Τα πρώτα εργοτάξια του μετρό στην Αθήνα. Tι ζητά ο δήμος Αθηναίων από την Αττικό Μετρό
 Τα πρώτα εργοτάξια του μετρό στην Αθήνα. Tι ζητά ο δήμος Αθηναίων από την Αττικό Μετρό

Τα πρώτα εργοτάξια του μετρό στην Αθήνα. Tι ζητά ο δήμος Αθηναίων από την Αττικό Μετρό

Tα τέσσερα προαπαιτούμενα του Δημάρχου και η πρόταση για συμφωνία με το ΕΜΠ σε ρόλο επιστημονικού υπευθύνου.
Share Copy Link
Ειρήνη Θεοφανίδου
05.10.2021

Τα πρώτα εργοτάξια της Αττικό Μετρό να κάνουν και πάλι την εμφάνισή τους στην Αθήνα. Οι προπαρασκευαστικές εργασίες -με ανάδοχο την ΕΡΕΤΒΟ- αφορούν στην κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας με προτεραιότητα, ως φαίνεται να έχουν τα δυο άκρα της γραμμής (Βεΐκου και Κατεχάκη) καθώς από εκεί θα μπει ο μετροπόντικας.

Τα εργοτάξια που με αποφάσεις του υπουργείου Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έχουν ήδη δεσμευθεί είναι στις θέσεις των σταθμών: Δικαστήρια, Ακαδημία, Άλσος Βεϊκου, Εξάρχεια, Κολωνάκι, Ευαγγελισμό και  Κατεχάκη.

Οπως ανέφερε πρόσφατα και ο αρμόδιος υπουργός έχουν ολοκληρωθεί όλες οι Τοπογραφικές εργασίες και οι καταγραφές υφιστάμενης κατάστασης στο σύνολο των 15 σταθμών. Στην Κατεχάκη εγκαταστάθηκε ήδη το πρώτο μεγάλο εργοτάξιο ενώ ξεκίνησαν οι γεωτρήσεις σε Κατεχάκη και Βεΐκου. "Στους σταθμούς Ακαδημία, Κολωνάκι και Ευαγγελισμός ολοκληρώθηκαν όλες οι διερευνητικές τομές για τον ακριβή εντοπισμό των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας, ενώ είναι σε εξέλιξη οι αντίστοιχες εργασίες και σε άλλους σταθμούς. Την ερχόμενη εβδομάδα ξεκινούν σταδιακά και οι αρχαιολογικές εργασίες. 

Υπενθυμίζεται ότι το έργο με τίτλο: «Αρχαιολογικές εργασίες και μετατοπίσεις δικτύων ΟΚΩ του τμήματος Α΄ της Γραμμής 4 ‘Άλσος Βεϊκου- Γουδή’ του Μετρό της Αθήνας», είναι συνολικής δαπάνης 33.496.777 εκ. ευρώ χωρίς Φ.Π.Α. και έχει διάρκεια 30 μήνες.
 

Περιλαμβάνει τη μετατόπιση δικτύων ΟΚΩ σε όλους τους χώρους που θα γίνουν οι σταθμοί μετρό και τα φρέατα, κυκλοφοριακές μελέτες και παρακάμψεις.

Περιλαμβάνει επίσης εργασίες αποξηλώσεων, καθώς και μετατοπίσεις προτομών, αγαλμάτων κλπ. καθώς και αρχαιολογικές εργασίες, όπως διερευνητικές τομές για τον εντοπισμό αρχαιοτήτων, φύλαξη των χώρων των αρχαιολογικών εργασιών, αρχαιολογικές ανασκαφές, καταγραφή , αποτύπωση, συντήρηση και φύλαξη των ευρημάτων και αρχαιοτήτων.
 

Οι 25 συνολικά θέσεις του έργου (σταθμοί, φρέατα, επίσταθμοι Βεϊκου και Κατεχάκη) θα χωριστούν σε τρεις ομάδες, βάσει χρονοδιαγράμματος παράδοσης στον ανάδοχο του βασικού έργου, αλλά και πιθανότητας εντοπισμού αρχαίων και πολυπλοκότητας δικτύων ΟΚΩ.
 

Η πρώτη ομάδα αφορά εννέα θέσεις όπου οι εργασίες θα ξεκινήσουν άμεσα: Φρεάτια στα δύο “άκρα” του έργου, από όπου θα μπει ο “Μετροπόντικας” για να ξεκινήσει την κατασκευή της σήραγγας, δηλαδή σε Βεΐκου και Κατεχάκη. Τους σταθμούς Ακαδημία , Ευαγγελισμός, Εξάρχεια, Κολωνάκι. Και τα φρέατα σε Βιβλιοθήκη, Διακλάδωση Ευαγγελισμού και ΓΝΑ.

 

Η δεύτερη ομάδα αφορά επίσης εννέα θέσεις: Τους σταθμούς Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Άλσος Βεΐκου, Κυψέλη, Ελικώνος. Τη σήραγγα ανοιχτού ορύγματος και τα φρέατα ΕΥΔΑΠ Φορμίωνος και Δικαιοσύνης.


Η τρίτη ομάδα τέλος αφορά επτά θέσεις: Τους σταθμούς Γαλάτσι, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή και το φρεάτιο Νήαρ Ήστ.

Τι ζητά από την Αττικό Μετρό ο Δήμος Αθηναίων

Δημόσια έργα τα οποία θα γίνουν με σεβασμό στον πολίτη όπως ακριβώς συμβαίνει σε όλες τις χώρες του κόσμου ζήτησε ο Δήμαρχος της Αθήνας, Κώστας Μπακογιάννης μιλώντας για τις επεκτάσεις του μετρό στην πόλη κατά τη διάρκεια του πρόσφατου δημοτικού συμβουλίου.

