Τι προβλέπει το πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2023-2026
Τι προβλέπει το πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2023-2026

Τι προβλέπει το πρόγραμμα Σταθερότητας για το 2023-2026

Η τελική εγχώρια ζήτηση αναμένεται να παραμείνει η κύρια κινητήρια δύναμη πίσω από την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ
RE+D magazine
02.05.2023

Υποβλήθηκε, το περασμένο Σάββατο 29 Απριλίου, το υπουργείο Οικονομικών στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Ελληνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας για τα έτη 2023-2026.

Σύμφωνα με το βασικό μακροοικονομικό σενάριο, το 2023 το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,3% (έναντι εκτίμησης του κρατικού προϋπολογισμού του 2023 για 1,8%), πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ζώνης του ευρώ, αλλά χαμηλότερα από το 2022. 

Η τελική εγχώρια ζήτηση αναμένεται να παραμείνει η κύρια κινητήρια δύναμη πίσω από την αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ, με μικρότερη θετική συνεισφορά 2,6 pps., αλλά κυρίως υποστηριζόμενη από την επενδυτική δραστηριότητα.

Οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα αυξηθούν σε 15,3% το 2023 από 13,7% το 2022 και 10,7% το 2019.

Η απασχόληση εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται το 2023, αν και με βραδύτερο ρυθμό 0,9%, εν μέσω της αναμενόμενης επιβράδυνσης της εγχώριας ζήτησης, της σταδιακής χαλάρωσης των μέτρων κρατικής στήριξης και της αυστηροποίησης των όρων χρηματοδότησης.

Ο πληθωρισμός εκτιμάται ότι θα συγκρατηθεί στο 4,5%, λόγω της πτώσης των τιμών της ενέργειας και των σχετικών αρνητικών επιπτώσεων της βάσης.

H αύξηση του πραγματικού ΑΕΠ προβλέπεται να επεκταθεί κατά 3,0% το 2024 και το 2025 και 2,1% το 2026, υποστηριζόμενη αποφασιστικά από την αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών.

Η τελική εγχώρια ζήτηση, κυρίως μέσω επενδύσεων και δευτερευόντως μέσω της ιδιωτικής κατανάλωσης, προβλέπεται να προσθέσει 2,6 pps κατά μέσο όρο στην πραγματική ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα.

Η συνολική απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,0% το 2024 και κατά 0,9% το 2025, πριν παραμείνει σχεδόν αμετάβλητη το 2026, λόγω των σταθεροποιημένων οικονομικών συνθηκών και των θέσεων εργασίας που δημιουργήθηκαν από την εφαρμογή του RRP. Επιπλέον, η ανεργία προβλέπεται να μειώνεται σταθερά καθ' όλη την περίοδο.

Ο πληθωρισμός βάσει του ΕνΔΤΚ αναμένεται να μετριαστεί σημαντικά στο 2,4% το 2024, υπό την παραδοχή της μείωσης των τιμών της ενέργειας και της εξομάλυνσης των διαταραχών του εφοδιασμού, και στη συνέχεια θα επιστρέψει στον μεσοπρόθεσμο στόχο του 2%.

Όσον αφορά τη δημοσιονομική θέση της χώρας, το 2022 η Ελλάδα κατέγραψε έλλειμμα στο ονομαστικό ισοζύγιο -2,3% του ΑΕΠ, ενώ το πρωτογενές ισοζύγιο επανήλθε σε θετικό έδαφος, φθάνοντας στο +0,1% του ΑΕΠ. Η ουσιαστική βελτίωση του ισοζυγίου σε σχέση με το Σχέδιο Προϋπολογισμού του Οκτωβρίου 2022 (+1,8 π.μ. του ΑΕΠ ως προς το πρωτογενές ισοζύγιο) αποδίδεται κυρίως στην υψηλότερη απόδοση των εσόδων από φόρους και εισφορές κοινωνικής ασφάλισης που οφείλεται στον -υψηλότερο του αναμενόμενου- ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης , την καταγραφή της τελευταίας δόσης των κερδών ANFA/SMP τον τελευταίο μήνα του 2022 και τις χαμηλότερες από τις αναμενόμενες δαπάνες σε αρκετές κατηγορίες δαπανών.

Για το 2023, το δημοσιονομικό ισοζύγιο και το πρωτογενές ισοζύγιο υπολογίζονται σε -1,8% και 1,1% του ΑΕΠ, αντίστοιχα. Η θετική αυτή δημοσιονομική εξέλιξη, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, βασίζεται στην αναμενόμενη ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης και στη συνετή δημοσιονομική πολιτική που ακολουθήθηκε, σημειώνοντας ότι τα μέτρα πολιτικής που λαμβάνονται για τον μετριασμό των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης είναι σχεδόν δημοσιονομικά ισορροπημένα.

Σημειώνεται ότι, καθώς η χώρα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο, οι παραπάνω εκτιμήσεις παρέχονται στο σενάριο μη αλλαγής πολιτικής.

ΕΔΩ το Ελληνικό Πρόγραμμα Σταθερότητας 2023-2026