Υπήρξαν τουλάχιστον 38 περιπτώσεις διαμαρτυριών ή απεργιών που επηρέασαν την λειτουργία σε λιμάνια πέρυσι, τέσσερις φορές περισσότερες από το 2021, όταν η πανδημία ανέτρεψε το παγκόσμιο εμπόριο, λέει το Bloomberg επικαλούμενο στοιχεία της εταιρείας Crisis24, μιας εταιρείας συμβούλων για την ασφάλεια στη θάλασσα.
Υπήρξαν 9 περιστατικά το 2020, σύμφωνα με στοιχεία που ξεκινούν τον Ιούλιο. Το Crisis24 άλλαξε το σύστημα παρακολούθησης εκείνη την εποχή και οι συγκρίσεις με τα προηγούμενα χρόνια δεν είναι διαθέσιμες. Τα δεδομένα παρακολουθούν περιπτώσεις όπου οι λιμενικές λειτουργίες επηρεάστηκαν από διαμαρτυρίες, συμπεριλαμβανομένων των κινητοποιήσεων των εργατών και της πολιτικής αναταραχής.
Οι αναταραχές
Σύμφωνα με το Bloomberg, εργαζόμενοι στα λιμάνια και παράγοντες των συνδικάτων αναφέρουν ότι αισθάνονται τον αντίκτυπο των υψηλότερων
τιμών των καυσίμων και των τροφίμων μετά την εισβολή της Ρωσίας
στην Ουκρανία, ενώ οι μισθοί τους παραμένουν στάσιμοι. Αυτό
ενθαρρύνει τους λιμενεργάτες να απαιτούν περισσότερα από τα αφεντικά
τους. Καθώς ο πληθωρισμός εξακολουθεί να αποτελεί απειλή, οι
αλυσίδες εφοδιασμού είναι εύθραυστες και οι αγορές εργασίας σφιχτές, οι
εργαζόμενοι θα συνεχίσουν να δέχονται πιέσεις και το νέο έτος. «Η
εργασιακή αναταραχή είναι απίθανο να μειωθεί μέσα το 2023 και μπορεί
στην πραγματικότητα να επιδεινωθεί στην πιθανή περίπτωση που οι
παγκόσμιες οικονομικές συνθήκες δεν βελτιωθούν», δήλωσε εκπρόσωπος του
Crisis24 στο ειδησεογραφικό πρακτορείο. Ενώ οι νέες παραλλαγές του Covid-19 εξακολουθούν να δημιουργούν
συμφόρηση στις αλυσίδες εφοδιασμού, δίνοντας επίσης στους εργαζομένους
μεγαλύτερη ισχύ στις διαπραγματεύσεις για συμβάσεις, σημειώνει ο Τζον
Άλκουιστ, καθηγητής στη σχολή Παγκόσμιας Πολιτικής και Στρατηγικής στο
Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια.
Διαμαρτυρίες και απεργίες πραγματοποιήθηκαν σε μεγάλους ναυτιλιακούς κόμβους σε όλο τον κόσμο το 2022. Οι επαγγελματίες οδηγοί από τη Νότια Κορέα πραγματοποίησαν στάσεις εργασίας δύο φορές μέσα σε διάστημα έξι μηνών, διακόπτοντας τη λειτουργία των εμπορευματοκιβωτίων στο Μπουσάν. Η συμφόρηση σε ορισμένα από τα λιμάνια της Ευρώπης έφτασε σε κρίσιμα επίπεδα εν μέσω κινητοποιήσεων των λιμενεργατών στη Γερμανία και τη Βρετανία. Ο φορέας εκμετάλλευσης λιμένων της Νότιας Αφρικής κήρυξε ανωτέρα βία τον Οκτώβριο καθώς η απεργία των εργαζομένων ανέστειλε τις εξαγωγές φρούτων, κρασιού και μετάλλων. Η Αϊτή παρέλυσε από τη βία το περασμένο φθινόπωρο, με συμμορίες να παίρνουν τον έλεγχο ενός κρίσιμου τερματικού σταθμού πετρελαίου και ενός λιμανιού.