Στόχος να επιτευχθεί η αποδοτικότερη εφαρμογή του θεσμού των προτύπων προτάσεων με απώτερο στόχο την επιτάχυνση της ωρίμανσης, δημοπράτησης και υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομών με τη συμβολή του ιδιωτικού τομέα.
Η «Πρότυπη πρόταση» που θεσμοθετήθηκε από το Ν. 4903/2022 (Α/46) αφορά στη δημοπράτηση και κατασκευή έργου υποδομής ή την παροχή συναφών με τη λειτουργία του υπηρεσιών, προϋπολογισμού άνω των €200 εκατ.
Ο νόμος δίνει τη δυνατότητα σε ιδιώτες επενδυτές και κατασκευαστές να προτείνουν προς το υπουργείο την υλοποίηση ενός έργου υποδομής, καταθέτοντας μελέτη με κοστολόγηση, χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα, εκμετάλλευση του έργου.
Εφόσον αυτή κριθεί ότι είναι τεχνικά καλή και πλήρης, οι υπηρεσίες προχωρούν σε ανοικτό διαγωνισμό. Εάν ο προτείνων επενδυτής δεν αναδειχθεί ανάδοχος, τότε αποζημιώνεται για τη μελέτη που κατέθεσε.
Με νέες προβλέψεις, διασαφηνίζονται ζητήματα που ανακύπτουν τόσο κατά τη διαδικασία υποβολής όσο και κατά την αξιολόγησή των «πρότυπων προτάσεων» οι οποίες μπορούν να κατατεθούν πλέον μόνο στις συμβάσεις παραχώρησης ή για ΣΔΙΤ.
Συγχρόνως ρυθμίζονται ζητήματα συγκρότησης της Επιτροπής Αξιολόγησης Προτύπων Προτάσεων.
Ειδικότερα, καθορίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα στην οποία υποβάλλονται οι πρότυπες προτάσεις, εξορθολογίζεται η διαδικασία καταβολής και επιστροφής του παραβόλου σε περιπτώσεις απόρριψης της πρότασης, και αλλάζει η σύνθεση της «Επιτροπής Αξιολόγησης Πρότυπων Προτάσεων» στην οποία πλέον δεν συμμετέχουν σε αυτές οι υπουργοί Υποδομών και Περιβάλλοντος αλλά οι αντίστοιχοι γενικοί γραμματείς.
Μέχρι τώρα στο υπουργείο έχει υποβληθεί "Πρότυπη Πρόταση" για τις τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (36%)-Άκτωρ Παραχωρήσεις (32%)-Άβαξ (32%) και για τον άξονα που θα συνδέει την Ελευσίνα με τα Οινόφυτα (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ)