Θέμα επαναφοράς της νομιμοποίησης των "βαριών" αυθαιρέτων
Θέμα επαναφοράς της νομιμοποίησης των "βαριών" αυθαιρέτων

Θέμα επαναφοράς της νομιμοποίησης των "βαριών" αυθαιρέτων

Share Copy Link
RE+D magazine
10.02.2022

Θέμα επαναφοράς της νομιμοποίησης των αυθαιρέτων της κατηγορίας 5 (χωρίς οικοδομική άδεια ή με μεγάλες πολεοδομικές αυθαιρεσίες) βάζει το ΥΠΕΝ καθώς οι θεσμοθετημένες εξαιρέσεις στην γενική απαγόρευση επιτρέπουν την νομιμοποίηση σε πάνω από τα μισά ακίνητα που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του ΤΕΕ από τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 έως στις 7 Φεβρουαρίου 20 22 έχουν νομιμοποιηθεί (ή βρίσκονται σε διαδικασία νομιμοποίησης) 13.230 αυθαίρετα κατηγορίας 5  (χωρίς οικοδομική άδεια ή με μεγάλες πολεοδομικές αυθαιρεσίες) καθώς ανήκουν σε κάποια από τις κατηγορίες που εξαιρούνται. 

Πιο συγκεκριμένα:

  • 12.079 αυθαίρετα από περιοχές που το 2020 κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης.
  • 779 αυθαίρετα που αποκτήθηκαν κατόπιν κληρονομικής διαδοχής
  • 342 αυθαίρετα που αποκτήθηκαν μέσω αναγκαστικού πλειστηριασμού
  • 20 αυθαίρετα που εκμισθώνονταν με leasing μετά τη λύση της σύμβασης
  • 10 ακίνητα της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ).

Υπέρ της επαναφοράς της δυνατότητας νομιμοποίησης κτιρίων που είναι εξ’ολοκλήρου αυθαίρετα ή έχουν μεγάλες πολεοδομικές αυθαιρεσίες τάχθηκε πρόσφατα και το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ), εκτιμώντας οτι υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες, όπως τα ακίνητα δημοσίου συμφέροντος ή εκείνα που δεν έχουν μεν άδεια αλλά δεν παραβιάζουν τους όρους δόμησης μιας περιοχής, στα οποία η Πολιτεία θα έπρεπε να εξετάσει την επέκταση της ρύθμισης.

Το θέμα ήρθε στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ στα τέλη του προηγούμενου έτους, με τη γνωμοδότηση να δημοσιεύεται προ μηνός. Το  ΚΕΣΥΠΟΘΑ  εξέτασε δύο υποπεριπτώσεις:

– Ακίνητα που ανεγέρθηκαν χωρίς οικοδομική άδεια μετά το 1983, αλλά δεν παραβιάζουν τις όρους δόμησης μιας περιοχής. «Εξαιτίας νομοθετικού κενού ακυρώνονται οι ευνοϊκές διατάξεις του νόμου για τις αυθαίρετες κατασκευές που έχουν τις προϋποθέσεις υπαγωγής», αναφέρει η γνωμοδότηση του ΚΕΣΥΠΟΘΑ, υποστηρίζοντας ότι θα αρκούσε μια ρύθμιση του πληροφοριακού συστήματος του Τεχνικού Επιμελητηρίου (στο οποίο δηλώνονται τα αυθαίρετα) ώστε το θέμα να λυθεί.

– Αυθαίρετα άλλων ειδικών κατηγοριών. Το ΚΕΣΥΠΟΘΑ εξετάζοντας και άλλες υποπεριπτώσεις, όπως αυθαίρετα σε στάσιμους οικισμούς, σε κτίρια του Οργανισμού Εργαστικής Κατοικίας και γενικώς σε ακίνητα δημοσίου ενδιαφέροντος εκτιμά ότι «θεωρείται θετική και σκόπιμη η νομοθετική διευθέτηση του θέματος, ιδίως για τα ακίνητα δημοσίου ενδιαφέροντος».

Υπενθυμίζεται μετά τις 30 Σεπτεμβρίου 2020 κατ’ εξαίρεση μπορούν να ενταχθούν στις ρυθμίσεις των νόμων  εξ’ ολοκλήρου αυθαίρετα κτίρια (Κατηγορία 5) που ανήκουν σε  ορισμένες ειδικές περιπτώσεις. Αφορά ακίνητα που αποκτήθηκαν μέσω αναγκαστικού πλειστηριασμού, μέσω κληρονομιάς, ακίνητα που είχαν αγοραστεί με leasing ή ανήκουν στην ΕΤΑΔ (Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου) και ακίνητα σε περιοχές που κηρύχθηκαν το 2020 σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Η προθεσμία ένταξης για τις περιπτώσεις αυτές είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025.

Με πληροφορίες από την ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