Για το θέμα της αξιοποίησης των δύο λιμένων έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός πρόσληψης νομικού, χρηματο-οικονομικού και τεχνικού συμβούλου, προκειμένου να αποφασιστεί αν η υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων στα δύο λιμάνια θα αξιοποιηθεί από έναν ιδιωτή επενδυτή ή το καθένα ξεχωριστά ή ένας ενδιάμεσος συνδυασμός. Ωστόσο, στόχο αποτελεί η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια.
Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος για το master plan
Το σχέδιο προεδρικού διατάγματος που αφορά το master plan για το λιμάνι της Πάτρας βρίσκεται στην τελική ευθεία και στην ολοκλήρωση των υπογραφών από τα συναρμόδια υπουργεία πριν πάρει και την τελική έγκρισή του από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Στο master plan καθορίζονται τα επιτρεπόμενα όρια της ζώνης του λιμένα, οι χρήσεις γης και όρων και περιορισμών δόμησης στη χερσαία ζώνη, οι επιτρεπόμενες προσχώσεις, τα γενικά χαρακτηριστικά των προγραμματιζόμενων έργων και η κυκλοφοριακή οργάνωση του λιμένα.
Το master plan για το λιμάνι της Πάτρας, προβλέπει τη δημιουργία μαρίνα σκαφών αναψυχής, τη δημιουργία και εκμετάλλευση τερματικού σταθμού κρουαζιέρας καθώς και την επέκταση του εμπορικού λιμένα στα νότια κατόπιν ολοκλήρωσης των επιχώσεων και των εργασιών διαμόρφωσης συνολικής επιφανείας 63.560 τμ.
Το έργο της μαρίνας σκαφών αναψυχής θα είναι μεταξύ της προβλήτας Αγίου Νικολάου και της προβλήτας 'Αστιγγος. Θα δημιουργηθούν 212 θέσεις για σκάφη από 12 έως 50 μέτρα, ενώ θα είναι μία «έξυπνη» και περιβαλλοντικά φιλική μαρίνα, ανοιχτή για τους πολίτες της Πάτρας. Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή εξυπηρετούνται από το συγκεκριμένο σημείο κάποια σκάφη αλλά είναι μια υποτυπώδης διαχείριση. Στο χώρο δίπλα από το έργο της ανάπτυξη της Μαρίνας Mega Yachts θα είναι τα υδατοδρόμιο των υδροπλάνων που θα λειτουργεί και υποστηρικτικά και προς τη Μαρίνα των σκαφών αναψυχής. Είναι το πρώτο υδατοδρόμιο έτοιμο προς χρήση ενώ αναμένεται η πλήρη λειτουργία των υδροπλάνων όταν θα έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο σε Κεφαλονιά Ιθάκη και Ζάκυνθο. Σημειώνεται επίσης ότι το λιμάνι της Πάτρας θα έχει όλες τις προβλεπόμενες εγκαταστάσεις για την εξυπηρέτηση κρουαζιερόπλοιων με σταθμό εξυπηρέτησης επιβατών.
Ο λιμένας διαθέτει τα κρηπιδώματα και τα βυθμίσματα ώστε να μπορεί να υποστηρίξει και μεγάλου μεγέθους κρουαζιερόπλοια που υπάρχουν στη Μεσόγειο. Στο σχέδιο ανάπτυξης του λιμένα προβλέπονται επίσης τρεις δεξαμενές lng που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες πλοίων της ακτοπλοΐας που θα το χρησιμοποιούν ως εναλλακτικό καύσιμο. Το συγκεκριμένο έργο θα γίνει σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές ασφαλείας.
Η εμπορική χρήση του εμπορικού λιμένα δεν έχει ακόμα αποφασιστεί ωστόσο σύμφωνα με πληροφορίες αναφέρουν ότι πληροί τις προδιαγραφές προκειμένου αν αποφασιστεί να αποτελέσει το χώρο υποστηρικτικής βάσης για έρευνα και δραστηριότητα υδρογοναθράκων. Σύμφωνα με πληροφορίες η ζώνη της ακτοπλοϊας στο νότιο λιμένα επιφανείας 358.371 τμ θα παραμείνει υπο την εποπτεία του Οργανισμού Λιμένα Πατρών.