Εκτός των ορίων του πολεοδομικού συγκροτήματος και της περιαστικής ζώνης της Θεσσαλονίκης σε τμήμα της Περιφέρειας της Κεντρικής Μακεδονίας καθώς και δράσεις που αφορούν το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, με αναπλάσεις σε τρεις περιοχές του κέντρου και αναζωογόνηση των υποβαθμισμένων περιοχών προβλέπει το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Θεσσαλονίκης που παρουσίασαν σήμερα η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνα Μπιρμπίλη, και ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΚΑ, Νίκος Σηφουνάκης.
«Έχει μεγάλη σημασία να αναδειχθεί το πολιτισμικό τρίγωνο Θεσσαλονίκη-Δίον-Βεργίνα και οι τουριστικοί άξονες προς τα νοτιοανατολικά, στα «πόδια» της Χαλκιδικής, αλλά και προς το νότο, προς τις ορεινές περιοχές των Πιέριων του Ολύμπου», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σηφουνάκης και πρόσθεσε ότι τα όρια της περιοχής που καλύπτει το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο θα οριστικοποιηθούν μετά τη διαδικασία της διαβούλευσης.
Στους στόχους του νέου Ρυθμιστικού, περιλαμβάνεται η προώθηση της ανάπτυξης της πόλης ως «περιφερειακής μητρόπολης» και «πόλης-πύλης» της ΕΕ από ανατολή και βορά, και ως «πόλου έρευνας και καινοτομίας στη Νοτιανατολική Ευρώπη». Ακόμη προωθείται η προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας η ενίσχυση της βιομηχανικής, βιοτεχνικής οργάνωσης κυρίως στον άξονα Θεσσαλονίκης-Κιλκίς, αλλά και στους νομούς Ημαθίας και Πέλλας, και η ενδυνάμωση του τριτογενούς τομέα.
Οδικοί άξονες - μεταφορές
Βασικό ρόλο για την μελλοντική ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και την ανάδειξη της ως περιφερειακή Μητρόπολη αποτελεί η Εγνατία Οδός που ορίζεται από το Ρυθμιστικό ως Εθνικός Άξονας Σύνδεσης Ανατολής-Δύσης και αναπτύσσεται στα πρότυπα των διακρατικών αξόνων της Ευρώπης. Σε ότι αφορά τις μεταφορές σε αστικό, προαστιακό και περιφερειακό επίπεδο, ο σχεδιασμός με βάση την αρχή της βιώσιμης κινητικότητας με μέσα σταθερής τροχιάς προβλέπει:
• το μετρό της Θεσσαλονίκης,
• το μητροπολιτικό τραμ για τις περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από το μετρό, και
• τον προαστιακό σιδηρόδρομο για την σύνδεση όλων των σημαντικών αστικών κέντρων εντός της περιοχής εμβέλειας του νέου Ρυθμιστικού.
Για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, που είναι το μεγάλο και χρόνιο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης, προβλέπεται η παράκαμψη της πόλης με τη δημιουργία της νέας Εξωτερικής Περιφερειακής Οδού και την αναβάθμιση της υφιστάμενης Εσωτερικής Περιφερειακής Οδού.
Θαλάσσιο μέτωπο
Σε ότι αφορά το θαλάσσιο μέτωπο της πόλης, ο κ. Σηφουνάκης, επεσήμανε πως μέχρι τον Σεπτέμβριο θα ολοκληρωθεί το master plan για τη περιοχή από τον Γαλλικό έως τη Μηχανιώνα. Mέχρι τον Ιούλιο θα ενταχθεί η ανάπλαση της περιφερειακής τάφρου, προϋπολογισμού €9,6 εκατ., στο ΕΣΠΑ.
Επίσης προβλέπεται ο ανασχεδιασμός της 2ης προβλήτας του λιμένα και της περιοχής μεταξύ Ποσειδωνίου και Κυβερνείου, όπου η επικαιροποίηση των χρήσεων γης, η ιεράρχηση των οδών, οι προτάσεις ρυμοτομίας και αναπλάσεων θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη την υψηλή δόμηση, τους χώρους πολιτισμού και αθλητισμού, αλλά και την ανάγκη των κατοίκων της ανατολικής Θεσσαλονίκης για πρόσβαση στη θάλασσα.
Αναπλάσεις
Στο πλαίσιο του νέου Σχεδίου αναμένεται να δοθούν φορολογικά κίνητρα για αναπλάσεις σε τρεις περιοχές του κέντρου της Θεσσαλονίκης, τις οδούς Βαλαωρίτου, Αγγελάκη και Διοικητηρίου. Παράλληλα, θα πραγματοποιηθούν αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο για αναπλάσεις που αφορούν τον άξονα Αχειροποιήτου - Αγίας Σοφίας, τα 46 στρέμματα του περιβάλλοντος χώρου του Επταπυργίου, τη Βαλκανική Πλατεία στη Νεάπολη.
Θα χρηματοδοτηθεί, εξάλλου, ο δήμος Θεσσαλονίκης για την εκπόνηση μελέτης, που θα αφορά την ανάπλαση της οδού Τσιμισκή στα πρότυπα των σχεδίων που γίνονται για την οδό Πανεπιστημίου στην Αθήνα.
Ο κ. Σηφουνάκης άφησε κλειστά τα χαρτιά του για τα στρατόπεδα της Θεσσαλονίκης, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο η αξιοποίησή τους προς όφελος της πόλης προσκρούει στο διαφορετικό ιδιοκτησιακό τους καθεστώς ενώ όπως επεσήμανε η όποια χωρική ρύθμιση τους θα πρέπει να γίνει βάσει σχεδίου που θα εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση της λειτουργίας τους.
Χρήσεις γης
Όσον αφορά στους διαφορετικούς τομείς της παραγωγής, το νέο Ρυθμιστικό προβλέπει την προστασία της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας και τη στήριξη του αγροτικού τομέα με εκσυγχρονισμό και αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων του. Για το δευτερογενή τομέα, διατηρείται ο βιομηχανικός χαρακτήρας της περιοχής και ενισχύεται η βιομηχανική-βιοτεχνική ανάπτυξη κυρίως στο νομό Κιλκίς, αλλά και στους νομούς Ημαθίας και Πέλλας, με τη δημιουργία ενός βιομηχανικού άξονα προς το Βορρά.
Με αυτόν τον τρόπο θα αντιμετωπιστεί η διασπορά των βιομηχανικών - βιοτεχνικών μονάδων.
Παράλληλα, ενισχύεται ο τριτογενής τομέας, δηλαδή, το εμπόριο και οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, ιδιαίτερα, οι πιο εξειδικευμένοι κλάδοι του τουρισμού και του πολιτισμού. Ειδικότερα για τον τουρισμό, προωθούνται εναλλακτικές μορφές ώστε να απομακρυνθούμε από το μονόδρομο που έχει δημιουργήσει το σημερινό κυρίαρχο πρότυπο του μαζικού τουρισμού.