Στην πρώτη εικοσάδα του παγκόσμιου δείκτη των αποθηκών η Ελλάδα
Στην πρώτη εικοσάδα του παγκόσμιου δείκτη των αποθηκών η Ελλάδα

Στην πρώτη εικοσάδα του παγκόσμιου δείκτη των αποθηκών η Ελλάδα

Στην πρώτη εικοσάδα φιγουράρει η Ελλάδα του παγκόσμιο δείκτη του κλάδου αποθηκών
RE+D magazine
21.03.2024

Στην πρώτη εικοσάδα φιγουράρει η Ελλάδα στο παγκόσμιο δείκτη του κλάδου αποθηκών της παγκόσμιας τράπεζας (World Bank's Logistics Performance Index (LPI) ανεβαίνοντας στην 19η θέση το 2023 από την 54η θέση το 2010 και την 42η το 2018 σε παγκόσμιο επίπεδο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Δανός, an alliance member of BNP Paribas η ελληνική αγορά logistics έχει σημειώσει εντυπωσιακή ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια, λόγω της αυξανόμενης ζήτησης που παρατηρήθηκε και της γεωστρατηγικής θέσης της χώρας συνεχίζοντας να έχει καλές επιδόσεις, προσφέροντας στους επενδυτές ανταγωνιστικές αποδόσεις και "βιώσιμα" επίπεδα ενοικίασης. 

Η ελληνική αγορά εφοδιαστικής προσφέρει υψηλότερες αποδόσεις σε σχέση με άλλες ισχυρές ευρωπαϊκές αγορές, αλλά εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη στην περιοχή των Βαλκανίων.


d5.jpg


Τα ενοίκια αναμένεται να συνεχίσουν να κινούνται ανοδικά το 2024, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης και της έλλειψης νέων μονάδων logistics. Επί του παρόντος, τα βασικά ενοίκια παρουσιάζουν αύξηση 10% από το 1ο εξάμηνο του 2023. Τα μηνιαία ενοίκια για prime logistics είναι κοντά στα 5,7 € τ.μ. στις δυτικές περιοχές της Αθήνας (Ασπρόπυργος, Μάνδρα, Μαγούλα και Ελευσίνα).

Τα ποσοστά κενών θέσεων στην κύρια εφοδιαστική θα παραμείνουν εξαιρετικά χαμηλά το 2024 ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης ζήτησης από τους κατόχους για σύγχρονο και «πράσινο» προϊόν.

d4.jpg

Ο Ασπρόπυργος ετοιμάζεται να φιλοξενήσει δεκάδες χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα νέου αποθηκευτικού χώρου, και η Ελευσίνα και το Θριάσιο είναι ακόμα το επερχόμενα hotspot της βιομηχανίας logistics για επενδύσεις. Το επενδυτικό ενδιαφέρον για prime τοποθεσίες logistics όπως ο Ασπρόπυργος και η Μαγούλα μεγαλώνει, και η η ζήτηση εκεί αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερα τα επόμενα τρίμηνα.

Δευτερεύουσες τοποθεσίες όπως τα Οινόφυτα και το Μαρκόπουλο προς το παρόν αναζητούνται λόγω της έλλειψης περιουσιακών στοιχείων πρώτης κατηγορίας στον Ασπρόπυργο. 

Το λιμάνι του Πειραιά έχει κυριαρχήσει σε σχέση με άλλα λιμάνια της Μεσογείου και ειδικότερα έναντι αυτών στη Βόρεια Ελλάδα, και σταδιακά εξελίσσεται σε κόμβο για τα Βαλκάνια.


Έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον για την αγορά αποθηκών της Θεσσαλονίκης

Κατά το τελευταίο εξάμηνο του 2023, ο κλάδος των logistics της Θεσσαλονίκης προσέλκυσε επενδυτικό ενδιαφέρον όπως και το πρώτο εξάμηνο του έτους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των μεγεθών (επιφάνεια κτιρίων και ροές χρημάτων).

Σύμφωνα με ανάλυση της Δανός, για το δεύτερο εξάμηνο του 2023, η ζήτηση επικεντρώνεται βασικά στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπου η σύνδεση με το λιμάνι και τον σιδηρόδρομο είναι άμεση.

Η ζήτηση αφορά κυρίως την περιοχή του Καλοχωρίου, όπου μέχρι το 2028 θα είναι μια νέα οργανωμένη Βιομηχανική Περιοχή, ο δρόμος Σίνδου προς Χαλάστρα, καθώς και η Σίνδος (ΒΙΠΕ Θεσσαλονίκης).

Η πανδημία συνέβαλε στην ανάπτυξη του κλάδου, ο οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ταχύτερη ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, ενώ η αναβάθμιση του ρόλου της Θεσσαλονίκης ως κέντρου διαμετακομιστικού εμπορίου, στήριξε την θεματική τάση. Αναμένεται ότι η άνοδος της ανάπτυξης θα συνεχιστεί και το επόμενο εξάμηνο.

Πολλά νέα έργα είτε βρίσκονται υπό κατασκευή είτε υπό σχεδιασμό στη Θεσσαλονίκη ενώ η πόλη αναδεικνύεται σε διεθνή κόμβο logistics.

Σύμφωνα με την Δανός, περιοχές logistics όπως το Καλοχώρι και η Σίνδος έχουν ήδη συγκεντρώσει το ενδιαφέρον των επενδυτών, μια τάση που αναμένεται να συνεχιστεί και το 2024.