Τριετή φοροαπαλλαγή για νέες μισθώσεις κενών κατοικιών προτείνει η ΠΟΜΙΔΑ
Τριετή φοροαπαλλαγή για νέες μισθώσεις κενών κατοικιών προτείνει η ΠΟΜΙΔΑ

Τριετή φοροαπαλλαγή για νέες μισθώσεις κενών κατοικιών προτείνει η ΠΟΜΙΔΑ

Παρόμοια ρύθμιση προτάθηκε για να αντιμετωπιστεί το στεγαστικό πρόβλημα που προέκυψε από το σεισμό της Πάρνηθας στις 7.9.1999
RE+D magazine
20.11.2023

Την τριετή φορολογική απαλλαγή των ιδιοκτητών από το φόρο εισοδήματος, των κατοικιών που ήταν κενές καθόλο το 2023 αλλά και όσων κατοικιών, που σήμερα έχουν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση, εκμισθωθούν ως κύρια κατοικία για μια τουλάχιστον τριετία πρότεινε η ΠΟΜΙΔΑ προκειμένου να προσφερθούν προς μίσθωση κύριας κατοικίας χιλιάδες κενές αλλά και ανακαινισμένες κατοικίες σε όλη τη χώρα.

Παρόμοια ρύθμιση προτάθηκε από την ΠΟΜΙΔΑ και υιοθετήθηκε από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ – (Κώστας Σημίτης-Ευάγγελος Βενιζέλος, Βάσω Παπανδρέου, Γεώργιος Δρυς) για το 15μηνο διάστημα Οκτωβρίου 1999 – Δεκεμβρίου 2000, και σύμφωνα με την Ομοσπονδία έλυσε «εν μια νυκτί» κυριολεκτικά το στεγαστικό πρόβλημα που προέκυψε από το σεισμό της Πάρνηθας στις 7.9.1999.  

Όπως ανέφερε ο προέδρος της ΠΟΜΙΔΑ και της UIPI κ. Στράτος Παραδιάς στην 26η ΕΤΗΣΙΑ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ - ΗΜΕΡΙΔΑ της ΠΟΜΙΔΑ και της Ένωσης Ιδιοκτητών Νομού Αχαΐας που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα, η μείωση της προσφοράς κατοικιών για εκμίσθωση κύριας κατοικίας οφείλεται στην παλαίωση του κτιριακού δυναμικού, στο υψηλό  κόστος της αναβάθμισής του, στην ατιμώρητη παραβατική συμπεριφορά μερίδας δήθεν «ενοικιαστών», αλλά κατά μέγα μέρος και στην υπέρμετρη φορολογία των ενοικίων, σε συνδυασμό και με τον ΕΝΦΙΑ, που οδηγεί στην πλήρη αδυναμία εκμίσθωσής τους ή τη φυγή προς τη βραχυχρόνια μίσθωση. 

Εκτός από την τριετή φορολογική απαλλαγή των ιδιοκτητών η Ομοσπονδία θεωρεί οτι:

1. Η υποχρεωτική ενεργειακή αναβάθμιση των υφισταμένων κτιρίων είναι η μεγαλύτερη πρόκληση και ο μεγαλύτερος κίνδυνος πλήρους απαξίωσής τους. Η νέα διάταξη για επιστροφή φόρου από τις δαπάνες για ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων είναι μέτρο που μπορεί να βοηθήσει ουσιαστικά την κοινωνία εκεί που πονάει: στην ανακαίνιση των υπαρχόντων ακινήτων. Η οπισθοδρόμηση και η εκ νέου ουσιαστική «ακύρωσή» του, όπως δυστυχώς μαθαίνουμε,  θα ήταν καίριο πλήγμα σε κάθε προσπάθεια της κοινωνίας να ακολουθήσει.

