Η πανδημία δημιούργησε αναμφίβολα μεγάλες προκλήσεις για τα κύρια σημεία λιανικής σε πόλεις σε όλο τον κόσμο, με εγχώρια lockdown και διεθνείς ταξιδιωτικές απαγορεύσεις. Σύμφωνα με την έκθεση της Savills Impacts Report 2022, η κατάταξη των πόλεων με βάση την ελκυστικότητα των λιανοπωλητών επιδεικνύει ότι τόσο ο ρυθμός όσο και η μορφή της ανάκαμψης των προορισμών είναι πολύ διαφορετικοί.
Χαρακτηριστικά, οι προορισμοί που επωφελούνται από μια ισχυρή εγχώρια αγορά, όπως η Νέα Υόρκη και η Σαγκάη, έχουν ήδη επιδείξει πολύ υψηλότερα επίπεδα ανθεκτικότητας τους τελευταίους 18 μήνες και φαίνονται έτοιμες για πολύ πιο γρήγορη ανάκαμψη. Αντίθετα, εκείνες οι πόλεις που εξαρτώνται από μια σταθερή ροή εισερχόμενου τουρισμού έχουν αντιμετωπίσει εντονότερη πτώση και είναι πιθανό να χρειαστεί να καλύψουν μεγαλύτερη απόσταση μέχρι την ανάκαμψη.
Συνολικά, παρότι ο Covid-19 δημιούργησε αναπόφευκτες προκλήσεις, χρησίμευσε παράλληλα στην επιτάχυνση των προηγούμενων τάσεων, αντί να μειώσει τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει το φυσικό λιανικό εμπόριο. Με βάση τα ανωτέρω, η Savills καταλήγει σε τέσσερις παγκόσμιες τάσεις, οι οποίες θεωρεί πως θα διαμορφώσουν τη μελλοντική προοπτική των βασικών πόλεων που θεωρούνται προορισμοί λιανικής.
Διατηρούν τη θέση τους οι παγκόσμιες πόλεις
Αν και όλες οι μεγάλες πόλεις του κόσμου αντιμετώπισαν προκλήσεις ως αποτέλεσμα της πανδημίας, τα θεμελιώδη στοιχεία ενός επιτυχημένου προορισμού λιανικής δεν φαίνεται να αλλάζουν. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Νέα Υόρκη, το Παρίσι και το Λονδίνο παραμένουν στην κορυφή της κατάταξής της Savills– αν και για διαφορετικούς λόγους μεταξύ τους.
Ενδεικτικά, στη Νέα Υόρκη, η μεγάλη, αξιόπιστη εγχώρια δαπάνη και ο σχετικά πλούσιος πληθυσμός διαφύλαξαν τη λιανική από το προσωρινό κλείσιμο του διεθνούς τουρισμού, σε συνδυασμό με τον εγχώριο τουρισμό. Στο κέντρο του Παρισιού, επίσης, οι κορυφαίες τοποθεσίες λιανικής συνέχισαν να επωφελούνται από τον εγχώριο πληθυσμό, καθώς και από τη χαμηλότερη διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου σε σύγκριση με άλλες αγορές.
Φυσικά, οι αλλαγές στις αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών, έχουν προκαλέσει έναν αριθμό κενές χώρων σε μεγάλες μονάδες λιανικής, καθώς οι επωνυμίες επανεξετάζουν το μέγεθος και τον τύπο του καταστήματος που χρειάζονται, αλλά αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι η θεμελιώδης ελκυστικότητα των κορυφαίων προορισμών δεν έχει αλλάξει.
Ανοδικά κινείται στην κατάταξη η Σαγκάη, με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης, γεγονός που επιβεβαιώνεται και από τα 16 νέα μεγάλα έργα λιανικής που ανακοινώθηκαν το 2021.
Σημαντικές αναδυόμενες αγορές πρόκειται να δημιουργήσουν ευκαιρίες
Για εκείνους τους λιανοπωλητές που θέλουν να επεκτείνουν τον παγκόσμιο αποτύπωμά τους, η νέα κανονικότητα φαίνεται εύφορη για ορισμένες βασικές αναδυόμενες αγορές. Η Μέση Ανατολή είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, όπου ήδη υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ζήτησης για επώνυμα καταστήματα σε βασικές τοποθεσίες και έντονος προσανατολισμός στην πολυτέλεια. Από αυτή την άποψη, το Ντουμπάι πρωτοστατεί. Παρόμοια πορεία ακολουθούν και το Κάιρο, η Σαουδική Αραβία και το Μπαχρέιν.
Οι εταιρείες που διατήρησαν ανοδική πορεία κατά την πανδημία είναι αυτές που θα πρωταγωνιστήσουν στο μέλλον
Ενώ εκείνοι οι τομείς λιανικής που δυσκολεύτηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας πιθανότατα θα χρησιμοποιήσουν το επόμενο έτος για να επαναπροσδιορίσουν και να επανεξετάσουν τις στρατηγικές επέκτασης καταστημάτων, εκείνοι που διατήρησαν ή ακόμη και αύξησαν τις πωλήσεις κατά την ίδια περίοδο φαίνεται ότι θα επιταχύνουν την επέκταση των καταστημάτων τους, επωφελούμενοι από την αναδιάρθρωση των ενοικίων σε ορισμένες αγορές .
Οι τομείς που κατά τη διάρκεια της πανδημίας συνέχισαν να πραγματοποιούν καλές συναλλαγές τόσο στο διαδίκτυο όσο και στα φυσικά καταστήματα όπως τα αθλητικά είδη, οικιακά είδη, ευεξία, φαγητό και ποτό και ηλεκτρικά οχήματα, θα συνεχίσουν αξιοποιώντας τα αυξημένα έσοδα και τις ελκυστικές ευκαιρίες στα ενοίκια των καταστημάτων στον απόηχο της πανδημίας. Για αυτούς τους τομείς, τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για επανατοποθέτηση και περαιτέρω ανάπτυξη του φυσικού τους αποτυπώματος, καθώς οι χώροι υψηλών προδιαγραφών σε τοποθεσίες υψηλής ζήτησης μπορεί να είναι διαθέσιμοι με πολύ φθηνότερα ενοίκια από το 2019.
Από τη συναλλαγή στην εμπειρία
Σύμφωνα με τη Savills, πρόκειται για τον μεταβαλλόμενο ρόλο των φυσικών καταστημάτων σε ένα ολοένα και πιο ψηφιοποιημένο εμπορικό τοπίο, μετατρέποντάς τα σε φιλόδοξους προορισμούς που κινούνται μεταξύ του εμπορίου και της ψυχαγωγίας. Ενδεικτικά, το 2021, η μάρκα υποδημάτων Vans ανακοίνωσε ότι θα ανοίξει το «House of Vans» στην Πόλη του Μεξικού, το οποίο θα περιλαμβάνει skatepark, μουσική σκηνή και γκαλερί τέχνης, δημιουργώντας ένα κοινωνικό χώρο περισσότερο και λιγότερο ένα χώρο συναλλαγών.
Στην ίδια λογική, φίρμες που δεν έχουν σημαντική παρουσία σε φυσικά καταστήματα λιανικής, πειραματίζονται τώρα και σε φυσικούς χώρους. Χαρακτηριστικά, το Netflix πρόκειται να ανοίξει το πρώτο του φυσικό κατάστημα στο Τόκιο.