Ο κ. Μπακογιάννης τόνισε ότι για όσο διάστημα διαρκούν τα έργα δεν πρέπει να «χαθεί ούτε ένα δέντρο» και όσα βγουν από τη θέση τους να μεταφυτευτούν στα σημεία που θα υποδειχθούν από τον δήμο. «Η διατήρηση του πράσινου ισοζυγίου στην Αθήνα είναι αδιαπραγμάτευτη για την δημοτική αρχή» είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Επίσης να είναι «στο ελάχιστο δυνατό η μείωση του δημόσιου χώρου που θα καταλαμβάνουν τα εργοτάξια. Θεωρώ, εκ των ων ουκ άνευ, να αναφέρω ότι ζητήσαμε και θα ελέγχουμε και με τις δικές μας υπηρεσίες την απόλυτη τήρηση των προβλεπόμενων μέτρων ασφαλείας και τη δημιουργία διόδων διέλευσης».

Τρίτο προαπαιτούμενο , ανάφερε είναι «ο αστικός εξοπλισμός (παγκάκια, κάδοι, καλάθια) που θα απομακρυνθεί από τους χώρους που αναπτύσσονται τα εργοτάξια και τα στοιχεία ηλεκτροφωτισμού (κολώνες και φωτιστικά) να μεταφερθούν σε σημεία της πόλης που θα υποδειχθούν εκ των προτέρων από το Δήμο.

Τέταρτον, σε προεπιλεγμένα από το Δήμο σημεία, θα πρέπει να μεταφερθούν και να τοποθετηθούν με ευθύνη και έξοδα της «Αττικό Μετρό» τα αγάλματα και έργα τέχνης που βρίσκονται στους χώρους των παρεμβάσεων». Επίσης τόνισε «σε ό,τι αφορά το μεσοπρόθεσμο σχέδιο αποκατάστασης των σημείων όπου θα δημιουργηθούν σταθμοί του Μετρό, μιλάμε για εμβληματικά σημεία της πόλης, για τις πλατείες Κολωνακίου, Εξαρχείων, Κυψέλης κλπ, η πλατεία Κυψέλης για παράδειγμα κουβαλάει ολόκληρη την ιστορία της πόλης, τώρα θα δοθούν εχέγγυα ότι η εικόνα της πόλης θα είναι καλύτερη και όχι χειρότερη σε 10 χρόνια, όταν η νέα γραμμή του Μετρό θα κοσμεί την Αθήνα.

Ζητήσαμε, είπε «τη διενέργεια αρχιτεκτονικών διαγωνισμών τώρα για να είμαστε βέβαιοι για την αισθητική και την ποιότητα του δημόσιου χώρου που θα μείνει στην επιφάνεια, εκεί που σήμερα είναι πλατείες και πάρκα».

Πολεοδομική και αρχιτεκτονική ενσωμάτωση

Πέραν αυτών , υπογράμμισε, «έχουμε ζητήσει από την Αττικό Μετρό τη σύναψη τριμερούς προγραμματικής σύμβασης, με τίτλο «Διερεύνηση στρατηγικών πολεοδομικής και αρχιτεκτονικής ενσωμάτωσης των νέων σταθμών Μετρό στο Δήμο Αθηναίων». Όπως είπε , ο δήμαρχος , « η συμφωνία προτείνεται να υπογραφεί μεταξύ του Δήμου, της Αττικό Μετρό και του ΕΜΠ σε ρόλο επιστημονικού υπευθύνου.

Σκοπός μας τόνισε «είναι να συνεργαστούμε και να δεσμευτούμε από κοινού ότι θα διερευνήσουμε τρόπους για να διαχειριστούμε σωστά τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η κατασκευή του έργου, τόσο στη φάση της κατασκευής όσο και στη φάση της λειτουργίας». Ο κ.Μπακογιάννης , σημείωσε ότι « το συγκεκριμένο έργο είναι εξαιρετικά σύνθετο» και « η επιλογή του ΕΜΠ σε ρόλο επιστημονικού υπευθύνου δίνει τα απαραίτητα εχέγγυα ώστε ο Δήμος να αποκτήσει επίσημα την κατάλληλη γνώση για να μπορεί να χαράξει αποτελεσματικές πολιτικές για ζητήματα αρχιτεκτονικής, πολεοδομίας, χρήσεων γης, κυκλοφορίας σε σχέση με το νέο έργο του μετρό».

Σύμφωνα με το δήμαρχο, «μέσα από την προγραμματική συμφωνία θα γίνει αφενός η απαραίτητη δουλειά βάσης για την καταγραφή, ανάλυση και αξιολόγηση των επιπτώσεων της κατασκευής του έργου στο επίπεδο της πόλης και του πολίτη και αφετέρου θα χαραχθούν οι απαραίτητες πολιτικές για την προστασία και ανάδειξη του κοινωνικού και αστικού ιστού της πόλης.

Ο τρίτος άξονας της προγραμματικής θα αφορά τον φυσικό σχεδιασμό των χώρων και συγκεκριμένα τη διερεύνηση κοινώς αποδεκτών σχεδιαστικά λύσεων για τους χώρους που θα αναπλαστούν». Ακόμη, είπε, ο δήμος προτείνει τη σύναψη ενός Μνημονίου Συνεργασίας με την Αττικό Μετρό, το οποίο θα έρθει προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο.