Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα έχει περάσει στο καθεστώς της μεταπρογραμματικής παρακολούθησης, όπου εντάχθηκαν όλες οι χώρες οι οποίες μπήκαν σε πρόγραμμα (Κύπρος, Πορτογαλία, Ιρλανδία, Ισπανία) έως ότου εξοφλήσει το 75% της χρηματοδοτικής συνδρομής που έλαβε, περίπου το 2059. Η μεταπρογραμματική παρακολούθηση προβλέπει έλεγχο ανά εξάμηνο αντί του τριμήνου που προβλεπόταν έως τώρα.
Στην αξιολόγηση του προϋπολογισμού που έδωσε στη δημοσιότητα, η Κομισιόν αναφέρει ότι, το 2023, με βάση τις προβλέψεις της Επιτροπής και συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών που ενσωματώθηκαν στο Σχέδιο Προϋπολογισμού της Ελλάδας, η αύξηση των εθνικά χρηματοδοτούμενων τρεχουσών δαπανών αναμένεται να είναι χαμηλότερη από τη μεσοπρόθεσμη δυνητική αύξηση της παραγωγής.
Ως εκ τούτου, η ανάπτυξη των πρωτογενών δαπανών που χρηματοδοτούνται σε εθνικό επίπεδο είναι σύμφωνες με τη σύσταση του Συμβουλίου.
Η Ελλάδα σχεδιάζει να χρηματοδοτήσει πρόσθετες επενδύσεις μέσω του RRF και άλλων κονδυλίων της ΕΕ και σχεδιάζει να διατηρήσει τις εθνικά χρηματοδοτούμενες επενδύσεις και να χρηματοδοτήσει τις δημόσιες επενδύσεις για την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση.
Παράλληλα, η Ελλάδα έχει σημειώσει κάποια πρόοδο όσον αφορά το διαρθρωτικό κομμάτι των δημοσιονομικών συστάσεων που περιέχονται στη σύσταση του Συμβουλίου της 12ης Ιουλίου 2022 στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου και καλεί τις αρχές να επιταχύνουν την πρόοδο. Στις διαρθρωτικές μεταρυθμίσεις περιλαμβάνονται όσον αφορά στην δικαιοσύνη η βελτιωμένη λειτουργικότητα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας θα έπρεπε να είχε αναπτυχθεί πλήρως και να είχε τεθεί σε πιλοτική λειτουργία έως τα τέλη Ιουνίου.
Όσον αφορά δε στο κτηματολόγιο, θα έπρεπε έως τα τέλη Σεπτεμβρίου να έχουν αναρτηθεί το 65% των συνολικών δικαιωμάτων ιδιοκτησίας και να έχουν επικυρωθεί το 95% των δασικών χαρτών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπογραμμίζει ότι μία συνολική περιγραφή της προόδου που έχει καταγραφεί σε ό,τι αφορά την εφαρμογή των εξειδικευμένων ανά κράτος μέλος συστάσεων θα γίνει στο πλαίσιο της έκθεσης του 2023 και της αξιολόγησης που θα έχει γίνει στο πλαίσιο των συστάσεων που θα απευθύνει η Επιτροπή (για κάθε κράτος μέλος) την άνοιξη του 2023.
Όσον αφορά στην μεταμνημονιακή έκθεση εποπτείας σημειώνει ότι, η επιτυχής επίτευξη του μεγαλύτερου μέρους των δεσμεύσεων και η αποτελεσματική εφαρμογή μεταρρυθμίσεων βελτίωσε την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας και ενίσχυσε τη χρηματοοικονομική της σταθερότητα. Αυτό μείωσε σημαντικά τους κινδύνους δυσμενών δευτερογενών επιπτώσεων σε άλλα κράτη μέλη στη ζώνη του ευρώ. Επομένως, η Επιτροπή δεν παρέτεινε την ενίσχυση παρακολούθησης, η οποία έληξε στις 20 Αυγούστου 2022.
Παρά τις αυξανόμενες πληθωριστικές πιέσεις και την παρατεινόμενη ενεργειακή κρίση, η ελληνική οικονομία αναπτύχθηκε με σταθερούς ρυθμούς στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Το πραγματικό ΑΕΠ αυξήθηκε κατά 7,8% στα δύο πρώτα τρίμηνα του έτους, σε μεγάλο βαθμό από την ιδιωτική κατανάλωση, τις εξαγωγές αγαθών και τη θετική τουριστική περίοδο. Όμως οι επενδύσεις έχουν άρχισει να επιβραδύνονται ήδη στο δεύτερο τρίμηνο. Το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε περαιτέρω στο 11,8% τον Σεπτέμβριο, μειωμένο κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα πριν από ένα χρόνο.
Σύμφωνα με τις φθινοπωρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής , η οικονομική δραστηριότητα αναμένεται να επιβραδυνθεί σημαντικά. Ξεκινώντας από το δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους, τόσο η εγχώρια όσο και η εξωτερική ζήτηση αναμένεται να αποδυναμωθούν.
Τέλος, η Επιτροπή αναφέρει ότι η επιβράδυνση της ανάπτυξης των πραγματικών διαθέσιμων εισοδημάτων λόγω του υψηλού πληθωρισμού μετριάζεται από τα μέτρα που έλαβε η Ελλάδα για να αντιμετωπίσει την ενεργειακή κρίση, καθώς και τις φορολογικές περικοπές που συμβάλλουν στην ελάφρυνση της φορολογικής επιβάρυνσης των νοικοκυριών.