με αθέμιτη προώθηση μέσω αλγόριθμων, με απομιμήσεις και χαμηλής ποιότητας προϊόντα και με κρυφές χρεώσεις και ασαφή τιμολόγηση. 

Πιο αναλυτικά αναφέρονται 4 παραδείγματα αθέμιτων εμπορικών πρακτικών που υιοθετούν οι πλατφόρμες:

- Τεχνητές εκπτώσεις (False Pricing). Οι πλατφόρμες έχουν κατηγορηθεί ότι παρουσιάζουν εξαιρετικά υψηλές αρχικές τιμές, οι οποίες όμως δεν αντιστοιχούν συχνά στην πραγματική τιμή αγοράς. Έτσι δίνουν την ψευδαίσθηση της τεράστιας έκπτωσης, παραπλανώντας τον καταναλωτή.

- Χρονόμετρα Αντίστροφης Μέτρησης (Fake Urgency). Χρησιμοποιούν ρολόγια αντίστροφης μέτρησης, με φράσεις όπως «Μόνο για 5 λεπτά ακόμα!», τα οποία επαναλαμβάνονται κάθε φορά που ο χρήστης επιστρέφει στη σελίδα. Αυτή η πρακτική εκμεταλλεύεται την ψυχολογική πίεση και θεωρείται επιθετική εμπορική πρακτική.

- Απουσία σαφούς πληροφόρησης. Δεν προσφέρεται στους χρήστες σαφής πληροφόρηση αναφορικά με τους όρους και προϋποθέσεις χρήσης της πλατφόρμας, ούτε εξασφαλίζεται η αναγκαία διαφάνεια που απαιτείται να υπάρχει στον τρόπο λειτουργίας των συστημάτων συστάσεων των προϊόντων.

- Δωροκάρτες και «παιχνίδια ανταμοιβών» (Gamification). Οι χρήστες καλούνται να συμμετάσχουν σε «παιχνίδια» όπου μπορούν να κερδίσουν δωρεάν προϊόντα, υπό την προϋπόθεση να μοιραστούν συνδέσμους σε φίλους τους ή να κάνουν αγορές. Αυτή η πρακτική παρακίνησης μέσω ψευδούς εντύπωσης ανταμοιβής, χωρίς σαφείς όρους, χαρακτηρίζεται ως παραπλανητική στρατηγική επιρροής.