Στην τελική ευθεία μπαίνει ο ΒΟΑΚ για το Χανιά - Ηράκλειο
Στην τελική ευθεία μπαίνει ο ΒΟΑΚ για το Χανιά - Ηράκλειο

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο ΒΟΑΚ για το Χανιά - Ηράκλειο

Το ΣΔΙΤ Χερσόνησος - Νεάπολη είναι ένα βήμα πριν την υπογραφή της σύμβασης.
Share Copy Link
RE+D magazine
08.02.2023

Στην τελική ευθεία μπαίνει ο αυτοκινητόδρομος ΒΟΑΚ, το μεγαλύτερο όπως χαρακτηρίζει το Υπουργείο Υποδομών, έργο στην Κρήτη με εκτιμώμενο προϋπολογισμό άνω των €2 δισ.

Σύμφωνα με δηλώσεις των αρμόδιων υπουργών η καταληκτική ημερομηνία για το βασικό κομμάτι του αυτοκινητόδρομου το Χανιά - Χερσόνησος είναι στο τέλος Μαρτίου. Ηδη όπως είπε πρόσφατα και ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης έχουν αρχίσει και επίσημα οι εργασίες στο τμήμα Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος, ενώ και οι υπόλοιποι διαγωνισμοί είναι λίγο πριν την ολοκλήρωσή τους, αφού στο μεν μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο θα κατατεθούν δεσμευτικές προσφορές εντός Μαρτίου και το ΣΔΙΤ, Χερσόνησος – Νεάπολη είναι ένα βήμα πριν την υπογραφή της σύμβασης. 

Οι μεγαλύτεροι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας έχουν δείξει έντονο ενδιαφέρον για το έργο το οποίο θα βρίσκεται σε εξέλιξη στα τέλη του 2023 με αρχές του 2024. Στόχος είναι ο νέος Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης να ενώνει το νησί από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με τον αυτοκινητόδρομο να έχει συνολικό μήκος 294 χιλιομέτρων.

Το χρονοδιάγραμμα του έργου

Το τέταρτο τρίμηνο του 2023 θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή στα τμήματα Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος. 

Αντίστοιχα θα πρέπει στο βασικό τμήμα (Χανιά-Χερσόνησος) η πρόοδος να έχει φτάσει το 15% που σημαίνει:

-Ολοκλήρωση εργασιών πολιτικού μηχανικού για τις υφιστάμενες παρακαμπτήριες οδούς Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.
-Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Βρύσες– Ατσιπόπουλο, μήκους 21,9 χλμ. που περιλαμβάνει 2 κόμβους. Συνολικό μήκος γεφυρών: 2036 m Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 10 215 m 3.

Ολοκλήρωση των εργασιών πολιτικού μηχανικού για το τμήμα Αμαρίου–Σκαλέτα, μήκους 12,4 χλμ. που περιλαμβάνει 1 κόμβο. Συνολικό μήκος γεφυρών: 710 μ. Συνολικό μήκος των υπόγειων εργασιών (εκσκαφές, θεμελίωση, αποστράγγιση, διάνοιξη οχετών, χωματουργικές και βοηθητικές εργασίες): 4230 m.

Η ολοκλήρωση των παραπάνω εκτελεσθέντων εργασιών θα πιστοποιηθεί από τον ανεξάρτητο μηχανικό του έργου και το Υπουργείο Υποδομών.

Η λειτουργία των τμημάτων του ΒΟΑΚ

Στις αρχές του 2026 θα λειτουργούν περίπου 30 χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου από τη Χερσόνησο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Αν σε αυτά προσθέσουμε και το τμήμα Ηράκλειο-Χερσόνησος που αναβαθμίστηκε την περασμένη δεκαετία, τότε φτάνουμε περίπου στα 40χλμ και τις παρακάμψεις Χανίων, Ηρακλείου και Ρεθύμνου.

Το πιο απαιτητικό τμήμα, αυτό της παραχώρησης, εκτιμάται πως η κατασκευαστική του περίοδος θα ξεκινήσει το 2024 και θα διαρκέσει περίπου 4 έτη. Αυτό σημαίνει πως θα χρειαστεί μια αναμονή δύο επιπλέον ετών, μέχρι το 2028 για να δούμε τον ΒΟΑΚ σε πλήρη λειτουργία, από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.

Με την πρόσφατη απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Θόδωρου Σκυλακάκη, το έργο εξασφάλισε 200 εκατ. ευρώ από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Το συνολικό κόστος του έργου Χανιά-Χερσόνησος εκτιμάται σε πάνω από €1,1 δισ. το μεγαλύτερο νέο έργο παραχώρησης της χώρας.

Ο ΒΟΑΚ με την κατασκευή και λειτουργία του θα καταστεί από την πρώτη ημέρα, ο πιο “έξυπνος” αυτοκινητόδρομος της χώρας καθώς θα έχουν ενσωματωθεί στην κατασκευή και τη λειτουργία του όλες οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων ετών.

Θα διαθέτει Σταθμούς Εξυπηρέτηησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), στους οποία οι οδηγοί θα μπορούν να ξεκουράζονται, να αγοράζουν προϊόντα, ενώ θα υπάρχουν καφέ και εστιατόρια αλλά και σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Παράλληλα θα υπάρχουν σύγχρονοι χώροι (τουαλέτες) για τους χρήστες ανά κάποια χιλιόμετρα αυτοκινητόδρομου.