2. Στις βραχυχρόνιες μισθώσεις είναι θετικό το ότι δεν μειώνονται οι συνολικές ημέρες εκμίσθωσης, κάτι που θα μετέτρεπε τους επιτυχημένους σε αναγκαστικούς φοροφυγάδες. Όμως βλέπουμε να επιβάλλεται τόσο τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, 0,5% επί των εσόδων, αλλά και υπέρογκα αυξημένο ημερήσιο τέλος έως και δέκα ευρώ (10€) σε μονοκατοικίες άνω των ογδόντα (80) τ.μ. που θα προβληματίσουν τόσο τους ιδιοκτήτες, όσο και τους φιλοξενούμενους. 

3. Μια ακόμη άδικη μεταχείριση σε βάρος των ιδιοκτητών ακινήτων είναι ότι στο φορολογικό νομοσχέδιο τα μισθώματα δεν συγκαταλέγονται μεταξύ των πηγών εισοδήματος που μειώνουν το νέο τεκμήριο των επαγγελματιών. Αυτό πρέπει να διορθωθεί άμεσα, με την αυτονόητη προσθήκη στη σχετική διάταξη και των μισθωμάτων, που είναι νόμιμη και βαρειά φορολογούμενη πηγή εισοδήματος.

4. Νέες αντικειμενικές αξίες: Αχαρτογράφητα νερά! Στο φορολογικό νομοσχέδιο προβλέπεται Σύσταση και τήρηση Βάσης Δεδομένων στοιχείων ακινήτων και αξιών, αλλά και τήρηση Ολοκληρωμένου Γεωπληροφοριακού Συστήματος Μαζικής Εκτίμησης Αξίας Ακινήτων. Εκεί είναι υπαρκτός ο κίνδυνος, επειδή η κινητικότητα στις συναλλαγές αφορά συγκεκριμένες περιοχές και τα καταχωρούμενα στοιχεία αφορούν υψηλές αξίες, να συμπαρασυρθούν οι πάντες σε έναν πολύ υψηλότερο ΕΝΦΙΑ, με δραματικά αποτελέσματα για όσους δεν θα μπορούν ούτε να αμυνθούν, ούτε να πληρώσουν.

5. Κτηματολόγιο – Συμβόλαια Ακινήτων. Πολύ θετικές οι ρυθμίσεις του χθεσινού νομοσχεδίου για την παράταση της προθεσμίας διόρθωσης ανακριβών εγγραφών και «αγνώστου ιδιοκτήτη», την κατάργηση του πιστοποιητικού ΤΑΠ, τον εκσυγχρονισμό του συστήματος μεταγραφών των συμβολαίων και άλλες χρήσιμες παρεμβάσεις – πρωτοβουλίες του Υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης κ. Κ. Κυρανάκη. Υπάρχουν όμως πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν για τη δυνατότητα διόρθωσης συμβολαίων και οριζοντίων ιδιοκτησιών ώστε να μην μπλοκάρονται οι περιουσίες. 

7. Δημοτικά τέλη. Όμως για να έχει πρακτικό αντίκρυσμα στους πολίτες η κατάργηση του πιστοποιητικού ΤΑΠ, πρέπει επί τέλους να σταματήσει η παγίδευση τους με τη νομοθέτηση της αυτόματης διακοπής χρέωσης δημοτικών τελών καθαριότητας και φωτισμού όταν διακόπτεται η ρευματοδότηση των ακινήτων τους.

8. Το ποσοστό έκπτωσης 10% στον ΕΝΦΙΑ λόγω ασφάλισης κατοικίας είναι σωστό μέτρο αλλά δεν είναι αρκετό να παρακινήσει τη μεγάλη μάζα των ιδιοκτητών να ασφαλιστούν.

9. Πολεοδομική νομοθεσία. Εκκρεμεί τόσο η επίλυση του προβλήματος της εκτός σχεδίου νόμιμης δόμησης, όσο και των προβλημάτων που δημιουργεί η ταυτότητα κτιρίου στις πολυκατοικίες, όπου διεκδικούμε τη δυνατότητα μονομερούς διόρθωσης όλων των λαθών στους ιδιοκτησιακούς τίτλους και τροποποίησης των συστάσεων οριζοντίων ιδιοκτησιών, ώστε να ανταποκρίνονται στη διαμορφωμένη και νομιμοποιημένη πραγματικότητα.